Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vagnsordning och riktning Snälltåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vagnsordning och riktning Snälltåget?

Snälltåget Malmö-Stockholm och omvänt.

Hur brukar vagnarna gå, så man har någon chans försöka slippa åka baklänges när man bokar?

Framgår inte färdriktning på vagnarna/tåget av platsbokningssidan(snälltågets egna sidor) såsom SJ visar i sin platsbokning.

Hur brukar de vanligtvis gå?, sedan vet man ju att ibland stämmer det ju inte heller på sj om tåget är omvänt.

Tacksam om någon vet hur de brukar gå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vagnsordning och riktning Snälltåget?

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Snälltåget Malmö-Stockholm och omvänt.

Hur brukar vagnarna gå, så man har någon chans försöka slippa åka baklänges när man bokar?

Framgår inte färdriktning på vagnarna/tåget av platsbokningssidan(snälltågets egna sidor) såsom SJ visar i sin platsbokning.

Hur brukar de vanligtvis gå?, sedan vet man ju att ibland stämmer det ju inte heller på sj om tåget är omvänt.

Tacksam om någon vet hur de brukar gå.
    Vagn 11 i söder, vagn 13 är R-vagnen, vagn 15/16/17 i norr (beroende på antal vagnar). Varje vagn kan vara olika vänd och vet man därför inte färdriktningen för resp plats. Gäller de dagliga förmiddags- och kvällstågen. Annat med övriga tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vagn 11 i söder, vagn 13 är R-vagnen, vagn 15/16/17 i norr (beroende på antal vagnar). Varje vagn kan vara olika vänd och vet man därför inte färdriktningen för resp plats. Gäller de dagliga förmiddags- och kvällstågen. Annat med övriga tåg.
    Och samma gäller ju även för SJ loktåg, det finns ingen platskarta och man kan alltså bara välja karaktär på platsen , alltså gång-fönster-bord- SJ snabbtåg håller man hygligt vända åt samma håll även om det kan bli felvänt ibland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja då är det bara att chansa och hoppas man har tur helt enkelt.
    Tack för infon om normala vagnsplaceringen.

Senast redigerat av X2 den 2018-11-21 klockan 09:25:24.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Ja då är det bara att chansa och hoppas man har tur helt enkelt.
    Tack för infon om normala vagnsplaceringen.
    Om du får tråkig plats i vagn 11 eller 12: Se om det finns någon bättre i vagn 14-17.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och samma gäller ju även för SJ loktåg, det finns ingen platskarta och man kan alltså bara välja karaktär på platsen , alltså gång-fönster-bord- SJ snabbtåg håller man hygligt vända åt samma håll även om det kan bli felvänt ibland.
    Med SJ Snabbtåg gäller dessutom, baserat på vagnarnas tekniska egenskaper, att vagnarna alltid är vända åt samma håll inom resp tågsätt, dvs lägst vagnsnummer och lägst platsnummer är alltid i samma ände.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är detta egentligen ett problem? Vad missar man om man åker i "fel" riktning? Saker utanför fönstret ser man kanske några sekunder senare och från andra hållet. Men gör det så mycket?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Är detta egentligen ett problem? Vad missar man om man åker i "fel" riktning? Saker utanför fönstret ser man kanske några sekunder senare och från andra hållet. Men gör det så mycket?
    En del gillar inte att åka baklänges. Märkvärdigare än så är det inte. En del ogillar fönsterplatser utan fönster.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En del besväras av att åka baklänges. Jag brukar exempelvis undvika baklängesplatserna på stadsbussen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det finns en del som drabbas av (värre) åksjuka om de åker bakåt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu kanske jag inte är representativ för svenska järnvägsresenärer, men jag vill åka framlänges, för om jag ser något på avstånd och vill detaljstudera så går det bättre och bättre tills den passerat förbi. Kan även gälla att hinna se siffran på km-stolpe eller studera något annat man vet om i förväg. Medan åker jag baklänges så hinner jag inte titta färdigt förrän saken är så långt bort att jag inte ser detaljerna.
    Kanske inget stort problem, men jag föredrar att åka framlänges.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För mig är det mycket trevligare att åka framåt och definitivt väljer jag det om jag kan välja.
    Och ser man hur folk spontanväljer så är det nog 9 av 10 som väljer framåt.
    Men för mig är det bara en trivselfråga men det finns faktiskt dom blir åksjuka och mår dåligt av att åka baklänges.
    Vi kan ju även titta på flyget som har 100% framåt, säkerhetsmässigt vore det bättre med bakvända säten men man är väl rätt övertygade om att flertalet passagerare vill sitta framåtvända. I t.ex Norge finns ju tåg där man kan vända sittplatser och tidigare gick det ju även på A2.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

För mig är det mycket trevligare att åka framåt och definitivt väljer jag det om jag kan välja.
    Och ser man hur folk spontanväljer så är det nog 9 av 10 som väljer framåt.
    Men för mig är det bara en trivselfråga men det finns faktiskt dom blir åksjuka och mår dåligt av att åka baklänges.
    Vi kan ju även titta på flyget som har 100% framåt, säkerhetsmässigt vore det bättre med bakvända säten men man är väl rätt övertygade om att flertalet passagerare vill sitta framåtvända. I t.ex Norge finns ju tåg där man kan vända sittplatser och tidigare gick det ju även på A2.
    Norge slutade med möjligheten att vända säten för bra många år sen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Norge slutade med möjligheten att vända säten för bra många år sen.
    Jaha, det var i vart fall BM70 som hade den här möjligheten. Minns att man vände stolarna i Göteborg när tågen gick genomgående till Malmö. Men det faktum att man satsade på sådan teknik visar ju på att tågföretagen tyckte det var angeläget att tillhandahålla sådant för resenärerna. Även om det nu måhända blev för dyrt med underhåll.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu kanske jag inte är representativ för svenska järnvägsresenärer, men jag vill åka framlänges, för om jag ser något på avstånd och vill detaljstudera så går det bättre och bättre tills den passerat förbi. Kan även gälla att hinna se siffran på km-stolpe eller studera något annat man vet om i förväg. Medan åker jag baklänges så hinner jag inte titta färdigt förrän saken är så långt bort att jag inte ser detaljerna.
    Kanske inget stort problem, men jag föredrar att åka framlänges.
    Man kan ju se hur folk spontant placerar sig om det inte är platsbokning och det brukar ju till övervägande del vara framåt, undantag om man är flera då vill de flesta sitta emot varandra i stället för bredvid.
    Men ibland kan det vara svårt att bli förstådd att man vill sitta på sin utvalda plats, minns en gång jag bokat rätt sida,rätt håll för att titta på hur ett anläggningsarbete fortskridit. Och naturligtvis sitter en tjej på min plats : ”du kan väl ta min plats , vi vill sitta tilsammans” säger hon och pekar på kompisen bredvid. Det var ju bara det att ”min plats” precis som det brukar var en dålig baklänges gångplats.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Jaha, det var i vart fall BM70 som hade den här möjligheten. Minns att man vände stolarna i Göteborg när tågen gick genomgående till Malmö. Men det faktum att man satsade på sådan teknik visar ju på att tågföretagen tyckte det var angeläget att tillhandahålla sådant för resenärerna. Även om det nu måhända blev för dyrt med underhåll.
    BM73 ("BM73 A") hade vid leverans vändbara stolar i en del av tåget. Vet inte hur de gjort med detta vid ombyggnaden nyligen. BM73B har aldrig haft vändbara stolar.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •