Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kil för ett antal år sedan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kil för ett antal år sedan

Fann vid städning här hemma ett papper med avskrift av spåranvändningen i Kil för ett antal år sedan. Det är skrivet på ett papper som är daterat under år 2000 men det känns som om den typen av spåranvändning är äldre än så. Kil har ju fortfarande kvar 20 spår och det kan stå rätt mycket vagnar där ibland, men verksamheten är ju ingenting mot förr så jag misstänker att stor del av spåranvändningen idag är uppställning av vagnar som för tillfället inte behövs av någon operatör. Det är ju rätt spårsanerat på många ställen idag.

I alla fall är detta noteringarna. Allt är handskrivet så även om de flesta förkortningarna är kända stationer så kan det vara lite hemmagjorda koder också och så några tågnummer. Avser alltså vagnläget per spår vid någon tidpunkt...Det bör ha kunnat passera persontåg på spår 2 i alla fall!

3: 5380 52 axlar
    4: Hlf
    5: H fullt
    6: Ks fullt
    1/2 7: Rep fullt
    7: Gmsö (från 5303) fullt
    8: 6785
    9: 9135 fullt
    10: Kongsvinger + växellok med 2 tomvagnar fullt
    11: N fullt
    12: Gms f+m fullt
    13: Khn + Gmsö fullt
    14: Ml + Ål
    15: De fullt
    16: Gmsö fullt
    17: Blg fullt
    18: Sun + Toy
    19: H (1 vagn) + tomvagnar + Ar xxx överfullt
    20: H + Ar x fullt
    V: Sfl + Rts + Vvh + Sär fullt (oklart vad detta är för spår?)
    1: fullt

/PK

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kil för ett antal år sedan

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Fann vid städning här hemma ett papper med avskrift av spåranvändningen i Kil för ett antal år sedan. Det är skrivet på ett papper som är daterat under år 2000 men det känns som om den typen av spåranvändning är äldre än så. Kil har ju fortfarande kvar 20 spår och det kan stå rätt mycket vagnar där ibland, men verksamheten är ju ingenting mot förr så jag misstänker att stor del av spåranvändningen idag är uppställning av vagnar som för tillfället inte behövs av någon operatör. Det är ju rätt spårsanerat på många ställen idag.

I alla fall är detta noteringarna. Allt är handskrivet så även om de flesta förkortningarna är kända stationer så kan det vara lite hemmagjorda koder också och så några tågnummer. Avser alltså vagnläget per spår vid någon tidpunkt...Det bör ha kunnat passera persontåg på spår 2 i alla fall!

/PK
    Det är nog lappen som hängde på väggen i växlingens lunchrum tror jag! Kommer ihåg den för växlingspersonalen visade mig den och förklarade att två godståg var på väg in och visste inte riktigt hur man skulle göra... kommer faktiskt inte ihåg hur man löste det men tror att ett eller två av godståg som stod inne avgick någonstans så då fanns det plats.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Det är nog lappen som hängde på väggen i växlingens lunchrum tror jag! Kommer ihåg den för växlingspersonalen visade mig den och förklarade att två godståg var på väg in och visste inte riktigt hur man skulle göra... kommer faktiskt inte ihåg hur man löste det men tror att ett eller två av godståg som stod inne avgick någonstans så då fanns det plats.
    ...och jag snodde den senare . Kanske ska ta och lämna tillbaka den nu när jag fann den? /PK

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nja, det är min egen handstil så jag skrev av lappen på väggen ska jag säga. Det papper jag skrev upp listan på är en slängd vagnslista till tåg 74686 daterad 000818 kl 12.50 så därav dateringen år 2000. Listan hade nog hängt på väggen några år innan jag skrev av den! Kanske hänger där än??

Tåg 74686 var förresten säkert den dagens tåg/vagnuttagning från Sunne / Rottneros. Tre vagnar i listan, en i relationen Sunne - Cggr (Charlottenberg gränsen) och två i relationen Rottneros - Munkedal. /PK

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jadå - listan hänger hänger ännu i vad som är lokförarnas pausrum i Kil

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/PK
    Det var en trevlig lista.

Om man ska analyser den lite så känns det som det är situationen som den var när nattskiftet lämnade över till förmiddagsskiftet.
    Mer precist en morgon under T89 (så det är ju ett tag sedan).
    5380 är ett godståg som körde Sävenäs- Karlstad och hade uppehåll i Kil 04:34 till 05:08, antagligen hängs det av en del vagnar .

5303 är första godståget från Hallsberg för dagen , ankom Kil 02:22

6785 godståg mot Charlottenberg , direkt utan avkoppling i Arvika.
    Att man ändå skiljer ut till Kongsvinger är intressant, antagligen då tomma vagnar för timmer och tomma flisvagnar.

9135 mot Grums avgång 06:30
    Det kördes ju då inga heltåg med timmer till Grums , utan allt gick i vagnlasten därav skulle jag gissa att Gmsö är just timmervagnar som antagligen stod högt och lågt där då, 9135 är säkert övriga vagnar.

Sista raden , väster ? , ialla fall så tror jag det står Uvh , saknar Uddevalla annars i uppräkningen.

Mistänkte att situationen i Kil såg ut så här då , det började ju ändras ganska fort åren som kom.
    Kil hade ju då bla hand om all inkommande trafik från Norge , att det ser ut såhär på morgonen är ju inte bra trots att spåren är korta.

M.V.H Anders.k.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

/PK
    Långt in på 90-talet var det full fart i Kil med godståg åt alla möjliga håll.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg

Om man ska analyser den lite så känns det som det är situationen som den var när nattskiftet lämnade över till förmiddagsskiftet.
    Mer precist en morgon under T89 (så det är ju ett tag sedan).
    Kan någon förklara lite mer för mig som inte kan mycket om gods och inte vet hur saker gick till 1989?
    Att det på cirka 3 spår står tåg med nummer låter fullt begripligt.
    Men vad är resten? Är det vagnar som kommit med ett tåg och skall fortsätta med ett annat tåg? Skall vagnarna då dessutom kopplas in i nya tåget i grupper beroende på destination? Dvs de flesta spåren i Kil var en rangerbangård?
    Hur många tåg skulle det skapas av de vagnar som står på ett spår men inte har något tågnummer? Kunde det bli hela 14 stycken (20 spår minus 3 tågnummer minus 3 plattformsspår)?
    Eller?

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-11-22 klockan 16:28:22. Anledning: Tillägg om hur många tåg det blev

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan någon förklara lite mer för mig som inte kan mycket om gods och inte vet hur saker gick till 1989?
    Att det på cirka 3 spår står tåg med nummer låter fullt begripligt.
    Men vad är resten? Är det vagnar som kommit med ett tåg och skall fortsätta med ett annat tåg? Skall vagnarna då dessutom kopplas in i nya tåget i grupper beroende på destination? Dvs de flesta spåren i Kil var en rangerbangård?
    Hur många tåg skulle det skapas av de vagnar som står på ett spår men inte har något tågnummer? Kunde det bli hela 14 stycken (20 spår minus 3 tågnummer minus 3 plattformsspår)?
    Eller?
    Ja Kils bangård var/är ju främst en rangerbangård Spåren 2-6 är perrongspår som främst är till för persontrafik, men det hindrar ju inte att godståg passerar eller står där också. Spår 7 har också perrong och 1/2 7 är ett kortare spår som slutar vid ställverket beläget i ena änden av perrongen mellan spår 6 och 7. Spår 7-9 är främst tågspår för godståg medan 10-20 är själva rangerbangården dit vagnar rangeras för att sedan stå kvar ett tag eller gå vidare i något färdigställt godståg så småningom. Spår 1 användes främst för uppställning av lok.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg

Sista raden , väster ? , ialla fall så tror jag det står Uvh , saknar Uddevalla annars i uppräkningen.

M.V.H Anders.k.
    Ja säkert rätt att det var Uhv det stod i listan. V är säkert också 'väster' dvs de spår, kallade kolgården, som finns i väster mellan linjerna mot Charlottenberg och Torsby.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •