Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Exempel på tågflykt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Exempel på tågflykt

.. om resenärerna blir behandlade så här.

https://www.sydsvenskan.se/2018-11-2...kulle-kliva-pa

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Exempel på tågflykt

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    .. om resenärerna blir behandlade så här.

https://www.sydsvenskan.se/2018-11-2...kulle-kliva-pa
    Av rubriksättningen till tråden får man anta att "steisi" vill ha igång en diskussion kring följderna av det skildrade händelseförloppet. För mig känns det svårt att diskutera utifrån en länk utan kommentar.

Länken leder till en insändare i Sydsvenskan där en person upprörs över att hon blivit frånåkt av ett tåg på Hyllie station därför att hon uppenbarligen inte visat tydligt intresse av att resa med tåget. Saken förklaras ordrikt av insändarskribenten. Men hur kunde tågpersonalen, som inte läst förklaringen, veta att skribenten (och hennes hund) ville följa med tåget?

Som ett exempel på allmän förklaring till "tågflykt" känns insändaren inte relevant. Mer intressant vore kanske "steisi"s åsikt i ämnet.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-11-25 klockan 13:38:48.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Erinrar mig då en händelse på Malmö C för ett stort antal år sedan. Tbfh, som det troligen var på den tiden, kollade bakåt och där kom en person som hade bråttom i riktning mot tåget. När personen upptäckte att han var observerad sänkte denne farten och tände en cigarett. Tbfh gav naturligtvis avgång och tåget for iväg och då blev det fart på den tilltänkte resenären men försent. Fullkomligt korrekt hanterat av Tbfh och jag vet förstås inte om denne tilltänkte resenär sedan skrev en insändare i Sydsvenskan om att han blivit frånåkt! /PK

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det blir nog ingen större tågflykt. Man får vara på plats när tåget kommer, om inte brukar jag betrakta det som ren bonus om jag kommer med.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Tåget gick fast jag skulle med".... Ja det har man ju läst några gånger i olika kundklagomål. Man undrar ibland om folk vet om det finns någonting annat i världen än de själva?

Favoriten hittills är dock "När kund skulle korsa spåren vid stationen fälldes bommarna fastän kund skulle gå över".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    "Tåget gick fast jag skulle med".... Ja det har man ju läst några gånger i olika kundklagomål. Man undrar ibland om folk vet om det finns någonting annat i världen än de själva?

Favoriten hittills är dock "När kund skulle korsa spåren vid stationen fälldes bommarna fastän kund skulle gå över".
    "Där gick tåget åt helvete - och jag som skulle med!" är ett uttalande som tillskrivs dåvarande ärkebiskopen Anton Niklas Sundberg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Av rubriksättningen till tråden får man anta att "steisi" vill ha igång en diskussion kring följderna av det skildrade händelseförloppet. För mig känns det svårt att diskutera utifrån en länk utan kommentar.

Länken leder till en insändare i Sydsvenskan där en person upprörs över att hon blivit frånåkt av ett tåg på Hyllie station därför att hon uppenbarligen inte visat tydligt intresse av att resa med tåget. Saken förklaras ordrikt av insändarskribenten. Men hur kunde tågpersonalen, som inte läst förklaringen, veta att skribenten (och hennes hund) ville följa med tåget?

Som ett exempel på allmän förklaring till "tågflykt" känns insändaren inte relevant. Mer intressant vore kanske "steisi"s åsikt i ämnet.
    Eftersom artikeln är en betalartikel för mig, så instämmer jag i att det hade varit fint med en bakgrund och en reflektion redan i trådstarten.
    Men, eftersom du tydligen kan läsa så kanske du kan berätta vad det var för tåg som resenären skulle åka med (i bilden (som jag kan se) visas ett Pågatåg medan i bildtexten nämns Öresundståg).
    Kan jag också få en kort-version av resenärens förklaring blir jag ännu gladare.

PS: Oavsett vilket så sker det väl ingen minskning av antalet resande vare sig med Pågatåg eller Öresundståg, utan tvärtom, så någon tågflykt lär det inte peka på. DS

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-25 klockan 18:05:49. Anledning: Tillägg

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom artikeln är en betalartikel för mig, så instämmer jag i att det hade varit fint med en bakgrund och en reflektion redan i trådstarten.
    Men, eftersom du tydligen kan läsa så kanske du kan berätta vad det var för tåg som resenären skulle åka med (i bilden (som jag kan se) visas ett Pågatåg medan i bildtexten nämns Öresundståg).
    Kan jag också få en kort-version av resenärens förklaring blir jag ännu gladare.

PS: Oavsett vilket så sker det väl ingen minskning av antalet resande vare sig med Pågatåg eller Öresundståg, utan tvärtom, så någon tågflykt lär det inte peka på. DS
    Konstigt, för mig (och det verkar även vara så för övriga i tråden) är artikeln fullt läsbar.
    En tjej och hennes hund skulle med ett Öresundståg. De missar tåget eftersom hon inte bara kunde gå in i första bästa dörr utan skulle tvunget gå in genom de dörrarna där det var tillåtet med hund. Personen ska efter denna händelse aldrig mer åka med Öresundståg. Personen är upprörd och skriver en insändare i Sydsvenskan.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Historien påminner om en händelse jag råkade ut för nyligen.

Dagen var den 6 november och resmålet var naturligtvis Lützen. Jag tog tåget till Leipzig och bytte till S-tåget. SE15 närmare bestämt med avstigning i Markranstädt för byte till buss. Den enda bussen till Lützen är 165 som går tre eller kanske fyra ggr/dag. Vid hållplatsen stannar först en buss på linje 163 och strax därefter kommer 164 som helt korrekt är skyltad "Schkeitbar - Kitzen". Jag står och trampar vid hållplatsen och väntar på min 165:a skyltad Lützen som borde ha kommit vid det här laget.

Så stängs dörren på 164:an som far iväg. Bakre linjeskylten anger nu att det är en 165:a! Föraren måste ha skyltat om framför mina ögon. Två timmar till nästa buss. Jag kände mig som damen med hunden och skulle utan vidare kunna skicka en insändare till både Sydsvenskan och Leipziger Zeitung.

Jag får väl fira hjältekonungen en annan gång, en erfarenhet rikare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Konstigt, för mig (och det verkar även vara så för övriga i tråden) är artikeln fullt läsbar.
    Tack för svaren!
    Jag har också tidigare kunnat läsa artiklar i Sydsvenskan, men jag tror att de (och andra tidningar) numera ger läsare ett visst antal gratistittar, så man skall bli tillvand, innan de föreslår en tids gratis-abonnemang, och sen kommer det att kosta.
    Så, nu har det blivit svårt att veta om något är en gratisartikel (och om man själv betalar är det ju ännu svårare att veta det).

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-25 klockan 18:42:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det blir nog ingen större tågflykt. Man får vara på plats när tåget kommer, om inte brukar jag betrakta det som ren bonus om jag kommer med.
    I just Hyllie med norrgående Öresundståg så kvittar det just nu om du är på plats när tåget kommer eller inte. Du kommer inte in på plattformen förrän polisen genomfört passkontroll av samtliga avstigande resenärer. Först när det är klart släpps påstigande passagerare på tåget. Eftersom kontrollen dessutom har en tendens att ta längre tid än uppehållet då polisen sällan klarar att hålla den av sig själva angivna tiden för att genomföra kontrollen blir det lätt stressigt när tåget ska iväg.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    I just Hyllie med norrgående Öresundståg så kvittar det just nu om du är på plats när tåget kommer eller inte. Du kommer inte in på plattformen förrän polisen genomfört passkontroll av samtliga avstigande resenärer. Först när det är klart släpps påstigande passagerare på tåget. Eftersom kontrollen dessutom har en tendens att ta längre tid än uppehållet då polisen sällan klarar att hålla den av sig själva angivna tiden för att genomföra kontrollen blir det lätt stressigt när tåget ska iväg.

/Magnus
    Jo, det vet jag. Åkte därifrån så sent som i onsdags. Har inte upplevt något problem att komma med. Har man svårt att gå väljer man lämpligen en dörr nära grinden.

Jag har inte löst artikeln, antagligen är den låst och annars innehåller den omotiverat mycket gnäll som jag inte orkar läsa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jo, det vet jag. Åkte därifrån så sent som i onsdags. Har inte upplevt något problem att komma med. Har man svårt att gå väljer man lämpligen en dörr nära grinden.

Jag har inte löst artikeln, antagligen är den låst och annars innehåller den omotiverat mycket gnäll som jag inte orkar läsa.
    Har läst och kan inte säga att jag tycker att den innehöll omotiverat mycket gnäll utan kan mycket väl förstå kvinnans agerande utifrån det givna förutsättnignarna.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Har läst och kan inte säga att jag tycker att den innehöll omotiverat mycket gnäll utan kan mycket väl förstå kvinnans agerande utifrån det givna förutsättnignarna.

/Magnus
    Har läst nu. Hon borde gått på i första bästa vagn och sedan bytt till rätt i Malmö. Men givetvis inte lätt att veta och situationen i Hyllie är inte optimal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har varit med om att bli frånåkt på nästan exakt samma sätt på Hyllie, och det var också sista tåget mot Kalmar. Man blir inte insläppt på perrongen förrän passkontrollen är färdig. Tåget kom in med två enheter, och den som var närmast ingången var knökfull och folk kunde knappt kliva på i de närmsta dörrarna. Alltså skyndar vi oss längs tåget till främre enheten vilken borde vara den som fortsätter mot Kalmar. Väl där visar det sig att den främsta enheten är låst och vi skyndar bakåt mot närmsta öppna dörr. Den stängs framför näsan på oss och tåget far iväg. Det kan inte ha varit någon tvekan om att vi skulle med.

Passagerare Plastmackans avatar
    Medlem
    feb 2018

Tja, hon åkte med Öresundstågen även efter denna händelse.

https://www.facebook.com/susanne.mal...OH3R1o&fref=nf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har aldrig rekommenderat någon att åka tåg från Hyllie. Inte ens innan gränskontrollerna pga att det är så himla kallt och blåsigt där. Om man nu måste åka från Hyllie, gå dit några min tidigare och ta första bästa tåg mot Malmö istället. Hoppa sen av på Triangeln eller Malmö C och vänta in rätt tåg där istället. Mycket behagligare klimat på de stationerna!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är rätt tragiskt att läsa kommentarerna här om händelsen och veta att dom flesta här på ett eller annat sätt jobbar, har jobbat inom järnvägen men det ger kanske också en förklaring till varför järnvägen i stort ser ut som den gör och får insändare som denna. En betalande kund berättar hur hon blivit frånåkt av tåget men knappt en tillstymmelse av självrannsakan utan kvinnan blir nästan idiot förklarad. I det hon skriver om händelsen kan jag inte hitta något fel som hon gjort som rättfärdigar att lämna henne på plattformen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Plastmackan Visa inlägg
    Tja, hon åkte med Öresundstågen även efter denna händelse.

https://www.facebook.com/susanne.mal...OH3R1o&fref=nf
    "Det är rätt tragiskt att läsa kommentarerna här om händelsen och veta att dom flesta här på ett eller annat sätt jobbar, har jobbat inom järnvägen men det ger kanske också en förklaring till varför järnvägen i stort ser ut som den gör och får insändare som denna. En betalande kund berättar hur hon blivit frånåkt av tåget men knappt en tillstymmelse av självrannsakan utan kvinnan blir nästan idiot förklarad. I det hon skriver om händelsen kan jag inte hitta något fel som hon gjort som rättfärdigar att lämna henne på plattformen. "

Var har du fått fram, att insändaren åkte Öresundståg efter händelsen i Hyllie? På Facebooklänken är hon ännu mer förbannad på händelsen än i insändaren. Nåväl lite mer.

Till det andra citerade inlägget, vill jag säga: håller med. Med den inställningen, som framkommit från de som arbetar inom området, förstår jag "tågflykten". Men jag förstår också att Hyllie med sin gränskontroll inte är en optimal arbetsplats. Ingen verksamhet överlever missnöjda kunder.

Senast redigerat av steisi den 2018-11-26 klockan 11:14:09.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Iore Visa inlägg
    Det är rätt tragiskt att läsa kommentarerna här om händelsen och veta att dom flesta här på ett eller annat sätt jobbar, har jobbat inom järnvägen men det ger kanske också en förklaring till varför järnvägen i stort ser ut som den gör och får insändare som denna. En betalande kund berättar hur hon blivit frånåkt av tåget men knappt en tillstymmelse av självrannsakan utan kvinnan blir nästan idiot förklarad. I det hon skriver om händelsen kan jag inte hitta något fel som hon gjort som rättfärdigar att lämna henne på plattformen.
    Jag jobbar inte inom järnvägen. Det är inte Öresundståg som bett om förhållandena i Hyllie. Att man inte får stiga på innan gränskontrollen är avklarad beror på att Polisen i te annars kan veta vilka som kom med från utlandet och inte. Innan hade de inte lika noga k8ll på grinden och då gick folk på för tidigt. Har själv med om att få förklara för gränskontrollanterna då några personer med LMA-kort stigit på i Hyllie men flö tidigt så konttollantegna trodde de varit utomlands (vilket man i te får med LMA-kort, hela adyla då kan kan avslås om de lämnar landet under handläggnibgen)

Tycker det är respektlöst mot övriga passagerare att förvänta sig att tåget ska stå kvar medan man traskar hela vägen längs med ett ganska långt tåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •