Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: The Ghan Railway i Australien

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4

    The Ghan Railway i Australien

    Detta lyxtåg rullar mellan Adelaide i syd och Darwin i norr. En sträcka på ca 300 mil.
    Resan sträcker sig över 3 till 4 dagar beroende på olika utfärder på vägen.
    Tågets medelhastighet är 85 km/h.
    Tåget består av två diesellok och ca 30 vagnar. Längd cirka 700 meter.
    Det finns vagnar med bäddbara kupeer, salongsvagnar inkl fri bar, restaurangvagnar,
    bostadsvagnar för personalen, elverksvagnar och även en biltransportvagn.
    Somliga resenärer vill ta den egna bilen på hemresan.
    Den ursrungliga linjen byggdes 1929, smalspårig. Passerade flera flodbäddar vilket
    gjorde att spåret ibland spolades bort.
    Den nuvarande linjen byggdes 1980. Betongslipers pga termiterna.
    Resan går mestadels genom ett öde landskap.
    Namnet the Ghan kommer av att kamelryttare från Afganistan upprätthöll
    förbindelse på sträckan. under 1800-talet.
    På Youtube finns bra visningar. (på engelska)


  2. #2

    Sv: The Ghan Railway i Australien

    Mer info för de intresserade och även möjlighet att boka en resa.

    Åkte själv The Indian Pacific mellan Perth och Adelaide för 3 år sedan och det var en mycket häftig upplevelse (Resereportage från min Australienresa, sista delen.) Nästa gång jag reser till Australien får jag försöka åka The Ghan, men det kostar tyvärr en liten slant.

    Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-11-24 klockan 10:02:35.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    78

    Sv: The Ghan Railway i Australien

    Citat Ursprungligen postat av Sven-Erik Björklund Visa inlägg
    Den ursrungliga linjen byggdes 1929, smalspårig. Passerade flera flodbäddar vilket
    gjorde att spåret ibland spolades bort.
    Den nuvarande linjen byggdes 1980.
    Den ursprungliga smalspårslinjen var dock inte genomgående, även om det givetvis hade funnits planer på det. Sträckan söderifrån upp till Alice Springs breddades mycket riktigt till normalspår 1980, och då med delvis ny sträckning. F f a i söder, där den anslöt till det övriga järnvägsnätet. Finns f ö ett härligt avsnitt i Michael Palins TV-serie om järnvägsresor där han åker banan strax innan nedläggningen/ breddningen. En del av gamla smalspårssträckan är numera museibana.

    När denna breddades hade "norra sträckan", från Darwin ner till.. Katherine, varit nedlagd i några år. Och persontrafiken ännu längre. Men även här fick det nya normalspåret en delvis ny sträckning. Och sträckan Alice Springs- Katherine (typ) blev då "helt nybyggd" s a s.

    / L G

    Senast redigerat av Granis den 2018-11-24 klockan 13:02:41.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •