Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Stockholmsregionens pendeltåg - "två försök på nya linjer"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Stockholmsregionens pendeltåg - "två försök på nya linjer"

I presentation av finanslandstingsrådets budgetförslag för 2019 https://www.sll.se/nyheter-stockholm...slag-for-2019/ kan man bland annat läsa

"Utbyggnad av pendeltågstrafiken i regionen med två försök på nya linjer (140 + 70 miljoner kronor) ". Detta verkar nästan överambitiöst när den rullande materielen knappt räcker till att köra nuvarande tidtabellslagd trafik.

Jag gick till det kompletta budgetförslaget https://www.sll.se/globalassets/bila...-stockholm.pdf för att hitta mer detaljer, men där nämns de nya pendeltågslinjerna överhuvudtaget inte. Däremot talas om två nya pendelbåtsförsök. Beloppen är inte riktigt samma som för pendeltågsförsöken, men kan det tänkas vara pendelbåtarna som i den sammanfattande presentationen dragits upp på land och blivit spårburna? Om man använder en slip vid båtupptagning blir det ju en sorts spårburen pendelrörelse (pendeln svänger tillbaka när båten så småningom åter läggs i sjön). Eller kanske tänker man sig att de nya båtarna skall vara en modern version av "lokomotivångaren Svanen" som för länge sedan använde ett spår när den med egen kraft flyttade sig mellan två vattendrag i Boråstrakten.

Ett annat och mer lättförståeligt förslag i samma pdf-dokument är att låta regionens trafiknämnd ta över ansvaret för drift och underhåll av Nynäsbanan. Bakgrunden är väl att denna bana verkar vara ovanligt drabbad av spårfel, signalfel och strömförsörjningsproblem. Vilket väl hänger samman med Trafikverket måhända anser att banan inte är så viktig eftersom den nästan enbart trafikeras av pendeltåg.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2018-11-21 klockan 21:58:36.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Stockholmsregionens pendeltåg - "två försök på nya linjer"

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I presentation av finanslandstingsrådets budgetförslag för 2019 https://www.sll.se/nyheter-stockholm...slag-for-2019/ kan man bland annat läsa

"Utbyggnad av pendeltågstrafiken i regionen med två försök på nya linjer (140 + 70 miljoner kronor) ". Detta verkar nästan överambitiöst när den rullande materielen knappt räcker till att köra nuvarande tidtabellslagd trafik.

Jag gick till det kompletta budgetförslaget https://www.sll.se/globalassets/bila...-stockholm.pdf för att hitta mer detaljer, men där nämns de nya pendeltågslinjerna överhuvudtaget inte. Däremot talas om två nya pendelbåtsförsök. Beloppen är inte riktigt samma som för pendeltågsförsöken, men kan det tänkas vara pendelbåtarna som i den sammanfattande presentationen dragits upp på land och blivit spårburna? Om man använder en slip vid båtupptagning blir det ju en sorts spårburen pendelrörelse (pendeln svänger tillbaka när båten så småningom åter läggs i sjön). Eller kanske tänker man sig att de nya båtarna skall vara en modern version av "lokomotivångaren Svanen" som för länge sedan använde ett spår när den med egen kraft flyttade sig mellan två vattendrag i Boråstrakten.

Ett annat och mer lättförståeligt förslag i samma pdf-dokument är att låta regionens trafiknämnd ta över ansvaret för drift och underhåll av Nynäsbanan. Bakgrunden är väl att denna bana verkar vara ovanligt drabbad av spårfel, signalfel och strömförsörjningsproblem. Vilket väl hänger samman med Trafikverket måhända anser att banan inte är så viktig eftersom den nästan enbart trafikeras av pendeltåg.
    Synes vara ett skrivfel i den sammanfattande presentationen. Men kan nog ändå vara inspiration till några ytterligare inlägg utan sakinnehåll.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Finns det någon grund till den misstanken om att Trafikverket skulle anse banan inte så viktig? Eller är det en spekulation?
    Det finns ju fortfarande tåglägen för godståg till Jordbro i T19, skulle det inte bli konstigt om inte Trafikverket hanterade banan?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det någon grund till den misstanken om att Trafikverket skulle anse banan inte så viktig? Eller är det en spekulation?
    Det finns ju fortfarande tåglägen för godståg till Jordbro i T19, skulle det inte bli konstigt om inte Trafikverket hanterade banan?
    Varför det? Då får ju den som vill köra ansöka om tågläge hos SL istället.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Pendeltågen trafikerar redan en sträcka där det är annan förvaltare än Trafikverket och flera operatörer, nämligen Arlandabanan. Men kommer ett möjligt övertagande av en pendeltågsgren (Nynäsbanan) verkligen att lösa punktlighetsproblemen i hela systemet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Längre fram är det väl också planerat för godstrafik till och från den nya hamnen i Nynäshamn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Längre fram är det väl också planerat för godstrafik till och från den nya hamnen i Nynäshamn.
    Inget problem med nuvarande lagstiftning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Dessa "pendelbåtar" är väl dessutom, till skillnad mot pendeltågen, lokaltrafik, dvs går inom samma tätort. För det är väl inte många relationer kring Stockholm där det sker arbetskraftspendling med båt mellan tätorterna?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dessa "pendelbåtar" är väl dessutom, till skillnad mot pendeltågen, lokaltrafik, dvs går inom samma tätort. För det är väl inte många relationer kring Stockholm där det sker arbetskraftspendling med båt mellan tätorterna?
    Nu är vi ju off-topic, men om du tittar hos SL på båtar så hittar du linje 80 som går till bla. Nacka strand och Lidingö och linje 89 som går till Tappström på Ekerö.
    Skulle du sen räkna med Waxholmsbolagets trafik berörs många fler kommuner.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad har det för betydelse? Bägge är en fråga för RKTM.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad har det för betydelse? Bägge är en fråga för RKTM.
    Går de inom tätort borde de hellre kallas lokalbåtar.

(det anses visst att språk inte får debatteras i PV, men nu fick jag en fråga som jag besvarade, utan att för den skull anse mig ansvarig för ev efterföljande debatt)

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Eller kanske tänker man sig att de nya båtarna skall vara en modern version av "lokomotivångaren Svanen" som för länge sedan använde ett spår när den med egen kraft flyttade sig mellan två vattendrag i Boråstrakten.
    Det är ju faktiskt en ganska intressant ide och absolut "utanför boxen"! Lidingöbanan slutar ju idag i princip på kajen i Gåshaga. Varför inte dra ner spåren i vattnet och trafikera med något slags amfibiespårvagn? Man kan ju då gå upp antingen på Nacka eller Vaxholmsidan igen och vips har man fått en komplett östlig spårbunken länk! Vore ju ett perfekt komplement eller tom alternativ till en dyr tunnelbaneutbyggnad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Pendeltågen trafikerar redan en sträcka där det är annan förvaltare än Trafikverket och flera operatörer, nämligen Arlandabanan. Men kommer ett möjligt övertagande av en pendeltågsgren (Nynäsbanan) verkligen att lösa punktlighetsproblemen i hela systemet?
    Jag instämmer i Oskars sista fundering.

Jag har hittat texten i budgeten (sid 97): "Region Stockholm vill pröva möjligheten att i ett pilotprojekt låta trafiknämnden överta ansvaret för drift och underhåll av Nynäsbanan från staten mot en skälig ersättning."

Jag undrar hur de tänker sig lösa det. Skulle regionen/trafiknämnden ta över ansvaret för underhållet i egen regi (dvs region-anställd personal) eller skulle regionen bara upphandla underhållet av en entreprenör, varvid det skulle kunna visa sig att samma entreprenör som sköter underhållet idag får det nya uppdraget också (och det bara uppstår en extra mellanhand mellan staten/Trafikverket(?) och entreprenören)?

Och hur troligt är det att staten/Trafikverket skulle vilja betala ut pengar till regionen för detta?

En intressant följdfråga (eftersom det för mig idag finns en del otydligheter i fördelningen av ansvaret mellan SLL och järnvägsföretaget) ifall regionen skulle få driva det underhållet i egen regi är om inte regionen i så fall borde överväga att även utföra trafiken i egen regi, och inte upphandla.

En annan sak i budgeten är följande text "Regeringen behöver ta ett större ansvar för järnvägens tillförlitlighet. ...ge företräde för pendeltågstrafiken".
    Där dyker frågan upp igen vilken möjlighet fjärrtågstrafiken har i Sverige på sikt, eller om Gnesta-pendeln alltid skall ges företräde.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Går de inom tätort borde de hellre kallas lokalbåtar.

(det anses visst att språk inte får debatteras i PV, men nu fick jag en fråga som jag besvarade, utan att för den skull anse mig ansvarig för ev efterföljande debatt)
    Tänker inte fortsätta någon språkdebatt utan nöjer mig med att konstatera att jag inte håller med.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Tänker inte fortsätta någon språkdebatt utan nöjer mig med att konstatera att jag inte håller med.
    Jag ska inte tala om hur det förhåller sej i båtfrågan - eftersom den knappast har på detta forum att göra!

Jag nöjer mej med att konstatera att Svenonius fortsätter ha svårt att övertyga som alliansledare...

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •