Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En utländsk tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild

Vad kallas den här bron?

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-20 klockan 20:50:37. Anledning: Ändrat tillbaka till ursprunglig lydelse av frågan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

Norddalsbron

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nordalsbrua

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Järnskrället"?

Norddalsbron

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rombakkbrun?

Senast redigerat av Otto V den 2018-11-20 klockan 20:40:57.

Norddalsbron

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Gamle Norddalsbrua

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sösterbekk

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Norddalsbron
    Stämmer bra. Norddalsbron på svenska, Norddalsbrua på norska (bokmål). Alltså på Ofotbanen, dvs Malmbanans fortsättning väster om Riksgränsen. Bilden är tagen den 29 juni 1991 från ett SJ-tåg.

Jag citerar Wikipedia: "Den 180 meter långa bron över Norddalen togs ur trafik år 1988 och ersattes av en ny sträckning genom en tunnel samt en ny, kortare, bro längre upp i Norddalen."

När jag la ut den här bildfrågan hade jag formulerat frågan: "Vad kallas den här bron?" Efter en liten stund ändrade jag min fråga så att jag la in "f d" före "bron". Det kanske inte var så välbetänkt av mig att ändra frågan under resans gång. Dessutom slog det mig senare att denna gamla bron förmodligen fortfarande används som bro, om än inte järnvägsbro.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-20 klockan 20:59:46. Anledning: Kompletterat rubriken

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Stämmer bra. Norddalsbron på svenska, Norddalsbrua på norska (bokmål). Alltså på Ofotbanen, dvs Malmbanans fortsättning väster om Riksgränsen. Bilden är tagen den 29 juni 1991 från ett SJ-tåg.

Jag citerar Wikipedia: "Den 180 meter långa bron över Norddalen togs ur trafik år 1988 och ersattes av en ny sträckning genom en tunnel samt en ny, kortare, bro längre upp i Norddalen."

När jag la ut den här bildfrågan hade jag formulerat frågan: "Vad kallas den här bron?" Efter en liten stund ändrade jag min fråga så att jag la in "f d" före "bron". Det kanske inte var så välbetänkt av mig att ändra frågan under resans gång. Dessutom slog det mig senare att denna gamla bron förmodligen fortfarande används som bro, om än inte järnvägsbro.
    Och så poäng också till Jonas Strömblad och Gunnar Lilienberg, som båda svarade rätt högst tio sekunder efter första rätta svar.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-20 klockan 21:00:12. Anledning: Kompletterat rubriken

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Av ett gammalt nummer av Norsk Jernbanetidskrift framgår att man till och med har dryftat planer på att förse bron med spår på nytt för att på så sätt få ett effektivt mötesspår. Det var väl i samband med den eventuella transporten av Pajalamalmen som sedan inte blev av, då man trodde sig behöva öka antalet tåg på Malmbanan och Ofotbanen.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Av ett gammalt nummer av Norsk Jernbanetidskrift framgår att man till och med har dryftat planer på att förse bron med spår på nytt för att på så sätt få ett effektivt mötesspår. Det var väl i samband med den eventuella transporten av Pajalamalmen som sedan inte blev av, då man trodde sig behöva öka antalet tåg på Malmbanan och Ofotbanen.
    Fast nu så fraktas ju pajalamalmen igen på Malmbanan/Ofotbanen. Men Norddalsbron kommer inte att få bära tåg igen, då man insett att den inte är tillräckligt stabilt byggd för att klara 30ton+ axellast.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Gruvan, då ägd av Northland resources var ju faktiskt igång en kort period 2012-2014 och fraktade ut malm via Svappavaara-Narvik. Och som redan sagts så är alltså gruvan, nu ekonomiskt rekonstruetad med ny ägare, åter igång och fraktar ut malm med tåg till Narvik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Men Norddalsbron kommer inte att få bära tåg igen, då man insett att den inte är tillräckligt stabilt byggd för att klara 30ton+ axellast.
    Tomtåg, med sänkt hastighet?

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Tomtåg, med sänkt hastighet?
    IORE har 30tons axellast.

Man vill dessutom få ett bättre flöde genom att inte vara låst vid att ett spår bara tillåtet 25tons axellast, samt att om spåret på nuvarande sträcka skulle ha ett stoppande fel, så blir det totalstopp på lastade malmtåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •