Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vill ha, Vill ha!!!! Ny billigare SJK klubblokal i Stockholm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vill ha, Vill ha!!!! Ny billigare SJK klubblokal i Stockholm

Var uppe tidigt så det blev en promenad från centrala Stockholm till Killarnas hjulmarknad. Tänkte att jag skulle kolla in ett stängt stationshus som jag skulle vilja ha till SJK lokal i Stockholm. Stationshuset står övergivet och borde bli ett mål för vandaler och uteliggare.

Visst är det fin utsikt från det stora glasfönstren mot bangården. Skulle man flytta biljettkuren och göra den större skulle det bli ett fint kontor och så skulle vi få fin utsikt på klubbmötena! Säger jag som aldrig går på SJK möten i Stockholm! Lokalen ligger för långt ut på landet!?

Väntsalen är stor och kommer knappast att användas annat än vid nödfall om stationen vid Odenplan skulle stängas av. Så visst skulle det gå att slänga upp en lite större klubblokal och ändå få plats för resenärer. Kanske inte helt fel att låta biljettkassan bli en del av klubblokalen om man kan återanvända biljett kassan. Var lite svårt att fotografera eftersom jag fick in reflexer i glaset.

Glaspartiet mot bangården.

Med tanke på att stationen i Kalberg ligger mellan två hus och på en gata där få personer går in och lokalen knappast går att använda till något annat än som en reservstation till Odenplan borde det gå att förhandla sig till en skapligt låg hyra mot att SJK håller lokalen bemannad under dagtid. vad jag kan se verkar det finnas både el vatten och toaletter i huset.
    Kanske skulle det finnas andra föreningar som vill hyra in sig i lokalen för klubbmöten.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vill ha, Vill ha!!!! Ny billigare SJK klubblokal i Stockholm

Att skaffa en lokal bara för att hålla klubbmöten i är dumt. I alla större och i många mindre tätorter erbjuds möjligheter att för mötestillfällena hyra in sig i lämpliga lokaler, som tillhör någon annan. Detta torde vara väsentligt billigare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte så dumt med en egen perrong också för diverse utflykter!
    (Eller två perronger!)

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Den fria tanken är inte alls dum. Tänk på bara!

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av cgn1954 Visa inlägg
    Den fria tanken är inte alls dum. Tänk på bara!
    Det kanske skulle vara bra att ha Karlberg som en särskild station för specialtåg som alla utflyktståg och såna där utländska resebyråtåg som blir allt vanligare, så behöver de inte stanna på Centralstationen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg

Var uppe tidigt så det blev en promenad från centrala Stockholm till Killarnas hjulmarknad. Tänkte att jag skulle kolla in ett stängt stationshus som jag skulle vilja ha till SJK lokal i Stockholm.
    Det intressanta i tanken är att en del av hyresavtalet självklart skulle vara att hålla anläggningen i skick för att med kort varsel kunna ta den i bruk för resandeuppehåll vid plattformarna. Därmed borde hyran bli låg. Nackdelen kan möjligen vara att ett föreningsmöte kan behöva avbrytas för resandeströmmar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker istället att SJK borde prata med SL och Nacka kommun om att kunna göra iordning Igelboda stationshus som klubblokal. Det skulle bli ytterligare en anledning till att reparera huset och SJK får en egen perrong.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur vet du att det blir billigt ? Vet du kostnaden för att hyra ? Om det nu ska hyras ut så kan man ju anta att det finns kommersiella intressen som betalar bra. Ska den ha någon funktion som föreningslokal så måste den ju inredas ändamålsenligt och blir knappast lämplig som reservstation.
    Och att bemanna stationen på dagtid är knappast realistiskt, man kan väl räkna på åtminstone två årsarbetskrafter för denna bemanning och en kostnad runt 1 miljon, pengar som inte finns i föreningens budget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det intressanta i tanken är att en del av hyresavtalet självklart skulle vara att hålla anläggningen i skick för att med kort varsel kunna ta den i bruk för resandeuppehåll vid plattformarna. Därmed borde hyran bli låg. Nackdelen kan möjligen vara att ett föreningsmöte kan behöva avbrytas för resandeströmmar.
    Det borde väl då snarare vara idealet att något sker just under ett medlemsmöte så många kan hjälpa till med att röja lokalen. Men tänk om något sker kl 6 på tisdag morgon, Citybanan är ur trafik och SJK får en timme på sig att flytta stolar,bord och kanske även skydda delar av biblioteket.
    Det här är inte realistiskt.
    Och nu har föreningen med uppoffrande medlemmars hjälp nyss genomfört en flytt och det till hyggligt centralt läge.
    För i brist på billiga lokaler vid Stureplan med omnejd så får väl Sundbyberg duga.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Var uppe tidigt så det blev en promenad från centrala Stockholm till Killarnas hjulmarknad. Tänkte att jag skulle kolla in ett stängt stationshus som jag skulle vilja ha till SJK lokal i Stockholm. Stationshuset står övergivet och borde bli ett mål för vandaler och uteliggare.

Visst är det fin utsikt från det stora glasfönstren mot bangården. Skulle man flytta biljettkuren och göra den större skulle det bli ett fint kontor och så skulle vi få fin utsikt på klubbmötena! Säger jag som aldrig går på SJK möten i Stockholm! Lokalen ligger för långt ut på landet!?

Väntsalen är stor och kommer knappast att användas annat än vid nödfall om stationen vid Odenplan skulle stängas av. Så visst skulle det gå att slänga upp en lite större klubblokal och ändå få plats för resenärer. Kanske inte helt fel att låta biljettkassan bli en del av klubblokalen om man kan återanvända biljett kassan. Var lite svårt att fotografera eftersom jag fick in reflexer i glaset.

Glaspartiet mot bangården.

Med tanke på att stationen i Kalberg ligger mellan två hus och på en gata där få personer går in och lokalen knappast går att använda till något annat än som en reservstation till Odenplan borde det gå att förhandla sig till en skapligt låg hyra mot att SJK håller lokalen bemannad under dagtid. vad jag kan se verkar det finnas både el vatten och toaletter i huset.
    Kanske skulle det finnas andra föreningar som vill hyra in sig i lokalen för klubbmöten.

Om förslaget är realistiskt eller inte låter jag just nu vara osagt. Men förslaget gillas verkligen i alla fall. Det skulle verkligen bli en härlig SJK-lokal

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är med i föreningarna Stiftelsen skärgårdsbåten som hur lokal i Tellus fritidscenter på Götgatan, Klubbmaritim hyr också en liten lokal till sina möten. Kanske skulle det gå att bygga om lokalen så att toalettsiden får en smal gång mot plattformen och man bygger om större delen av glasväggen till klubblokal. Problemet med lokalen är att dörrarna är sönderbrutna så jag misstänker att lokalen numera används som värmestuga för uteliggare.
    Någon som har varit ute i Värtan och kollat in om det gamla stationshuset finns kvar där SJK huserade i min ungdom?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Är med i föreningarna Stiftelsen skärgårdsbåten som hur lokal i Tellus fritidscenter på Götgatan, Klubbmaritim hyr också en liten lokal till sina möten. Kanske skulle det gå att bygga om lokalen så att toalettsiden får en smal gång mot plattformen och man bygger om större delen av glasväggen till klubblokal. Problemet med lokalen är att dörrarna är sönderbrutna så jag misstänker att lokalen numera används som värmestuga för uteliggare.
    Någon som har varit ute i Värtan och kollat in om det gamla stationshuset finns kvar där SJK huserade i min ungdom?
    Körde Södra hamnvägen senast för några timmar sedan, så har inte någon burit iväg Värtans stationshus sedan dess så står det kvar, vilket förmodligen även gäller flisvagnarna. Karlberg är det nog några månader sedan jag gick förbi och då var det inga "uteliggare" eller "sönderbrutna dörrar". Jag rullade förbi för några dagar sedan i parkeringsjakt, men då ser man inte så mycket, så "uteliggarstatus" kan jag inte uttala mig om. Rimligen har Trafikverket någon form av bevakning så att dylikt upptäcks.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men varför är du så engagerad i att skaffa nya lokaler? SJK har ju nyligen flyttat till nya lokaler som styrelsen hävdar är både ändamålsenliga och har en för föreningen rimlig hyra. Ingen har uttryckt missnöje vad jag kan se.
    Och det är ett antal medlemmar som offrat tid och möda på att hjälpa till med den flytten, mest av allt då de omfattande arkiven och biblioteket där det enligt uppgift är kvar en del arbete att sortera upp allt. Kul då att flytta en gång till ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men varför är du så engagerad i att skaffa nya lokaler? SJK har ju nyligen flyttat till nya lokaler som styrelsen hävdar är både ändamålsenliga och har en för föreningen rimlig hyra. Ingen har uttryckt missnöje vad jag kan se.
    Och det är ett antal medlemmar som offrat tid och möda på att hjälpa till med den flytten, mest av allt då de omfattande arkiven och biblioteket där det enligt uppgift är kvar en del arbete att sortera upp allt. Kul då att flytta en gång till ?
    En del tycker det är roligare att hitta på problem och försöka lösa dem istället för att lösa existerande. Det här är helt klart ett sådant exempel.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    En del tycker det är roligare att hitta på problem och försöka lösa dem istället för att lösa existerande. Det här är helt klart ett sådant exempel.
    Förvisso, men man kanske i detta sammanhang ändå bör notera när den här tråden är startad, vilket nog en del inte gjort.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Förvisso, men man kanske i detta sammanhang ändå bör notera när den här tråden är startad, vilket nog en del inte gjort.
    Jag såg att den var gammal men kollade inte vem som väckt den till liv, trådde det var herr Vaxholm-Rindö själv men det var det visst inte.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag såg att den var gammal men kollade inte vem som väckt den till liv, trodde det var herr Vaxholm-Rindö själv men det var det visst inte.
    Jo, det var det väl...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jo, det var det väl...
    Nej, det var skribenten V1 som lyfte upp tråden efter över två år i dvala. Sedan har förvisso WRJ skrivit ett inlägg i den sedan den återuppväcktes.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av V1 Visa inlägg
    Jag tycker istället att SJK borde prata med SL och Nacka kommun om att kunna göra iordning Igelboda stationshus som klubblokal. Det skulle bli ytterligare en anledning till att reparera huset och SJK får en egen perrong.
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jo, det var det väl...
    Om man med "väcka till liv" avser återuppväcka snarare än starta ska vi nog inte belasta Waxholm-Rindö med detta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om man med "väcka till liv" avser återuppväcka snarare än starta ska vi nog inte belasta Waxholm-Rindö med detta.
    Jo men Helmut fortsätter ju (2021-01-30) att komma med förslag på nya föreningslokaler.
    Men i princip tycker jag det är ett otyg att väcka liv i urgamla trådar (i spårvagnsforumet är det än mer vanligt)
    Det skulle gott kunna vara en spärr på t.ex två månader och sedan är tråden låst. Om det nu går att genomföra tekniskt.
    Även om man hittat något nytt att tillföra en gammal tråd så kan man ju skriva en länk+ kanske i korthet referera till den gamla tråden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •