Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med att välja förlängd bytestid

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Problem med att välja förlängd bytestid

Köpte häromdagen en biljett Uppsala-Malmö och testade om det gick att välja förlängd bytestid på Cst. Fungerade inte med 40 minuter eller mer, "Något gick fel. Det kan bero på ett tillfälligt tekniskt problem. Försök igen".

Testade idag även Stockholm C-Halmstad, då gick det inte att välja mer än 20 minuter.

Ska det vara så? Eller är det en tillfällig bugg?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Problem med att välja förlängd bytestid

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Köpte häromdagen en biljett Uppsala-Malmö och testade om det gick att välja förlängd bytestid på Cst. Fungerade inte med 40 minuter eller mer, "Något gick fel. Det kan bero på ett tillfälligt tekniskt problem. Försök igen".

Testade idag även Stockholm C-Halmstad, då gick det inte att välja mer än 20 minuter.
    pehåll

Vet ej svaret, men intressant fråga, kan det vara så att det finns spärrar för långa bytestider. för att undvika att folk lägger in uppehåll i resan, att köpa två separata biljetter blir ju oftare men inte alltid dyrare än "en" resa

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror att det är så, och att det är svårt att göra något åt det. När och hur det slår till verkar bero på vilka stationer och vilken restid på dygnet, dvs hur mycket trafik det är sökmotorn måste leta igenom för att komma fram till de bästa alternativen, och detta ökar förstås om man anger längre max bytestid.
    Så, det är knappast dagsformen som avgör, men det är ju ovanligt mycket tidtabellsdata inne just nu när både T18 och T19 ligger inne.

Men, felsvaret kan nog även dyka upp i helt andra situationer, när det tar lång tid att få något svar.

Edit:
    Till Anders We: Det är alltså inte någon fast spärr, då skulle det ju inte varit möjligt att välja 60 minuter, men omöjligt välja 70 minuter, på www.sj.se

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-26 klockan 19:13:13. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att det är så, och att det är svårt att göra något åt det. När och hur det slår till verkar bero på vilka stationer och vilken restid på dygnet, dvs hur mycket trafik det är sökmotorn måste leta igenom för att komma fram till de bästa alternativen, och detta ökar förstås om man anger längre max bytestid.
    Så, det är knappast dagsformen som avgör, men det är ju ovanligt mycket tidtabellsdata inne just nu när både T18 och T19 ligger inne.

Men, felsvaret kan nog även dyka upp i helt andra situationer, när det tar lång tid att få något svar.

Edit:
    Till Anders We: Det är alltså inte någon fast spärr, då skulle det ju inte varit möjligt att välja 60 minuter, men omöjligt välja 70 minuter, på www.sj.se
    Aha, det kan vara så att just bytesstationerna Stockholm och Göteborg ställer till det genom mängden av förbindelser, i fallet Stockholm-Halmstad ytterligare förstärkt genom alternativen via Klippan, Lund eller Värnamo. Jag vet annars att jag testat andra relationer där det varit möjligt att välja 60 min.

När det gäller att spärra möjligheterna till långa byten ligger det knappast i operatörernas intresse, ett långt byte kan klaras även om det blir en rejäl försening.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag prövade detta i fredags - en timma extra bytestid i Stockholm. Fick samma svar - och även när jag försökte med 40 och 30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Jag prövade detta i fredags - en timma extra bytestid i Stockholm. Fick samma svar - och även när jag försökte med 40 och 30.
    Det verkar gälla för de flesta resor om man lägger in extra bytestid , svaret blir ”något blev fel”. Går det inte att boka
    on-line så ska man kunna telefonboka utan extra avgift , fast dom har ju stängt nu.
    Och förlängd bytestid är ju bara en fördel för tågoperatören

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det verkar gälla för de flesta resor om man lägger in extra bytestid , svaret blir ”något blev fel”. Går det inte att boka
    on-line så ska man kunna telefonboka utan extra avgift , fast dom har ju stängt nu.
    Och förlängd bytestid är ju bara en fördel för tågoperatören
    Jag har väl gjort lika litet urval som du, och jag har inte fått något felsvar alls, fast jag valt 60 minuters extra bytestid, t.ex. Eskilstuna-Uppsala, Ludvika-Ockelbo och Ludvika-Gagnef.

Sen blir ett litet problem att telefonsäljarna har lika svårt de att få ihop förbindelserna, för de fall man får felsvaret. Men, de kanske kan komma runt det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har väl gjort lika litet urval som du, och jag har inte fått något felsvar alls, fast jag valt 60 minuters extra bytestid, t.ex. Eskilstuna-Uppsala, Ludvika-Ockelbo och Ludvika-Gagnef.

Sen blir ett litet problem att telefonsäljarna har lika svårt de att få ihop förbindelserna, för de fall man får felsvaret. Men, de kanske kan komma runt det.
    Nu på onsdag: fungerarinte :Halmstad-Stockholm, Karlstad-Malmö, fungerar : Kalmar-Stockholm. Varför går ju att spekulera om.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nu på onsdag: fungerarinte :Halmstad-Stockholm, Karlstad-Malmö, fungerar : Kalmar-Stockholm. Varför går ju att spekulera om.
    Precis, en del fungerar, en del fungerar inte, dvs det är inte säkert att de flesta inte fungerar (som du skrev). En del förlängda tider fungerar, en del fungerar inte (tlex. fungerar Halmstad-Stockholm med 30 minuter, men inte 40 minuter).
    Och min tidigare förklaring är tämligen välgrundad.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •