Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 987

    Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Det ryktas att lok av denna typ ska provas i SE under 2019.

    Länk


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det ryktas att lok av denna typ ska provas i SE under 2019.

    Länk
    Några frågor:

    1) SE - är det Sverige som avses?
    2) Källa till dessa "rykten"?

    vänligen
    Thomas K Ohlsson

    Senast redigerat av TKO den 2018-11-22 klockan 13:30:41. Anledning: stavningskorrigering

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Några frågor:

    1) SE - är det Sverige som avses?
    2) Källa till dessa "rykten"?

    vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Finns det några uppgifter om dragkraft vid körning utan kontaktledning? Det finns många befintliga upplägg där ett sådant lök med tillräcklig dragkraft kan eliminera behovet av diesellok!


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Finns det några uppgifter om dragkraft vid körning utan kontaktledning? Det finns många befintliga upplägg där ett sådant lök med tillräcklig dragkraft kan eliminera behovet av diesellok!
    Om vi tänker "nät" istället för "upplägg" och "en nationell operatör" istället för "konkurrens på spåren" så bortfaller i de flesta fall behovet av att släpa omkring tunga förbränningsmotorer/ackumulatorer på det elektrifierade stomnätet.

    /TKO


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 938

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Finns det några uppgifter om dragkraft vid körning utan kontaktledning? Det finns många befintliga upplägg där ett sådant lök med tillräcklig dragkraft kan eliminera behovet av diesellok!
    Tittar man på Stadlers faktablad står där effekttalen:
    2.800 kW (3.806 hp) diesel
    7.000 kW (9.517 hp) el

    jämför med T44 1.235 kW (1.679 hp)


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    431

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Med tank för 400 liter urinämne. AdBlue på steroider?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tittar man på Stadlers faktablad står där effekttalen:
    2.800 kW (3.806 hp) diesel
    7.000 kW (9.517 hp) el

    jämför med T44 1.235 kW (1.679 hp)
    Vore inte denna typ ganska bra för de lok som trafikverket handlat upp som räddningslok eller vid banarbeten där man av nån anledning behöver stänga av strömmen?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    758

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Några frågor:

    1) SE - är det Sverige som avses?
    2) Källa till dessa "rykten"?

    vänligen
    Thomas K Ohlsson
    Det finns otaliga källor på att Stadler avser att få loken godkända i Sverige/Norge. Det betyder ju inte att det nödvändigtvis blir så.

    Om de kommer att användas här är en annan sak. Jag hittar bara ett twitter från Railcolor där det påstås att 2 av ELP:s beställda lok är avsedda för Sverige/Norge.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    58

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    På InnoTrans i september sades det i Stadlers monter att ELP (European Loc Pool) beställt tio lok av denna typ och att två var avsedda för SE/N och övriga åtta för den tyska marknaden. Planerad leverans slutet av 2019-början 2020. Då skall loken vara godkända för användning i Sverige/Norge. Vem som skulle ha loken i Sverige/Norge ville man inte avslöja, men det fanns kunder.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Om vi tänker "nät" istället för "upplägg" och "en nationell operatör" istället för "konkurrens på spåren" så bortfaller i de flesta fall behovet av att släpa omkring tunga förbränningsmotorer/ackumulatorer på det elektrifierade stomnätet.
    Vad är alternativet? Och vilket är sambandet med "konkurrens på spåren". Det behövs väl hur som helst dragkraft?

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-11-22 klockan 23:07:04.

  11. #11
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    854

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Det finns massor av containerpendlar, timmertåg och andra godsupplägg där den här loktypen hade kunnat passa perfekt. Därmed inte sagt att det automatiskt är ekonomiskt fördelaktigt, även om ett dyrt lok istället för två billiga torde kunna gå att få hyfsad ekonomi i. Lägg därtill tidsbesparing, underhåll mm. Inte minst för mindre operatörer borde det här kunna ha ett visst intresse.

    Senast redigerat av Simon B den 2018-11-22 klockan 23:45:32.

  12. #12
    Avställd
    Medlem
    okt 2018
    Inlägg
    13

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Med tank för 400 liter urinämne. AdBlue på steroider?
    Vet inte om det skulle vara kul eller okunskap. AdBlue är urea.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    431

    Sv: Bildlänk. Duolok till SE 2019?

    Citat Ursprungligen postat av Privatisera SJ nu Visa inlägg
    Vet inte om det skulle vara kul eller okunskap. AdBlue är urea.
    Urea = Urinämne = Karbamid = Diaminometanal = Karbonyldiamid = E927b. Kärt barn har många namn.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •