Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Stax 32,5 ton på Malmbanan Kiruna Narvik. Pitkäjärvi - Kiruna samt Narvik - Fagernäs?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 940

    Stax 32,5 ton på Malmbanan Kiruna Narvik. Pitkäjärvi - Kiruna samt Narvik - Fagernäs?

    Sträckan Pitkäjärvi - Kiruna samt Narvik - Fagernäs nämns inte.

    Det finns en stor efterfrågan på ökad kapacitet längs Malmbanan och genom att förstärka banan kan mer gods transporteras utan att antalet tåg ökar. Nu pågår planering inför erfarenhetsdrift på sträckan Kiruna-Narvik.

    En axellast på 32,5 ton jämfört med nuvarande 30 ton innebär cirka tio procents kapacitetsökning, utan att öka antalet tåg. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm.

    Tester med tyngre tåg på sträckan Kiruna-Narvik planeras att starta i december 2018. Det innebär till att börja med ett tåg/dygn. Testerna genomförs i samråd mellan Trafikverket, BaneNor och LKAB. 32,5 tons axellast är högst i Europa, den vanligaste axellasten i Sverige är 25 ton.

    Inventering av sträckan Kiruna-Riksgränsen visade att bergbroar och banvallar behövde förstärkas innan testerna kunde starta. Förstärkningsarbeten har utförts under barmarksperioden 2018 och sträckan Kiruna-Riksgränsen är nu klar för erfarenhetsdrift.

    Arbetet med att utreda sträckan Kiruna-Narvik startade våren 2016. Tillståndet för alla 53 broar på den nästan 13 mil långa sträckan har bedömts. Därefter har bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla broar klarar den tyngre axellasten. På liknande sätt har banans stabilitet utretts. Arbetet har innehållit bedömningar och riskinventeringar på plats. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där kompletterande undersökningar krävts har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

    Elkraften till lok och signalers placeringar har analyserats för att fånga upp områden som kan behöva åtgärdas innan testerna drar igång. Trafikverket genomför också så kallad referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. De följs dels upp under ordinarie trafik och dels under testerna av den högre axellasten.
    Stax 32,5 ton på sträckan Vitåfors-Luleå

    I september 2017 avslutades det två år långa testet av 32,5 tons axellast på Malmbanan mellan Vitåfors och Luleå, en sträcka på 21 mil. Vitåfors-Luleå är nu godkänd för den högre axellasten. Till att börja med kör två tåg per dag med 32,5 axellast. Den högre axellasten kommer att införas gradvis, och en fortsatt utredning och förstärkning av banan behövs för att alla malmtåg på sträckan ska kunna köra med 32,5 tons axellast. Bl a behöver spår och växlar bytas.

    Trafikverket


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 886

    Sv: Stax 32,5 ton på Malmbanan - bergbro?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Inventering av sträckan Kiruna-Riksgränsen visade att bergbroar och banvallar behövde förstärkas innan testerna kunde starta. Förstärkningsarbeten har utförts under barmarksperioden 2018 och sträckan Kiruna-Riksgränsen är nu klar för erfarenhetsdrift.
    Väl medveten om att man inte får debattera språk vill jag ändå ställa den enkla frågan: Vad är en bergbro?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    50

    Sv: Stax 32,5 ton på Malmbanan - bergbro?

    Nu säger de ju att det inte finns så mycket malm som man trott. En utbyggd järnväg leder väl då bara till att malmen tar slut snabbare?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 048

    Sv: Stax 32,5 ton på Malmbanan - bergbro?

    Citat Ursprungligen postat av Anders C Visa inlägg
    Nu säger de ju att det inte finns så mycket malm som man trott. En utbyggd järnväg leder väl då bara till att malmen tar slut snabbare?
    Det förutsätter ju då att man bryter i ett snabbare tempo och mer malm. Men det kan väl leda till att man kör färre tåg men bättre lastade och en effektivare logistik.
    Och farhågorna för malmens framtid kanske inte är så dramatisk som det verkade på nyheterna. Nuvarande nivå,räcker fram till 2035 . Sedan har det visat sig att i den södra änden av malmkroppen finns det inte så mycket malm som man trott men fortfarande finns det malm i den norra änden och man har funnit malm ända ner till -2000m men man är osäker på hur malmkroppen breder ut sig därnere. Någon gång 2030 eller så bör man besluta om man ska bygga en ny nivå under nuvarande -1365 dit man nyss flyttat.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: Stax 32,5 ton på Malmbanan - bergbro?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Väl medveten om att man inte får debattera språk vill jag ändå ställa den enkla frågan: Vad är en bergbro?


    Tydligen ett nytt(?) fackuttryck:

    "Idag var vi på visning av tunnelbygget på väg 76 förbi Norrtälje. Maffigt men den får inte kallas tunnel utan bergbro, då "tunneln" bara blir 99,5 meter. För att kallas tunnel måste den vara minst 100 m."

    ( Funnet genom att googla "ordagrant" på: 'bergbro tunnel'. )

    Plötsligt har antalet tunnlar på de svenska järnvägarna reducerats betydligt.

    http://bolemacke.blogg.se/2013/june/...juni-2013.html

    Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-11-25 klockan 07:50:40.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 886

    Sv: Stax 32,5 ton på Malmbanan - bergbro?

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Tydligen ett nytt(?) fackuttryck:

    "Idag var vi på visning av tunnelbygget på väg 76 förbi Norrtälje. Maffigt men den får inte kallas tunnel utan bergbro, då "tunneln" bara blir 99,5 meter. För att kallas tunnel måste den vara minst 100 m."

    ( Funnet genom att googla "ordagrant" på: 'bergbro tunnel'. )

    Plötsligt har antalet tunnlar på de svenska järnvägarna reducerats betydligt.

    http://bolemacke.blogg.se/2013/june/...juni-2013.html
    Jo, jag lyckades hitta detsamma. Däremot är det första förekomsten av ordet inom de texter från Trafikverket som finns tillgängliga på internet, detta är enda träffen om man söker på hemsidan och i TDOK saknas det helt, men då har vi lärt oss det, kommunikatörerna på Trafikverket tycker att läsarna ska behöva googla för att förstå det vi läser, finns det åtminstone en googling som förklarar ordet behöver det inte förklaras.

    (annars kunde man ju skapa en funktion som för varje ord i ett pressmeddelande tar fram antalet tidigare förekomster på hemsidan, blir detta noll eller lågt finns det goda skäl att förklara ordet)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •