Ursprungligen postat av
Ulf Broman
Jo, men det man kan se vid störningar är att det nya tågnumret får en exakt tidtabell, med exakt var det skall möta andra tåg och därför göra uppehåll. Men, sen ser man att tåget ändå inte alls följer den tidtabellen, förmodligen beroende på att de ordinarie tågen också är försenade, eller att något redan inplanerat omledningståg är försenat eller faktiskt ligger före sin tidtabell.
Jag antar att det redan idag först görs en grov bedömning ifall det går att omleda och i så fall vilken väg (det finns ju ofta alternativa vägar). Därefter tar man väl och detaljstuderar den valda vägen och försöker skapa denna exakta nya tidtabell för omledningen.
Jag förutsätter att om man förenklar så skall fortfarande den grova bedömningen göras, men att man sen bara lägger en ungefärlig tidtabell (eller bara ger det ett nytt tågnummer). Och detta gäller förstås bara på fjärrstyrda banor. Om det skulle underlätta skulle man ju kunna ha färdiga tåglägen på de vanligaste omledningssträckorna (Järna-Nyköping-Åby, Stockholm-Västerås-Hallsberg, Södertälje-Eskilstuna-Flen etc.)
Det viktiga är ju att tåget skall snabbt kunna börja köra sin omledning, om det sen är med samma tågnummer (i de fall det går) eller om det fått ett nytt tågnummer spelar ingen roll för mig, utan problemet är tiden det tar innan ett tåg kan påbörja sin omledning.
Eller är det något viktigt jag förbiser?