Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Stelbenta regler orsakar förseningar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stelbenta regler orsakar förseningar?

Dagens debattartikel i DN om förseningar.

"DN DEBATT 23/11. En stor del av alla tågförseningar beror på de nya regler och rutiner järnvägsmyndigheterna har infört under senare år. Tar inte järnvägsmyndigheterna själva initiativ till en grundlig översyn av sina administrativa regler och rutiner behöver riksdag och regering ställa krav på det i sina direktiv, skriver tågtrafikexperterna Christer Ljungberg och Mats Améen."

Om att regler kring bl.a. att rättidiga tåg har företräde, processen att tilldela nytt tåg nummer vid omledning, avstängning av trafik vid spårspring mm orsakar förseningar och borde vara enkla att komma till rätta med.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stelbenta regler orsakar förseningar?

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Dagens debattartikel i DN om förseningar.

"DN DEBATT 23/11. En stor del av alla tågförseningar beror på de nya regler och rutiner järnvägsmyndigheterna har infört under senare år. Tar inte järnvägsmyndigheterna själva initiativ till en grundlig översyn av sina administrativa regler och rutiner behöver riksdag och regering ställa krav på det i sina direktiv, skriver tågtrafikexperterna Christer Ljungberg och Mats Améen."

Om att regler kring bl.a. att rättidiga tåg har företräde, processen att tilldela nytt tåg nummer vid omledning, avstängning av trafik vid spårspring mm orsakar förseningar och borde vara enkla att komma till rätta med.
    Jag gissar att det kan vara en betalartikel, så jag lägger till övriga punkter:
    - Godståg släpps iväg före tidtabell vilket kan göra att de hamnar i vägen för rättidiga andra tåg
    - När det gäller spårspring refererar de till svampplockare eller någon som rastar sin hund nära spåret, och föreslår att låta tåg krypköra förbi (i stället för totalstopp).
    - Ett exempel från ett banarbete på SSB där ett bolag (ej namngivet men beskrivs som att det huvudsakligen kör på helgerna) blockerade ett helgarbete med totalstopp, så det blev i stället stopp på vardagarna i en hel vecka i stället. Där borde Trafikverket kunnat avvisa protesten tycker de.
    - Konkurrensutsättningen av underhållsarbeten har lett till många inhyrda företag med personal utan erfarenhet av järnvägsmiljö, som lett till olyckor, vilket lett till totalstopp. Förslaget är att i stället kräva bättre utbildning av entreprenörernas personal så man kan ha enkelspårsdrift med nedsatt hastighet i stället för totalstopp.

Mina egna reflektioner (från åskådarläktaren) är att detta med tågnummer vid omledning har jag själv tyckt i många år. Det borde vara bättre att prioritera tågen och mötena operativt och att resenärerna kommer fram fortare, och acceptera sämre statistikunderlag för hur mycket omledningståget var försenat, samt något sämre prognos för när tåget kan nå slutdestinationen.
    Medan detta med att rättidiga tåg skall ha företräde är svårt. Deras exempel var att ett glest besatt lokaltåg kan göra ett fjärrtåg mycket mer försenat, men omvändningen kan ju gälla, ett glesare fjärrtåg får störa ett fullsatt lokaltåg med resenärer som har anslutningar och exakta tider att passa.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag gissar att det kan vara en betalartikel, så jag lägger till övriga punkter: - - -
    - Ett exempel från ett banarbete på SSB där ett bolag (ej namngivet men beskrivs som att det huvudsakligen kör på helgerna) blockerade ett helgarbete med totalstopp, så det blev i stället stopp på vardagarna i en hel vecka i stället. Där borde Trafikverket kunnat avvisa protesten tycker de. - - -
    Ja, enligt debattartikeln ska i vår stora underhållsarbeten på Södra Stambanan genomföras, men sedan ett företag protesterat mot helgavstängning beslöt Trafikverket att "stänga av banan under vardagarna i en hel vecka". Någon som vet vilken avstängning det handlar om - var och när?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Mina egna reflektioner (från åskådarläktaren) är att detta med tågnummer vid omledning har jag själv tyckt i många år. Det borde vara bättre att prioritera tågen och mötena operativt och att resenärerna kommer fram fortare, och acceptera sämre statistikunderlag för hur mycket omledningståget var försenat, samt något sämre prognos för när tåget kan nå slutdestinationen.
    Huvudargumentet avseende nytt tågnummer för omledning lär vara att omledningståget ska vara "konflikthanterat", ytterst handlar det om att man vill minska risken för en situation där tågen på omledningssträckan knappt kommer fram överhuvudtaget, vilket i och för sig är lovvärt, det är ju bättre att man upptäcker att det blir trångt innan man ställs inför faktum och inte kan rätta till det. Frågan är dock om det skulle kunna skötas mer schablonmässigt än genom nya tågnummer.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Huvudargumentet avseende nytt tågnummer för omledning lär vara att omledningståget ska vara "konflikthanterat", ytterst handlar det om att man vill minska risken för en situation där tågen på omledningssträckan knappt kommer fram överhuvudtaget, vilket i och för sig är lovvärt, det är ju bättre att man upptäcker att det blir trångt innan man ställs inför faktum och inte kan rätta till det. Frågan är dock om det skulle kunna skötas mer schablonmässigt än genom nya tågnummer.
    "Konflikthanterat" betyder väl att det inte stör inplanerade tåg för mycket?

Att prioritera rättidiga tåg trodde jag gjordes för att minska belastningen på trafikledningen, att inte skapa fler sena tåg än nödvändigt. Den datoriserade tågplaneringen har inplanerade tåg inlagda och om de håller sin tid blir det enklare.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-23 klockan 11:00:51.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Att prioritera rättidiga tåg trodde jag gjordes för att minska belastningen på trafikledningen, att inte skapa fler sena tåg än nödvändigt. Den datoriserade tågplaneringen har inplanerade tåg inlagda och om de håller sin tid blir det enklare.
    Nja, omleder man två eller flera tåg ska de konflikthanteras både mot redan inplanerade tåg och mot varandra. Idén är helt enkelt att man ska kontrollera att det finns ett vettigt sätt att hantera den utökade trafiken på.

Prioritering av rättidiga tåg har även ett egenvärde, det är en del av trafikledningens konkurrensneutralitet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jo, men det man kan se vid störningar är att det nya tågnumret får en exakt tidtabell, med exakt var det skall möta andra tåg och därför göra uppehåll. Men, sen ser man att tåget ändå inte alls följer den tidtabellen, förmodligen beroende på att de ordinarie tågen också är försenade, eller att något redan inplanerat omledningståg är försenat eller faktiskt ligger före sin tidtabell.

Jag antar att det redan idag först görs en grov bedömning ifall det går att omleda och i så fall vilken väg (det finns ju ofta alternativa vägar). Därefter tar man väl och detaljstuderar den valda vägen och försöker skapa denna exakta nya tidtabell för omledningen.
    Jag förutsätter att om man förenklar så skall fortfarande den grova bedömningen göras, men att man sen bara lägger en ungefärlig tidtabell (eller bara ger det ett nytt tågnummer). Och detta gäller förstås bara på fjärrstyrda banor. Om det skulle underlätta skulle man ju kunna ha färdiga tåglägen på de vanligaste omledningssträckorna (Järna-Nyköping-Åby, Stockholm-Västerås-Hallsberg, Södertälje-Eskilstuna-Flen etc.)

Det viktiga är ju att tåget skall snabbt kunna börja köra sin omledning, om det sen är med samma tågnummer (i de fall det går) eller om det fått ett nytt tågnummer spelar ingen roll för mig, utan problemet är tiden det tar innan ett tåg kan påbörja sin omledning.

Eller är det något viktigt jag förbiser?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Diskussionen gäller väl i kraftigt störda lägen där t.ex. alla tåg Stockholm-Göteborg måste omledas över Karlstad eller Jönköping.
    Att då säga att alla lokaltåg Nässjö-Jönköping skall köras exakt i sin tidtabell (med få resenärer) och att man bara kan släppa igenom något Göteborgståg den vägen måste vara en helt felaktig prioritering. Det förekommer ju att man (efter samråd) ställer in de lokala tågen och låter resenärerna medfölja fjärrtågen, och annars får man acceptera förseningar även på de lokala.
    Jag tror inte det underlättar för trafikledningen att inte få igenom fjärrtågen.

Däremot om något enstaka tåg skall omledas pga planerade banarbeten då är det väl bra att man långt i förväg skapar en ny tidtabell som är konflikthanterad, men det är inte det vi tänker på. Se även mitt inlägg strax efter ditt.
    Och att rätttidiga tåg har företräde före enstaka försenade tåg gäller under normal trafik.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, men det man kan se vid störningar är att det nya tågnumret får en exakt tidtabell, med exakt var det skall möta andra tåg och därför göra uppehåll. Men, sen ser man att tåget ändå inte alls följer den tidtabellen, förmodligen beroende på att de ordinarie tågen också är försenade, eller att något redan inplanerat omledningståg är försenat eller faktiskt ligger före sin tidtabell.

Jag antar att det redan idag först görs en grov bedömning ifall det går att omleda och i så fall vilken väg (det finns ju ofta alternativa vägar). Därefter tar man väl och detaljstuderar den valda vägen och försöker skapa denna exakta nya tidtabell för omledningen.
    Jag förutsätter att om man förenklar så skall fortfarande den grova bedömningen göras, men att man sen bara lägger en ungefärlig tidtabell (eller bara ger det ett nytt tågnummer). Och detta gäller förstås bara på fjärrstyrda banor. Om det skulle underlätta skulle man ju kunna ha färdiga tåglägen på de vanligaste omledningssträckorna (Järna-Nyköping-Åby, Stockholm-Västerås-Hallsberg, Södertälje-Eskilstuna-Flen etc.)

Det viktiga är ju att tåget skall snabbt kunna börja köra sin omledning, om det sen är med samma tågnummer (i de fall det går) eller om det fått ett nytt tågnummer spelar ingen roll för mig, utan problemet är tiden det tar innan ett tåg kan påbörja sin omledning.

Eller är det något viktigt jag förbiser?
    Nej, vi är nog ganska eniga. Gäller enbart att få trafikledningen att hålla med.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Diskussionen gäller väl i kraftigt störda lägen där t.ex. alla tåg Stockholm-Göteborg måste omledas över Karlstad eller Jönköping.
    Att då säga att alla lokaltåg Nässjö-Jönköping skall köras exakt i sin tidtabell (med få resenärer) och att man bara kan släppa igenom något Göteborgståg den vägen måste vara en helt felaktig prioritering. Det förekommer ju att man (efter samråd) ställer in de lokala tågen och låter resenärerna medfölja fjärrtågen, och annars får man acceptera förseningar även på de lokala.
    Jag tror inte det underlättar för trafikledningen att inte få igenom fjärrtågen.

Däremot om något enstaka tåg skall omledas pga planerade banarbeten då är det väl bra att man långt i förväg skapar en ny tidtabell som är konflikthanterad, men det är inte det vi tänker på. Se även mitt inlägg strax efter ditt.
    Och att rätttidiga tåg har företräde före enstaka försenade tåg gäller under normal trafik.
    Jag tror nog det är formellt ganska krångligt att som du föreslår ställa in planerade tåg för att förbättra omledningsmöjligheterna, men visst kunde man önska att det skulle vara lättare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag tror nog det är formellt ganska krångligt att som du föreslår ställa in planerade tåg för att förbättra omledningsmöjligheterna, men visst kunde man önska att det skulle vara lättare.
    Det är väl just det skribenterna pekar på? Att det är en massa, i deras ögon, onödig formalia?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är väl just det skribenterna pekar på? Att det är en massa, i deras ögon, onödig formalia?
    Sant. Denna formalia baseras på lagkrav. Det finns nog mycket lagstiftning som många uppfattar som onödig formalia.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sant. Denna formalia baseras på lagkrav. Det finns nog mycket lagstiftning som många uppfattar som onödig formalia.
    Ja? Lagar kan ändras och så sker också.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ja? Lagar kan ändras och så sker också.
    I detta fall handlar det om att ändra lagar på EU-nivå. Inte omöjligt, men tidskrävande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

I detta fall handlar det om att ändra lagar på EU-nivå. Inte omöjligt, men tidskrävande.
    Vilken specifik fråga tänker du på?

När jag tog upp detta med inställda tåg så berättade jag bara om vad jag läst/hört (nämligen att det sker), och som jag antydde så sker det säkert i samråd med lokaltrafiken, och att de inser att de vill bidra till att det totala järnvägssystemet fungerar så bra som möjligt, och slippa bad-will.
    Så, vilket av alla förslag och detaljer är det som är reglerat i EU-lag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, enligt debattartikeln ska i vår stora underhållsarbeten på Södra Stambanan genomföras, men sedan ett företag protesterat mot helgavstängning beslöt Trafikverket att "stänga av banan under vardagarna i en hel vecka". Någon som vet vilken avstängning det handlar om - var och när?
    Vad innebär då "under vardagarna" för tider? Några timmar varje vardag?
    Helgavstängningar är ju annars inte ovanliga på Södra Stambanan.

Senast redigerat av Ville den 2018-11-23 klockan 13:08:50.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Favorit i repris: Hur "konflikthanterar" man i ett läge med trafikstörningar och flera omledda tåg som inte heller är i tid?

Kan det skötas mer schablonmässigt med eller utan nya tågnummer? Självklart, sämre kan det inte bli.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I alla fall de regler som inte behövs. Eller vad som är en av lagstiftaren hemmagjord avvikande tolkning av EU-direktiv m m, eller en i tillämpningen likaså hemmagjord egen tolkning av lagkraven.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Favorit i repris: Hur "konflikthanterar" man i ett läge med trafikstörningar och flera omledda tåg som inte heller är i tid?

Kan det skötas mer schablonmässigt med eller utan nya tågnummer? Självklart, sämre kan det inte bli.
    Som jag redan skrivit, det viktiga är att se till att inte sträckan blir överbelastad. I vissa lägen kan man bli tvungen att konstatera att inte alla tåg kan omledas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I alla fall de regler som inte behövs. Eller vad som är en av lagstiftaren hemmagjord avvikande tolkning av EU-direktiv m m, eller en i tillämpningen likaså hemmagjord egen tolkning av lagkraven.
    Vem avgör vad som är en avvikande tolkning av ett EU-direktiv?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •