-
1. Klass
Länk Orsaken till olyckan hos BHP
"Initial enquiries into the incident have revealed a potential safety issue with respect to the
effectiveness of the Automatic Train Protection (ATP) systems when configured for ECP braking"
Länk
-
Passagerare

Sv: Länk Orsaken till olyckan hos BHP

Ursprungligen postat av
BD
"Initial enquiries into the incident have revealed a potential safety issue with respect to the
effectiveness of the Automatic Train Protection (ATP) systems when configured for ECP braking"
Länk
Mycken läsning om ECP-bromsen finns på Löfgrens tidigare länkning.
https://www.kth.se/polopoly_fs/1.871...508_inlaga.pdf
Där står: "Vid Overlay eller Add On ECP-broms är som namnet säger ECP-utrustning ett överlagrat tillägg på den konventionella tryckluftbromsen. Då ECP-bromsen är inkopplad är den pneumatiska styrventilen frånkopplad och vice versa. Orginalsystemet finns kvar för att fungera som tidigare om vagnen går i konventionella tryckluftbromsade tåg och som reservsystem om fel uppstår då man kör tåg med ECP-broms. Då kan man koppla ur ECP-bromsen och övergå till att köra med det konventionella systemet, fast med den sämre bromsprestanda som den pneumatiska bromsen har."
Gruvföretaget BHP uttalade i veckan att den konventionella bromsen inte var tillsatt riktigt när föraren lämnade hytten. Var styrventilerna frånkopplade vid ECP-körningsläget hade ju den åtgärden ingen inverkan ändå.
-
Passagerare

Sv: Länk Orsaken till olyckan hos BHP
Lite betänkligt att ECP-bromsen kan orsaka olyckor, den borde ju vara säkrare.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler