Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    15

    Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Hittad följande i Lerums Tidning:

    https://www.lerumstidning.se/2018/11...annar-i-lerum/

    / Sven-Arne


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Sven Arne Visa inlägg
    Hittad följande i Lerums Tidning:

    https://www.lerumstidning.se/2018/11...annar-i-lerum/

    / Sven-Arne
    Stämmer med linjetidtabellen som är publicerad på Resrobot.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Sven Arne Visa inlägg
    Hittad följande i Lerums Tidning:

    https://www.lerumstidning.se/2018/11...annar-i-lerum/

    / Sven-Arne
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Stämmer med linjetidtabellen som är publicerad på Resrobot.
    Här är den tabellen https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g60a_13987.pdf
    Bara ett tåg om dagen, olika tider olika veckodagar.

    Jag undrar varför inte Västtrafiks regionaltåg stannar i Lerum.
    Kan Västtrafiks regionaltåg från Vänersborg stanna på två ställen mellan pendeltågets ändpunkter (Bohus och Gamlestaden),
    och Öresundståg kan stanna i Mölndal,
    så kan väl Västtrafiks regionaltåg stanna i Lerum.
    Tätorten har 27 508 invånare och kommunen 42 019.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-24 klockan 21:29:46.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    302

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    En annan nyhet (som jag tror inte nåmnts i detta forum) är att Blå tåget går via Västerås, går ej längre till/från Uppsala och mycket anmärkningsvärt INTE STANNAR I ÖREBRO. Vad kan det vara för tanke bakom att inte stanna i Örebro mellan Hallsberg och Västerås?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Här är den tabellen https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g60a_13987.pdf
    Bara ett tåg om dagen, olika tider olika veckodagar.

    Jag undrar varför inte Västtrafiks regionaltåg stannar i Lerum.
    Kan Västtrafiks regionaltåg från Vänersborg stanna på två ställen mellan pendeltågets ändpunkter (Bohus och Gamlestaden),
    och Öresundståg kan stanna i Mölndal,
    så kan väl Västtrafiks regionaltåg stanna i Lerum.
    Tätorten har 27 508 invånare och kommunen 42 019.
    Naturligtvis borde det vara en självklarhet att alla regionaltåg stannade i Lerum! Anledningen till att de inte gör det är säkert att sträckan Partille-Lerum-Floda är det smalaste nålsögat på hela sträckan Göteborg-Alingsås tack vare alla mer eller mindre nödvändiga stopp för pendeltågen! Om man slopade Jonsered och Aspedalen skulle säkert utrymme i graferna finnas för att låta regionaltågen stanna i Lerum! Det är ofattbart att Trafikverket ens går med på dessa stopp (Jonsered har mycket få resenärer och Aspedalen ligger ju på lätt promenadavstånd till Lerum)!


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Naturligtvis borde det vara en självklarhet att alla regionaltåg stannade i Lerum! Anledningen till att de inte gör det är säkert att sträckan Partille-Lerum-Floda är det smalaste nålsögat på hela sträckan Göteborg-Alingsås tack vare alla mer eller mindre nödvändiga stopp för pendeltågen! Om man slopade Jonsered och Aspedalen skulle säkert utrymme i graferna finnas för att låta regionaltågen stanna i Lerum! Det är ofattbart att Trafikverket ens går med på dessa stopp (Jonsered har mycket få resenärer och Aspedalen ligger ju på lätt promenadavstånd till Lerum)!
    Tidigare har Aspedalen varit stopp för bilister som bor i Lerums tätort och vill parkera vid stationen väljer Aspedalen (dyr p-avgift vid arbetsplatser i Göteborg såsom sjukhus och centrala butiker hindrar dem att köra hela vägen). Lerums station har haft sämre parkering. Aspen där relativt få bor nära är stopp för bilister som kommer från utanför tätorten via motorvägen, eftersom Aspen ligger närmare en avfart.

    Nu har de byggt ett stort p-hus närmare Lerums station, så då blir Aspedalen mindre meningsfull.

    P-huset kostade 60 miljoner enligt artiklar före bygget och 100 miljoner enligt artiklar skrivna vid invigning. Det är en rejäl summa och det har blivit mer än tänkt man har kört på med finesser som solceller på hela taket och elbilsladdare.

    Det är 1 km mellan och kommunen vill väl fortsätta ha stationen och då får väl Trafikverket hålla god min eftersom principen är att om något är etablerat så får det fortsätta finnas, även om det är strängare principer för nyetableringar.

    Men det är inte bra att ha en tunnelbanesträcka (dvs 1 km mellan stationer) på stambanan.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-25 klockan 09:11:21.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    91

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    En annan nyhet (som jag tror inte nåmnts i detta forum) är att Blå tåget går via Västerås, går ej längre till/från Uppsala och mycket anmärkningsvärt INTE STANNAR I ÖREBRO. Vad kan det vara för tanke bakom att inte stanna i Örebro mellan Hallsberg och Västerås?
    Aha det var intressant. "p" resp "a" avser enbart påstigande resp avstigande antar jag (i Västerås alltså)? Dvs inte möjligt att resa mellan Sthlm och Västerås.

    Senast redigerat av nisso den 2018-11-25 klockan 09:13:59.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Tidigare har Aspedalen varit stopp för bilister som bor i Lerums tätort och vill parkera vid stationen väljer Aspedalen (dyr p-avgift vid arbetsplatser i Göteborg såsom sjukhus och centrala butiker hindrar dem att köra hela vägen). Lerums station har haft sämre parkering. Aspen där relativt få bor nära är stopp för bilister som kommer från utanför tätorten via motorvägen, eftersom Aspen ligger närmare en avfart.

    Nu har de byggt ett stort p-hus närmare Lerums station, så då blir Aspedalen mindre meningsfull.

    P-huset kostade 60 miljoner enligt artiklar före bygget och 100 miljoner enligt artiklar skrivna vid invigning. Det är en rejäl summa och det har blivit mer än tänkt man har kört på med finesser som solceller på hela taket och elbilsladdare.

    Det är 1 km mellan och kommunen vill väl fortsätta ha stationen och då får väl Trafikverket hålla god min eftersom principen är att om något är etablerat så får det fortsätta finnas, även om det är strängare principer för nyetableringar.

    Men det är inte bra att ha en tunnelbanesträcka (dvs 1 km mellan stationer) på stambanan.
    Hur som helst så begränsar de extremt täta stoppen för pendeltågen stambanans kapacitet för övrig trafik! Man skulle säkert kunna ta en diskussion om detta i samband med önskemål om stopp för regionaltåg i Lerum! För Lerum borde det vara betydligt mera värdefullt med regionaltågstopp än en "tunnelbanenära" hållplats vid Alpedalen. Man kunde ju ändå använda Aspedalens parkeringsplatser för Lerum och genom att ha betydligt billigare P-avgift finns det säkert de som kan tänka sig ta en 10 minuters promenad till och från Lerum!


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    443

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Sven Arne Visa inlägg
    Hittad följande i Lerums Tidning:

    https://www.lerumstidning.se/2018/11...annar-i-lerum/

    / Sven-Arne
    Antar att det är förbigång i Lerum ändå, i a f på norrgång, så man annonserar helt enkelt det tekniska uppehållet.
    Tågab gjorde så ett antal år pga förbigång på norrgång. Efterfrågan var dock närmast obefintlig.
    Historiskt sett har ett och annat "fjärråg" stannat i Lerum i mordern tid men dessa uppehåll har snabbt försvunnit.
    Om regionaltågen till/från Skövde/Jönköping gör uppehåll i Lerum blir det ett helt annat läge vilket sannolikt
    ger en hel del resenärer som också åker lite längre än till Alingsås/Göteborg.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Naturligtvis borde det vara en självklarhet att alla regionaltåg stannade i Lerum! Anledningen till att de inte gör det är säkert att sträckan Partille-Lerum-Floda är det smalaste nålsögat på hela sträckan Göteborg-Alingsås tack vare alla mer eller mindre nödvändiga stopp för pendeltågen! Om man slopade Jonsered och Aspedalen skulle säkert utrymme i graferna finnas för att låta regionaltågen stanna i Lerum! Det är ofattbart att Trafikverket ens går med på dessa stopp (Jonsered har mycket få resenärer och Aspedalen ligger ju på lätt promenadavstånd till Lerum)!
    Nu ids jag inte kolla exakt hur pendeltågens och regionaltågens kanaler förhåller sig till varandra. Är det så att det alltid går något annat tåg mellan dem har du rätt , men om regionaltågen skulle ligga i kanalen omedelbart före eller efter pendeltågen skulle det snarare vara en fördel om de gjorde minst något uppehåll på den gemensamma sträckan.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    549

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Här är den tabellen https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g60a_13987.pdf
    Bara ett tåg om dagen, olika tider olika veckodagar.

    Jag undrar varför inte Västtrafiks regionaltåg stannar i Lerum.
    Kan Västtrafiks regionaltåg från Vänersborg stanna på två ställen mellan pendeltågets ändpunkter (Bohus och Gamlestaden),
    och Öresundståg kan stanna i Mölndal,
    så kan väl Västtrafiks regionaltåg stanna i Lerum.
    Tätorten har 27 508 invånare och kommunen 42 019.
    Sådan logik har ingen inverkan på Västtrafik eller politikerna heller. De anser sedan 40 år att Lerum är en förort till Göteborg och med sin idé om att regionen indelas i fyra kommunalförbund så behöver inte Lerum några tåg till Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda. På en del sträckor ger den idén också högre biljettpris per kilometer när man åker från ett kommunalförbund till ett annat medan det blir billigare att åk inom Göteborgsregionen. De bestämmer vart du ska och straffbelägger resor om du åker fel, med onödiga byten, väntetider utomhus och dyrare biljett. Därmed så blir bilen ännu bättre att åka med i Västra Götalandsregionen, särskilt om man har långt att åka.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Nu ska man ta det med en nypa salt att det bor 27000 människor i Lerums tätort då Lerum med drygt 15-17 tusen invånare sedan något år tillbaka på pappret är sammanvuxen med Floda som har 8-9 tusen invånare. Det bor med andra ord inte 27000 människor koncentrerat till Lerums centrum utan de bor utspridda på en ganska stor yta, 12 kilometer drygt från Hulanmotet i Lerum till Skallsjö kyrka i Floda.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Emil G Visa inlägg
    Nu ska man ta det med en nypa salt att det bor 27000 människor i Lerums tätort då Lerum med drygt 15-17 tusen invånare sedan något år tillbaka på pappret är sammanvuxen med Floda som har 8-9 tusen invånare. Det bor med andra ord inte 27000 människor koncentrerat till Lerums centrum utan de bor utspridda på en ganska stor yta, 12 kilometer drygt från Hulanmotet i Lerum till Skallsjö kyrka i Floda.
    Visst men många som bor mot Gråbo och Olofstorp skulle också få enklare och snabbare till tågen om de kunde använda Lerum i stället för att behöva åka ner till Göteborg!


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur som helst så begränsar de extremt täta stoppen för pendeltågen stambanans kapacitet för övrig trafik! ...
    Ändå har rätt många stopp dragits in. Nu stannar Alingsåstågen tio gånger mellan Göteborg C och Alingsås. En gång i tiden var det 18 stopp.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Sådan logik har ingen inverkan på Västtrafik eller politikerna heller. De anser sedan 40 år att Lerum är en förort till Göteborg och med sin idé om att regionen indelas i fyra kommunalförbund så behöver inte Lerum några tåg till Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda. På en del sträckor ger den idén också högre biljettpris per kilometer när man åker från ett kommunalförbund till ett annat medan det blir billigare att åk inom Göteborgsregionen. De bestämmer vart du ska och straffbelägger resor om du åker fel, med onödiga byten, väntetider utomhus och dyrare biljett. Därmed så blir bilen ännu bättre att åka med i Västra Götalandsregionen, särskilt om man har långt att åka.
    Nu finns det ju en strategi från Västtrafik på hur man vill köra (ursprungligen från och med nästa år) i Västtågenutredningen.
    https://info.vasttrafik.se/Global/Do...6randeplan.pdf

    /T


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Nu finns det ju en strategi från Västtrafik på hur man vill köra (ursprungligen från och med nästa år) i Västtågenutredningen.
    https://info.vasttrafik.se/Global/Do...6randeplan.pdf

    /T
    Västtrafik ska tydligen dela upp tågen på Västra Stambanan i Regiontåg och Regionexpresståg.
    Plus "Fjärrtåg av regionexpresstågskaraktär i samarbete", dvs drivs av andra.
    Regionexpresståg är länståg och ska gå från Skövde (möjligen Örebro eller Nässjö) och stanna i Falköping och Alingsås
    Regiontåg ska gå från Herrljunga (och troligen Mariestad eller Nässjö) och från Skövde, och stanna i Stenstorp, Falköping, Floby, Herrljunga, Vårgårda, Alingsås, Floda, Lerum och Partille.

    Se sida 31-35. Dokumentet är dock från 2015 och därmed 3 år gammalt. I T19 stannar enligt resrobot inget annat än pendeltåg och Blå Tåget i Lerum.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    592

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur som helst så begränsar de extremt täta stoppen för pendeltågen stambanans kapacitet för övrig trafik!
    Det är ju bra för kapaciteten om alla tåg kör lika fort, så att pendeltågen har många stopp borde snarare tala för fler stopp för regiontågen. Annat hade det varit om banan varit full av snabbtåg.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det är ju bra för kapaciteten om alla tåg kör lika fort, så att pendeltågen har många stopp borde snarare tala för fler stopp för regiontågen. Annat hade det varit om banan varit full av snabbtåg.
    Fast på den aktuella sträckan går många av regionaltågen och snabbtågen lika fort eftersom de har samma uppehållsbild. Vist X2 tjänar lite jämfört med övriga men t.ex MTR har samma gångtider. Att då införa stopp för regionaltågen ökar snarare kapacitetsutnyttjandet. Men jag vet att Västtrafik har planer på att införa stopp för regionaltågen i Floda, Lerum och Partille. Vilket år är dock oklart tidigare har 2020 nämnts men nu verkar det mer luta åt 2026 när trafiksystemet ändå läggs om för att passa Västlänken.

    /Magnus


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Fast på den aktuella sträckan går många av regionaltågen och snabbtågen lika fort eftersom de har samma uppehållsbild. Vist X2 tjänar lite jämfört med övriga men t.ex MTR har samma gångtider. Att då införa stopp för regionaltågen ökar snarare kapacitetsutnyttjandet. Men jag vet att Västtrafik har planer på att införa stopp för regionaltågen i Floda, Lerum och Partille. Vilket år är dock oklart tidigare har 2020 nämnts men nu verkar det mer luta åt 2026 när trafiksystemet ändå läggs om för att passa Västlänken.
    Men om regionaltåget med extra uppehåll läggs i kanalen intill ett pendeltåg kräver det inte alls någon mer kapacitet, det innebär enbart att man merutnyttjar "skuggan" av pendeltåget. Eller tänker jag fel?

    (sedan är det en annan sak att om endera tåget lämnar sin kanal kommer återställningstiden efter störningen att öka, men det är inget generellt kapacitetsutnyttjande)


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Blå tåget kommer att stanna i Lerum?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men om regionaltåget med extra uppehåll läggs i kanalen intill ett pendeltåg kräver det inte alls någon mer kapacitet, det innebär enbart att man merutnyttjar "skuggan" av pendeltåget. Eller tänker jag fel?

    (sedan är det en annan sak att om endera tåget lämnar sin kanal kommer återställningstiden efter störningen att öka, men det är inget generellt kapacitetsutnyttjande)
    Nej, men om man vill köra fler sådan regionaltåg än vad det finns pendeltåg att ligga i skuggan av blir det ökat utnyttjande. Eller om den konstruktionen inte lyckas. Senaste budet är 2 pendlar men 4 regionaltåg med nämnda uppehållsbild men det går att få ihop tidtabellen ändå även om det är trångt.

    /Magnus


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •