Hej
Igår var jag förbi Region Skånes depåbyggnad utanför Hässleholm.
Mer information om projektet finns på https://www.hassleholm.se/nyheter/al...assleholm.html
Hej
Igår var jag förbi Region Skånes depåbyggnad utanför Hässleholm.
Mer information om projektet finns på https://www.hassleholm.se/nyheter/al...assleholm.html
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Imponerande anläggning!
Vem har ritat den, det kan ju inte vara BBH för det finns ingen vändslinga?
/TKO
Ha Ha det var det första jag också tänkte på
Stefan
"BBH"?/Ulf
BBH!
upplyser den alltid lika tillmötesgående
Thomas K Ohlsson
Vad är orsaken till att det byggs en sån stor tågdepå där?
Häftigt, tack för filmen! Man har kommit långt!
Depån byggs enligt samma princip som i Boxholm, med en servicehall (multifunktionshall kanske) vid infarten, uppställningsspår med och utan serviceplattformar, samt en verkstad utan genomkörningsmöjlighet men med "Y-spår" framför så att ett färdigt tåg kan passera ett som väntar utanför. Den är bara några nummer större än Boxholm. Jag anser att denna layout är ett både utrymmes- och kostnadseffektivt sätt att bygga en underhållsdepå för motorvagnståg. Andra anser att man måste kunna köra igenom verkstadsbyggnaden för att öka effektiviteten i verkstaden. Det är nog främst ett skäl om man av någon anledning vill kunna köra in multade motorvagnar i verkstaden. Även formen på tillgänglig mark kan spela in, kort och bred eller lång och smal. Mälardalståg valde att bygga en genomkörninsverkstad.
Är det Jernhusen som bygger denna depå (liksom i Boxholm)?
Imponerande! Vilka tåg ska använda verkstaden? Øresundståg, Pågatågen eller båda två?