Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Västtrafik köper in fem nya tåg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Västtrafik köper in fem nya tåg

Västtrafik köper in ytterligare fem nya tåg av Bombardier Transportation Sweden AB. Den första beställningen, på 40 nya snabbtåg, lades i april i år.

– Tågresandet har ökat kraftigt de senaste åren. För att vi ska nå våra mål om ett tredubblat tågresande i Västra Götalandsregionen behöver gamla tåg bytas ut och flottan behöver förstärkas med fler tåg. De nya tågen kommer bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Målbilden för tågresandet inom Västra Götalandsregionen är en tredubbling av tågresorna mellan åren 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen.
    Snabbtågen levereras 2021

Tågen klassas som snabbtåg vilket innebär att de kör i hastigheter upp till 200 kilometer per timme. De designas för att klara tuffa krav under alla årstider och under många år. De första tågen är planerade för leverans andra halvåret 2021.

Västtrafik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Västtrafik köper in fem nya tåg

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Västtrafik köper in ytterligare fem nya tåg av Bombardier Transportation Sweden AB. Den första beställningen, på 40 nya snabbtåg, lades i april i år.

– Tågresandet har ökat kraftigt de senaste åren. För att vi ska nå våra mål om ett tredubblat tågresande i Västra Götalandsregionen behöver gamla tåg bytas ut och flottan behöver förstärkas med fler tåg. De nya tågen kommer bidra till ännu mer attraktiva resor för våra kunder, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse.

Målbilden för tågresandet inom Västra Götalandsregionen är en tredubbling av tågresorna mellan åren 2006 och 2035 till 130 000 tågresor om dagen.

Tågen klassas som snabbtåg vilket innebär att de kör i hastigheter upp till 200 kilometer per timme. De designas för att klara tuffa krav under alla årstider och under många år. De första tågen är planerade för leverans andra halvåret 2021.

Västtrafik
    Jag minns inte att jag läst om det tidigare inköpet, så jag undrar lite grann:
    - Är det alltså en helt ny fordonstyp (som bör få helt nytt littera), som inte bara är en ny formgivning av hytten på befintlig typ?
    - Har det sagts något om vilken typ av trafik dessa 45 fordon främst skall köra? Detta eftersom de beskrivs som snabbtåg, och det ser ut som att det bara är en enkeldörr i de två ändvagnarna. Det är väl Västtrafik som kör Falköping-Nässjö, kan det vara något? Eller är det tvärtom tänkt för Göteborg-Skövde där man kanske har en chans att komma upp i 200 km/h?
    - Kan det tänkas att Västtrafik skall på sikt införa tåg som inte stannar på alla mellanstationer och använda dessa?
    - Är de främst ersättning för X1x-serien, eller är de främst för expansion?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Västtrafik
    Bra då kanske vi kan få del av de lite långsammare på K till K.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    - Är det alltså en helt ny fordonstyp (som bör få helt nytt littera), som inte bara är en ny formgivning av hytten på befintlig typ?
    - Har det sagts något om vilken typ av trafik dessa 45 fordon främst skall köra? Detta eftersom de beskrivs som snabbtåg, och det ser ut som att det bara är en enkeldörr i de två ändvagnarna. Det är väl Västtrafik som kör Falköping-Nässjö, kan det vara något? Eller är det tvärtom tänkt för Göteborg-Skövde där man kanske har en chans att komma upp i 200 km/h?
    - Kan det tänkas att Västtrafik skall på sikt införa tåg som inte stannar på alla mellanstationer och använda dessa?
    Västkustbanan?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Västkustbanan?
    Hur långt då i så fall? Tågen Göteborg-Halmstad, så man frigör Öresundståg?

https://www.vasttrafik.se/om-vasttra...er-40-nya-tag/

Där ges det även svar på var de ska köra : "Tågen kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor i Västra Götaland." Som även står på länken i första inlägget i denna tråd.

Modellen är ZEFIRO Express (som det också stod om i länken), alltså en ny tågtyp i Sverige så förmodligen blir det då ett nytt littera för denna typ. Vilket kommer vi säkerligen få reda på så småningom, men ni kan väl inte behärska er tills dess.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-11-24 klockan 10:26:43.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bara för att de skall kunna gå i 200 är det inte nödvändigt att de MÅSTE köra så fort.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja. Det var min tanke.

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Bara för att de skall kunna gå i 200 är det inte nödvändigt att de MÅSTE köra så fort.
    Verkligen inte, kan ju vara en framtidssäkring för eventuella hastighetshöjningar.

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Hur många fordonstyper har Västtrafik snart då? Börjar bli som Hector, måste bli jobbigt med en del underhållsrelaterade frågor.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Länk till en litet uppdaterad design, intressant stavning av VÄESTTRAFIK. Innebär det att den gula färgsättningen fasas ut, eller visar bilden bara ett förslag?
    https://railcolornews.com/2018/11/22...-more-ordered/

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    - - -
    Modellen är ZEFIRO Express (som det också stod om i länken), alltså en ny tågtyp i Sverige så förmodligen blir det då ett nytt littera för denna typ. Vilket kommer vi säkerligen få reda på så småningom, men ni kan väl inte behärska er tills dess.
    Jag kan inte se att någon i den här tråden har frågat vilket nytt littera det kan komma att bli, så jag tror säkert att alla kan behärska sig.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-24 klockan 11:43:54.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

https://www.vasttrafik.se/om-vasttra...er-40-nya-tag/

Där ges det även svar på var de ska köra : "Tågen kommer att trafikera alla Västtrafiks tågsträckor i Västra Götaland." Som även står på länken i första inlägget i denna tråd.

Det är nog ett nytt tåg, inte bara nytt för Sverige. Precis som för Regina så utnyttjas den svenska profilen, så tåget är betydligt bredare än UIC-profilen. Bredden begränsar antalet länder som är möjliga marknader för tåget. Vilket iof sig inte hindrar att en smalare variant tillverkas för andra länder. Jämför tex med Stadler Flirt som finns i ett antal varianter med olika höjd och spårvidd.

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kan inte se att någon i den här tråden har frågat vilket nytt littera det kan komma att bli, så jag tror säkert att alla kan behärska sig.
    Kanske inte direkt att frågan om nytt littera ställdes, men din bror undrade om det var en ny fordonstyp och att det då borde bli ett nytt littera.
    Jag tror nog att det finns en hel del här som gärna skulle vilja spåna på ett nytt littera, det vet vi sen tidigare, bla ER1.

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Länk till en litet uppdaterad design, intressant stavning av VÄESTTRAFIK. Innebär det att den gula färgsättningen fasas ut, eller visar bilden bara ett förslag?
    Kan inte se någon annan stavning än Västtrafik i den inledande texten, (resten kan jag inte läsa).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan inte se någon annan stavning än Västtrafik i den inledande texten, (resten kan jag inte läsa).
    Skyltningen av tåget på bilden i den av mig länkade artikeln...

Skyltningen av tåget på bilden i den av mig länkade artikeln...
    Jaså där, det var ju lite märkligt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som jag förstått det internt så är detta bara en exempelbild och den motsvarar inte den slutgiltiga designen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kanske inte direkt att frågan om nytt littera ställdes, men din bror undrade om det var en ny fordonstyp och att det då borde bli ett nytt littera.
    Jag tror nog att det finns en hel del här som gärna skulle vilja spåna på ett nytt littera, det vet vi sen tidigare, bla ER1.
    Jag är inte ett dugg intresserad av vad det blir för littera, det jag undrade var bara om det var samma typ som något annat fordon i Sverige, dvs det kan bli samma littera, eller om det skiljer sig så mycket att det bör bli ett annat nytt littera.
    Det verkar ju bli många fordonstyper hos Västtrafik.
    En annan fråga (förutom underhåll) är om dessa fordon kan tänkas multas med någon befintlig typ, eller om de bara kan multas med varandra.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Västkustbanan?
    Ja. Det var min tanke.
    Västtrafik har börjat köra förstärkningståg Göteborg-Varberg.
    Så länge det är enkelspår i Varberg så kan det inte gå fler tåg Varberg-Halmstad, och bygget har inte påbörjats och kan dröja länge än.
    Det är ju möjligt att Västtrafiktåg ersätter Öresundståg Göteborg-Halmstad.
    För Hallandstrafiken kanske det inte gör någon stor skillnad, de kör inte egna tåg utan betalar andra länsbolag för att köra.
    Om Västtrafik får tåg över kanske de kör, och Öresundståg kan behöva fler i Skåne.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •