Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Skip Skip stop

  1. #1
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Skip Skip stop

    Skip stop-trafiken på sträckan City - Märsta upphör i T 19. Allt enligt en notis i DN idag.

    Kort uthållighet alltså för skräniga protester. Men på Nynäsbanan blir den kvar.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Skip stop-trafiken på sträckan City - Märsta upphör i T 19. Allt enligt en notis i DN idag.

    Kort uthållighet alltså för skräniga protester. Men på Nynäsbanan blir den kvar.
    Det dröjde väl bara några dagar innan Tamsons gick ut och sa att det kanske inte var så genomtänkt med snabbtåg (Skip-stop är något annat men varför ska man begripa sådant på Lindhagensgatan?). Före tidtabellsskiftet var ju snabbtågen det bästa som hänt sen blixtlåset uppfanns!

    Nynäsbanan har haft snabbtåg länge - så där blev det inga protester.

    tycker
    Thomas K Ohlsson
    (gillar uttrycket "skräniga protester!")


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Skip Skip stop

    Då upplägget var minst så störningskänsligt som många redan på förhand förutsåg och minsta fel många gånger fått till följd att det varit 30 - 40 minuter mellan tågen i rusning är det rätt naturligt att man skippar en dålig lösning. Finns ingen anledning att fortsätta med en dålig lösning bara för att undkomma kommentarer om att man böjer sig för "skräniga protester", speciellt när det har handlat om befogat kritik mot ett dåligt och störningskänsligt upplägg.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Då upplägget var minst så störningskänsligt som många redan på förhand förutsåg och minsta fel många gånger fått till följd att det varit 30 - 40 minuter mellan tågen i rusning är det rätt naturligt att man skippar en dålig lösning. Finns ingen anledning att fortsätta med en dålig lösning bara för att undkomma kommentarer om att man böjer sig för "skräniga protester", speciellt när det har handlat om befogat kritik mot ett dåligt och störningskänsligt upplägg.
    Det är inte snabbtågs-upplägget som är störningskänsligt utan det hela handlar om att MTR inte kunnat leverera enligt avtal. Ja sen har vi ju Trafikverket som verkar ha tagit sej vatten över huvudet...

    Men högeralliansen har ju alltid sina försvarare på detta forum!

    /TKO


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 364

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är inte snabbtågs-upplägget som är störningskänsligt utan det hela handlar om att MTR inte kunnat leverera enligt avtal. Ja sen har vi ju Trafikverket som verkar ha tagit sej vatten över huvudet...
    Men högeralliansen har ju alltid sina försvarare på detta forum!
    Menar du att trafikupplägget i T18 (som inkluderade snabbtåg) inte varit störningskänsligt? Eller menar du att trafikupplägget varit störningskänsligt, men inte just snabbtågen?
    Sen verkar MTR haft svårt att kunna återställa trafiken efter störningar, och där kan inte jag bedöma om det enbart beror på MTR eller enbart på trafikupplägget eller på bådadera.
    Vad specifikt är det Trafikverket ställt till med i samband med SL-snabbtågen?
    Och sist tyckte jag att Falkens påstående pekar på att alliansen (kanske påverkade av tjänstemän på SLL) var de som införde ett upplägg som var dåligt, och det är väl inget försvar för landstingsalliansen.

    PS: Jag antar att du med högeralliansen menar samma som normalt kallas alliansen. DS


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 097

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är inte snabbtågs-upplägget som är störningskänsligt utan det hela handlar om att MTR inte kunnat leverera enligt avtal. Ja sen har vi ju Trafikverket som verkar ha tagit sej vatten över huvudet...

    Men högeralliansen har ju alltid sina försvarare på detta forum!

    /TKO
    De olika företeelserna utesluter inte varandra.

    Vad gäller din sista mening kan man lätt konstatera att i trafiknämndens protokoll så återfinns ingen reservation mot beslutet att anta det planeringsramverk som låg till grund för snabbpendeltågen/"skip-stop". Den enda reservationen är att S, V, MP ville ha ett tilläggsbeslut enligt en bilaga som de inte fick igenom. Att i ljuset av det börja svamla om "högeralliansens försvarare" tycker jag bara är en dimridå.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    De olika företeelserna utesluter inte varandra.

    Vad gäller din sista mening kan man lätt konstatera att i trafiknämndens protokoll så återfinns ingen reservation mot beslutet att anta det planeringsramverk som låg till grund för snabbpendeltågen/"skip-stop". Den enda reservationen är att S, V, MP ville ha ett tilläggsbeslut enligt en bilaga som de inte fick igenom. Att i ljuset av det börja svamla om "högeralliansens försvarare" tycker jag bara är en dimridå.
    Helt riktigt, alla var överens om att snabbtågen på Norra stambanan var en bra idé. Men Tamsons stog ju inte för beslutet utan backade från dag ett när kommunalråd och andra sollentunabor började klaga...

    Faktum är att snabbtågen genom sina kortare körtider medverkar till att den totala tidtabellen har en större chans att fungera med de knappa vagnsresurser som MTR lyckas sätta i trafik. Men så långt tänker visst vare sej postvagnsdebattörer eller trafiklandstingsråd!

    Jag har också lite svårt för argumentet "dimridåer" när det gäller att utkräva ansvar för bristerna inom SL-trafiken. Vi vet ju vilka som styrt i flera mandatperioder eller hur? Kålsuparteorin trodde jag vi vederlade redan på 80-talet...

    /TKO


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Helt riktigt, alla var överens om att snabbtågen på Norra stambanan var en bra idé. Men Tamsons stog ju inte för beslutet utan backade från dag ett när kommunalråd och andra sollentunabor började klaga...

    Faktum är att snabbtågen genom sina kortare körtider medverkar till att den totala tidtabellen har en större chans att fungera med de knappa vagnsresurser som MTR lyckas sätta i trafik. Men så långt tänker visst vare sej postvagnsdebattörer eller trafiklandstingsråd!

    Jag har också lite svårt för argumentet "dimridåer" när det gäller att utkräva ansvar för bristerna inom SL-trafiken. Vi vet ju vilka som styrt i flera mandatperioder eller hur? Kålsuparteorin trodde jag vi vederlade redan på 80-talet...

    /TKO
    Det var långt ifrån alla som var överens om att skip stop var en bra idé. I ett remissvar som Trafikverket lämnade till Trafikförvaltningen redan 2015 avrådde man start från att inför skipstop enligt den modell som man senare utförde. Remissvaret innehöll bland annat synpunkter på att pendeltågens robusta tidtabeller och upplägg skulle ersättas av ett mindre robust upplägg som skulle bli svårare att störningshantera. Jag hittar dessvärre inte remissvaret just nu, men Trafikverket var ganska tydliga och tyckte det hela var en dålig idé. SLL läste väl svaret, men sen körde man in upplägget till T18-starten ändå. Ansöka om trafik kan man inte hindra SLL från att göra och så länge alla tidtabellstekniska konstruktionsregler uppfylls och det finns tillräckligt med kapacitet så lägger Trafikverket tidtabellen.

    Det som primärt gör att skipstop inte fungerar är att man gick från ett upplägg som är robust, relativt lätt att störningsbekämpa och relativt lätt att genom enstaka små åtgärder minska konsekvenserna av en störning. Likaså kunde man göra relativt enkla trafikreduceringar genom att "lyfta ur" hela tågnummerserier vid behov av någon utglesning, antingen fel på infran, snöovädersreducering osv.

    Problemet var att att när man nu hade detta system så krävdes dels en högre tursättning av fordon, något man inte lyckades leva upp till, vilket fick till följd att 24xx-tågen inte kördes första halvåret. Här är det nog inte bara MTRs fel, fordonsägaren har ett ansvar även i detta. Det krävdes precision i upplägget och en näst intill otroligt hög punktlighet. I Skavstaby var det inte många minuter emellan stopp-tåget från Uppsala och skipstop-tåget från Märsta och hamnade tåget i fel ordning, så var det kört för den bakomvarande skipstoptåget att köra om, eftersom ytterspåren i rusningstid har maximal belastning. Det gjorde att det framförvarande stopptåget (oftast 22XX från Uppsala) fick ta mer och mer folk och till slut fick inte alla plats, medan skipstop-tåget bakom i princip förlorat sin trafikuppgift. Detta var en reell verklighet som visade sig nästan direkt vid trafikstarten. Något annat som visade sig var Movingo och den effekt det fick på resandet. 22XX-tågen var i princip fullsatta redan vid avgång Uppsala i vissa avgångar, något man kanske inte räknat med fullt ut.

    Förmågan att störningsbekämpa trafiken reducerades också drastiskt. Tidigare hade man kunnat vända tåg på olika platser i systemet, men eftersom tågen helt plötsligt hade ett uppehållsmönster på sydgång, en annan på nordgång och dessutom linjebytare i lågtrafik, så fick ett inställt tåg rejält mycket större konsekvenser än vad man skulle fått i det tidigare systemet. Av- och tillkopplingen och det faktum att det fanns två olika varianter av X60, A och B, som inte fick multas, medförde låsningar i omlopssplaneringen. Det var inte en gång som en X60A och en X60B stod och tittade på varandra i Nynäshamn eller annorstädes när man skulle multa på inför eftermiddagsrusningen och då fick man köra med kort tåg genom rusningen. En annan intressant effekt var att man inte kunde köra de 18 tågen genom Citybanan som man lovat offentligt, utan det blev bara 16. Anledningen till det var kappkörningseffekterna och att de omgivande linjerna inte kunde svälja mer tåg. Tamsons var jättekränkt över detta, men han fick till slut ge sig.

    Jag är fullt och fast övertygad att det hade gått precis lika illa med vilken annan operatör som helst. Nu var det MTR som vann och de fick ta skiten. Systemet var helt enkelt för känsligt och alla inblandade aktörer har för dålig precision i sin leverans för att man ska klara av det. Att timme ut, timme in,dag ut och dag in kräva en kanalpunktlighet på 2 minuter är inte realistiskt. Inget system har en sådan kanalpunktlighet, inte ens i Japan, där förseningar på 30-90 sekunder inte är ovanliga i rusningstrafik, förutom Shinkansen. MTR har då och då haft dåligt rykte, men förarbristen i landet är ett branschproblem och hade drabbat "SL Pendeltåg AB", om de nu varit en kommunal operatör som kört, precis lika hårt. Jag menar att Trafikförvaltningen tämligen blåögt drivit igenom ett upplägg som fungerar i teorin, men som aldrig skulle fungera i praktiken. Man kan tycka vad man vill om Trafikverkets förmåga och leverans, men att förvänta sig att infrastrukturen efter ett tågplaneskifte helt plötsligt blir markant mycket bättre och att alla andra störningar plötsligt reduceras till en minimal nivå, det är naivt och man måste ha såpass mycket egna tankar att man själv förstår att trafiken måste klara störningsmomenten. Om Trafikverket kan man kanske tycka att de borde nekat leveransen, men det är svårt för myndigheten att göra detta när upplägget faktiskt är körbart, enligt alla tidtabellskonstruktionsregler.

    Däremot så finns det andra tidtabellstekniska lösningar som är bättre. Hade man t.ex slopat linjebytare och den ständiga upp- och nedformeringen så hade detta fungerat betydligt bättre.

    Senast redigerat av Txp den 2018-11-22 klockan 19:43:52.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är inte snabbtågs-upplägget som är störningskänsligt utan det hela handlar om att MTR inte kunnat leverera enligt avtal. Ja sen har vi ju Trafikverket som verkar ha tagit sej vatten över huvudet...
    Nuvarande ordning är störningsokänslig av två orsaker:
    - Att det så ofta uppkommer förseningar, vanligen inte orsakat av MTR.
    - Blandningen av korta och långa tåg i lågtrafik M-F. Innebär att man inte kan kasta om tågsätten hur som helst (för då spricker tillkopplingen, dels för att korta tåg då kanske inte kommer till ändstationen, dels för att X60B inte är samkörbara med X60/X60A).

    Inget av detta löses endast genom att slopa skip-stop (men finns andra fördelar att göra så).


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Helt riktigt, alla var överens om att snabbtågen på Norra stambanan var en bra idé. Men Tamsons stog ju inte för beslutet utan backade från dag ett när kommunalråd och andra sollentunabor började klaga...

    Faktum är att snabbtågen genom sina kortare körtider medverkar till att den totala tidtabellen har en större chans att fungera med de knappa vagnsresurser som MTR lyckas sätta i trafik. Men så långt tänker visst vare sej postvagnsdebattörer eller trafiklandstingsråd!

    Jag har också lite svårt för argumentet "dimridåer" när det gäller att utkräva ansvar för bristerna inom SL-trafiken. Vi vet ju vilka som styrt i flera mandatperioder eller hur? Kålsuparteorin trodde jag vi vederlade redan på 80-talet...

    /TKO
    I teorin ja. Problemet är ju att man i princip måste lägga den tid man vinner på ett sådant upplägg till längre vändtider för att få en stabil trafik - i vilket fall om man har ett så störningskänsligt system i övrigt och med dåliga vändmöjligheter. Upplägget norr om stan kostar ett omlopp mer utan snabbtåg, så det har ju inte varit avgörande. Att sedan både Trafikförvaltningen och MTR underskattat vad som krävs för att klara att få ut alla dessa tåg i trafik som behövs för upplägget är ett annat problem. Eftersom man inte klarar 18 tåg i timmen genom citybanan så hade ju inte andra alternativ behövt kräva fler tåg i trafik, även om det krävdes ett mer för det förslag på tiominuterupplägg som presenterades från början.

    Med T19 blir ju dock ett problem att tågen som vänder i Älvsjö blir sammankopplade med tågen till Nynäshamn i omloppen, vilket gör det svårare att dra in127xx-tågen vid störningar. Det är ett problem som tillkommer.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 364

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    ...
    Med T19 blir ju dock ett problem att tågen som vänder i Älvsjö blir sammankopplade med tågen till Nynäshamn i omloppen, vilket gör det svårare att dra in127xx-tågen vid störningar. Det är ett problem som tillkommer.
    Förr i tiden hade man ju väldigt rena och avgränsade linjer, ett tågsätt gick väl fram och tillbaka på en linje och så var det inte mer med det.
    Medan nu, i T18 och enligt dig även i T19 kopplar man ihop linjer, vilket jag tolkar som att ett fordon först går på en linje som norrifrån slutar i Älvsjö, för att nästa gång fortsätta ända till Nynäshamn.
    Om jag fattat rätt har man också haft av- eller påkoppling när man byter linje, inte bara när man går från högtrafik till lågtrafik (som det var förr om jag fattat rätt).

    Vad är det man vinner på denna hopkoppling av linjer? Tjänar man in ett eller ett par fordon? Eller måste man göra så för att få jämnare trafik på hela nätet?
    Resenärerna kan ju inte vinna något, snarare kan de bli förvirrade. Vill man han en korsande linje (typ Kungsängen-Tumba) så går det väl att ha en sådan men låta fordonen bara köra den linjen fram och tillbaka.

    Så, vad är det jag inte förstår?


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Faktum är att snabbtågen genom sina kortare körtider medverkar till att den totala tidtabellen har en större chans att fungera med de knappa vagnsresurser som MTR lyckas sätta i trafik. Men så långt tänker visst vare sej postvagnsdebattörer eller trafiklandstingsråd!
    /TKO
    Som nästan daglig pendeltågsresenär har jag nu under snart ett år drabbats av följande:

    * Halverat antal förbindelser. Skulle inte vara något stort problem om tågen någorlunda höll tiden.

    * Förseningar och sammanklumpning av tåg fortsätter i många timmar efter ett stopp. Ofta går trafiken under resten av dagen med luckor på upp till 40 - 45 minuter. För resenärer till/från Uppsala blir det förstås ännu större glapp, men de kan utnyttja andra operatörers tåg och få ersättning via resegarantin. Ibland har man dessbättre låtit X-tågen stanna vid alla stationer för att mildra effekterna. Med tidigare upplägg fanns det möjlighet för resenärer att utnyttja insatståg eller Uppsalatåg, som inte var berörda av t ex "obehöriga i spårområdet" i Östertälje eftersom dessa tåg inte passerade Östertälje. Som nämnts i andra inlägg fanns tidigare möjligheten att vid stora trafikstörningar ställa in alla insatståg. Nu blir det istället en mängd tåg som antingen rullar med några få minuters lucka eller står och blockerar spåren t ex vid Stockholm City i väntan på personalbyte.

    * Överbelastning på tågen till och från Uppsala. Något som fanns även tidigare under lågtrafik kvällstid eftersom tidtabellen för norrgående tåg var så konstruerad att ett kort tåg till Uppsala gick ca sex - sju minuter före ett långt tåg till Märsta. Övriga tider på dagen fungerade det dock bra eftersom Uppsalatågen var ett komplement till den regelbundna kvartstrafiken.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-11-24 klockan 10:08:58.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Förr i tiden hade man ju väldigt rena och avgränsade linjer, ett tågsätt gick väl fram och tillbaka på en linje och så var det inte mer med det.
    Medan nu, i T18 och enligt dig även i T19 kopplar man ihop linjer, vilket jag tolkar som att ett fordon först går på en linje som norrifrån slutar i Älvsjö, för att nästa gång fortsätta ända till Nynäshamn.
    Om jag fattat rätt har man också haft av- eller påkoppling när man byter linje, inte bara när man går från högtrafik till lågtrafik (som det var förr om jag fattat rätt).

    Vad är det man vinner på denna hopkoppling av linjer? Tjänar man in ett eller ett par fordon? Eller måste man göra så för att få jämnare trafik på hela nätet?
    Resenärerna kan ju inte vinna något, snarare kan de bli förvirrade. Vill man han en korsande linje (typ Kungsängen-Tumba) så går det väl att ha en sådan men låta fordonen bara köra den linjen fram och tillbaka.

    Så, vad är det jag inte förstår?
    Upplägget är ju detsamma som T18, men att tågen stannar vid alla stationer norr om stan. Då måste man för att spårkapaciteten vid Märsta ska räcka till, låta Nynästågen gå till Älvsjö efter vändning och vice versa. Den här gången bygger ju upplägget på T18. Kanske hinner man fundera ut någon ny lösning till nästa år.

    Men det är ju inte lätt att få till det. Tillgängliga vagnar ska räcka för trafiken. Linjen till Uppsala kräver ju att man har en variant dit. Tågens livslängd är begränsad, så man vill ju även av det skälet hålla ned antalet vagnkm...


  14. #14
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Upplägget är ju detsamma som T18, men att tågen stannar vid alla stationer norr om stan. Då måste man för att spårkapaciteten vid Märsta ska räcka till, låta Nynästågen gå till Älvsjö efter vändning och vice versa. Den här gången bygger ju upplägget på T18. Kanske hinner man fundera ut någon ny lösning till nästa år.

    Men det är ju inte lätt att få till det. Tillgängliga vagnar ska räcka för trafiken. Linjen till Uppsala kräver ju att man har en variant dit. Tågens livslängd är begränsad, så man vill ju även av det skälet hålla ned antalet vagnkm...
    Det där med nynästågen förstår inte jag riktigt? Varför vänder vissa 42X från Mr i Äs istället för att fortsätta ner till Nyh?

    Liksom varför nynäståget går till Mr istället för Bål.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Det där med nynästågen förstår inte jag riktigt? Varför vänder vissa 42X från Mr i Äs istället för att fortsätta ner till Nyh?

    Liksom varför nynäståget går till Mr istället för Bål.
    Det finns vare sig tillräckligt med vagnar eller mötesspår för att klara kvartstrafik till Nynäshamn. Kvartstrafik är väl förvisso möjligt med längre gångtid, men då försvinner ju vitsen...

    Nynäståget går ju till Märsta av flera skäl under den s.k. mellantrafiken - en är att kunna ha högre turtäthet där den gör störst nytta ( Mälarbanan har färre resenärer) ett annat är för att kunna ha en regelbunden turtäthet på Nynäshamn (vilket kräver en annan lösning den tid man kör med snabbtåg kontra när man inte gör det.) Har nog prövat de flesta tänkbara lösningar och vill man ha mer trafik så blir det fort ganska svårt att få till bra lösningar - även om man exempelvis tänker sig 10-minuterstrafik som grund för de centrala sträckorna. Grundproblemet är ju att det är dåligt med vändspår, många sträckor med begränsad kapacitet, vilket gör det svårt att få till bra lösningar.

    Då kommer väl frågan om man inte bara kan köra som man gjort tidigare år före T18. Samtidigt är det ju rimligt att man utnyttjar att man har en utökad vagnpark. Dessutom har ju resandet ökar rätt kraftigt. I oktober låg resandet en vanlig vardag på 394 000 resenärer. Jämfört med oktober förra året en ökning med 12 procent...och med 18 procent sedan oktober 2016...394 tusen resenärer per dag motsvarar ett normalstort tunnelbanesystem i resandetal (såsom t-banan i Oslo)

    Däremot kan man förstås diskutera att man lägger så mycket krut på förbättring just för de boende i Nynäshamns kommun. Även om ökningen där blir procentuellt hög, blir det ju marginellt sett till det totala resandet.

    Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2018-11-24 klockan 23:02:13.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    6

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det var långt ifrån alla som var överens om att skip stop var en bra idé. I ett remissvar som Trafikverket lämnade till Trafikförvaltningen redan 2015 avrådde man start från att inför skipstop enligt den modell som man senare utförde. Remissvaret innehöll bland annat synpunkter på att pendeltågens robusta tidtabeller och upplägg skulle ersättas av ett mindre robust upplägg som skulle bli svårare att störningshantera. Jag hittar dessvärre inte remissvaret just nu, men Trafikverket var ganska tydliga och tyckte det hela var en dålig idé. SLL läste väl svaret, men sen körde man in upplägget till T18-starten ändå. Ansöka om trafik kan man inte hindra SLL från att göra och så länge alla tidtabellstekniska konstruktionsregler uppfylls och det finns tillräckligt med kapacitet så lägger Trafikverket tidtabellen.

    Det som primärt gör att skipstop inte fungerar är att man gick från ett upplägg som är robust, relativt lätt att störningsbekämpa och relativt lätt att genom enstaka små åtgärder minska konsekvenserna av en störning. Likaså kunde man göra relativt enkla trafikreduceringar genom att "lyfta ur" hela tågnummerserier vid behov av någon utglesning, antingen fel på infran, snöovädersreducering osv.

    Problemet var att att när man nu hade detta system så krävdes dels en högre tursättning av fordon, något man inte lyckades leva upp till, vilket fick till följd att 24xx-tågen inte kördes första halvåret. Här är det nog inte bara MTRs fel, fordonsägaren har ett ansvar även i detta. Det krävdes precision i upplägget och en näst intill otroligt hög punktlighet. I Skavstaby var det inte många minuter emellan stopp-tåget från Uppsala och skipstop-tåget från Märsta och hamnade tåget i fel ordning, så var det kört för den bakomvarande skipstoptåget att köra om, eftersom ytterspåren i rusningstid har maximal belastning. Det gjorde att det framförvarande stopptåget (oftast 22XX från Uppsala) fick ta mer och mer folk och till slut fick inte alla plats, medan skipstop-tåget bakom i princip förlorat sin trafikuppgift. Detta var en reell verklighet som visade sig nästan direkt vid trafikstarten. Något annat som visade sig var Movingo och den effekt det fick på resandet. 22XX-tågen var i princip fullsatta redan vid avgång Uppsala i vissa avgångar, något man kanske inte räknat med fullt ut.

    Förmågan att störningsbekämpa trafiken reducerades också drastiskt. Tidigare hade man kunnat vända tåg på olika platser i systemet, men eftersom tågen helt plötsligt hade ett uppehållsmönster på sydgång, en annan på nordgång och dessutom linjebytare i lågtrafik, så fick ett inställt tåg rejält mycket större konsekvenser än vad man skulle fått i det tidigare systemet. Av- och tillkopplingen och det faktum att det fanns två olika varianter av X60, A och B, som inte fick multas, medförde låsningar i omlopssplaneringen. Det var inte en gång som en X60A och en X60B stod och tittade på varandra i Nynäshamn eller annorstädes när man skulle multa på inför eftermiddagsrusningen och då fick man köra med kort tåg genom rusningen. En annan intressant effekt var att man inte kunde köra de 18 tågen genom Citybanan som man lovat offentligt, utan det blev bara 16. Anledningen till det var kappkörningseffekterna och att de omgivande linjerna inte kunde svälja mer tåg. Tamsons var jättekränkt över detta, men han fick till slut ge sig.

    Jag är fullt och fast övertygad att det hade gått precis lika illa med vilken annan operatör som helst. Nu var det MTR som vann och de fick ta skiten. Systemet var helt enkelt för känsligt och alla inblandade aktörer har för dålig precision i sin leverans för att man ska klara av det. Att timme ut, timme in,dag ut och dag in kräva en kanalpunktlighet på 2 minuter är inte realistiskt. Inget system har en sådan kanalpunktlighet, inte ens i Japan, där förseningar på 30-90 sekunder inte är ovanliga i rusningstrafik, förutom Shinkansen. MTR har då och då haft dåligt rykte, men förarbristen i landet är ett branschproblem och hade drabbat "SL Pendeltåg AB", om de nu varit en kommunal operatör som kört, precis lika hårt. Jag menar att Trafikförvaltningen tämligen blåögt drivit igenom ett upplägg som fungerar i teorin, men som aldrig skulle fungera i praktiken. Man kan tycka vad man vill om Trafikverkets förmåga och leverans, men att förvänta sig att infrastrukturen efter ett tågplaneskifte helt plötsligt blir markant mycket bättre och att alla andra störningar plötsligt reduceras till en minimal nivå, det är naivt och man måste ha såpass mycket egna tankar att man själv förstår att trafiken måste klara störningsmomenten. Om Trafikverket kan man kanske tycka att de borde nekat leveransen, men det är svårt för myndigheten att göra detta när upplägget faktiskt är körbart, enligt alla tidtabellskonstruktionsregler.

    Däremot så finns det andra tidtabellstekniska lösningar som är bättre. Hade man t.ex slopat linjebytare och den ständiga upp- och nedformeringen så hade detta fungerat betydligt bättre.
    Du har rätt i mycket, och till det kommer några ytterligare saker:

    Emtrains oförmåga att få ut tågen när man gjort sig av med personal

    Tekniken, det har ju varit spårfel, signalfel, elfel eller tekniskt fel på banan nästan varje dag, och ibland fel på flera ställen samtidigt. Skulle det ha varit felfritt en dag så har ju det åtgärdats effektivt av spårspringare. Jag upplever att dessa fel ökat i omfattning sedan starten av T18.

    Den kombon är väl underbar: Trafikförvaltningen med skip-stop som man på förhand blivit varnade för, Emtrain som fixar vagnsbrist, MTR lider av personalbrist, Trafikverket klarar inte att hålla anläggningen felfri samt spårspringare i tid och otid. Jag är inte förvånad över att folk med rätta är less.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Skip Skip stop

    Nu hade man ju också kort om tid för att göra ändringar till T19 (då förslaget att ta bort snabbtågen på Ostkustbanan kom så sent), men samtidigt är det ju intressant att man ändå väljer att ha kvar det på Nynäsbanan och fortfarande ett ganska störningskänsligt upplägg. Det är förvisso sant att det är mindre klagomål där från kunderna (är ju färre som åker och ingen har fått någon försämring från tidigare) - men det kommer ju fortfarande inte att fungera.


    Valet att ha tågmöte i Nynäsgård istället för Ösmo (som i T17), innebär en för kort vändtid i Nynäshamn (med tanke på enkelspårsträckorna). Därtill att man har linjebytare mellan hög- och mellantrafik och till- och frånkoppling av vagnar i Nynäshamn (om man fortsätter med det), gör ändå att det blir ganska mycket oreda i systemet.


    För det är ju inte snabbtågen i sig som är så problematiskt att ha egentligen. Däremot kräver det längre vändtider för att säkra driften (eller bra möjligheter att vända tågen före ändstation). Men i högtrafik - trots att det bara varit tre minuters marginal vid Skavsta by till bakomvarande pendeltåg från Uppsala - så har det ändå fungerat rätt skapligt så länge tågen går till/från Tumba och som snabbtåg norr om stan. Det är ju när man byter till/från Nynäshamn som det går åt pipan. Linje 41X kommer nog alltså fortsätta att ställa till en hel del problem, även om möjligheterna att återhämta försening kommer att bli bättre vid Märsta under T19.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Skip Skip stop

    Trafikverket har även haft en sällsynt dålig förmåga att låta skip stop tågen"köra förbi"stanna tågen på sträckan Sollentuna-Upplands Väsby trots att det har varit tomt på fjärrtågsspåret/Ulf


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 364

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Nu hade man ju också kort om tid för att göra ändringar till T19 (då förslaget att ta bort snabbtågen på Ostkustbanan kom så sent), men samtidigt är det ju intressant att man ändå väljer att ha kvar det på Nynäsbanan och fortfarande ett ganska störningskänsligt upplägg. Det är förvisso sant att det är mindre klagomål där från kunderna (är ju färre som åker och ingen har fått någon försämring från tidigare) - men det kommer ju fortfarande inte att fungera.


    Valet att ha tågmöte i Nynäsgård istället för Ösmo (som i T17), innebär en för kort vändtid i Nynäshamn (med tanke på enkelspårsträckorna). Därtill att man har linjebytare mellan hög- och mellantrafik och till- och frånkoppling av vagnar i Nynäshamn (om man fortsätter med det), gör ändå att det blir ganska mycket oreda i systemet.


    För det är ju inte snabbtågen i sig som är så problematiskt att ha egentligen. Däremot kräver det längre vändtider för att säkra driften (eller bra möjligheter att vända tågen före ändstation). Men i högtrafik - trots att det bara varit tre minuters marginal vid Skavsta by till bakomvarande pendeltåg från Uppsala - så har det ändå fungerat rätt skapligt så länge tågen går till/från Tumba och som snabbtåg norr om stan. Det är ju när man byter till/från Nynäshamn som det går åt pipan. Linje 41X kommer nog alltså fortsätta att ställa till en hel del problem, även om möjligheterna att återhämta försening kommer att bli bättre vid Märsta under T19.
    Intressant analys (som vanligt).

    Du skriver att det är linjebytarna (t.ex. Märsta-Nynäshamn) som är problemen (och så långt förstår jag) men sen skriver du att 41X kommer att bli problem i T19. Läser jag rätt, den byter ju inte linje?

    En annan fråga: Varför har SL lagt upp länkar linjetidtabeller för linjerna 41X och 42X, när dessa inte kör förbi några stationer? Den enda som väl borde ha ett X är väl 43X, eller är det något jag inte förstår? Å andra sidan pekar 41X till exakt samma dokument som linje 41.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5

    Sv: Skip Skip stop

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En annan fråga: Varför har SL lagt upp länkar linjetidtabeller för linjerna 41X och 42X, när dessa inte kör förbi några stationer? Den enda som väl borde ha ett X är väl 43X, eller är det något jag inte förstår? Å andra sidan pekar 41X till exakt samma dokument som linje 41.
    Varför det finns en länk som heter 41X är en bra fråga, men 42X är faktiskt ett snabbtåg och kör förbi samma stationer som i T18 (+ Vega). I den nya linjetidtabellen visar man dock inte dessa stationer, de nämns endast under Anmärkningar.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •