I presentation av finanslandstingsrådets budgetförslag för 2019
https://www.sll.se/nyheter-stockholm...slag-for-2019/ kan man bland annat läsa
"Utbyggnad av pendeltågstrafiken i regionen med två försök på nya linjer (140 + 70 miljoner kronor) ". Detta verkar nästan överambitiöst när den rullande materielen knappt räcker till att köra nuvarande tidtabellslagd trafik.
Jag gick till det kompletta budgetförslaget
https://www.sll.se/globalassets/bila...-stockholm.pdf för att hitta mer detaljer, men där nämns de nya pendeltågslinjerna överhuvudtaget inte. Däremot talas om två nya pendelbåtsförsök. Beloppen är inte riktigt samma som för pendeltågsförsöken, men kan det tänkas vara pendelbåtarna som i den sammanfattande presentationen dragits upp på land och blivit spårburna? Om man använder en slip vid båtupptagning blir det ju en sorts spårburen pendelrörelse (pendeln svänger tillbaka när båten så småningom åter läggs i sjön). Eller kanske tänker man sig att de nya båtarna skall vara en modern version av "lokomotivångaren Svanen" som för länge sedan använde ett spår när den med egen kraft flyttade sig mellan två vattendrag i Boråstrakten.
Ett annat och mer lättförståeligt förslag i samma pdf-dokument är att låta regionens trafiknämnd ta över ansvaret för drift och underhåll av Nynäsbanan. Bakgrunden är väl att denna bana verkar vara ovanligt drabbad av spårfel, signalfel och strömförsörjningsproblem. Vilket väl hänger samman med Trafikverket måhända anser att banan inte är så viktig eftersom den nästan enbart trafikeras av pendeltåg.