Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Välfyllda tåg på VSB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Välfyllda tåg på VSB

Jag får en känsla av att det är väldigt välfyllda tåg på västra stambanan denna höst. Min känsla baseras på resor och försök till resor (som ställts in pga pris eller platstillgänglighet) mellan främst (Östergötland) Katrineholm och Göteborg. Nu på fredag är det fullt eller enbart ströplatser kvar på flera avgångar Katrineholm-Skövde t.ex.

Någon mer som har den känslan? Och vad finns det för möjligheter att öka utbudet, fler tåg dröjer? Uppehåll av MTR i Katrineholm, fler förbindelser från Katrineholm mot Norrköping/Linköping och Eskilstuna så att av även de sena tågen med uppehåll i Katrineholm får anslutningar?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Välfyllda tåg på VSB

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Jag får en känsla av att det är väldigt välfyllda tåg på västra stambanan denna höst. Min känsla baseras på resor och försök till resor (som ställts in pga pris eller platstillgänglighet) mellan främst (Östergötland) Katrineholm och Göteborg. Nu på fredag är det fullt eller enbart ströplatser kvar på flera avgångar Katrineholm-Skövde t.ex.

Någon mer som har den känslan? Och vad finns det för möjligheter att öka utbudet, fler tåg dröjer? Uppehåll av MTR i Katrineholm, fler förbindelser från Katrineholm mot Norrköping/Linköping och Eskilstuna så att av även de sena tågen med uppehåll i Katrineholm får anslutningar?
    Min erfarenhet är att resandet ökar generellt. För ändpunktsresande Göteborg-Stockholm finns dessutom ca 25 dagliga flygavgångar med BRA, SAS och Norwegian. I varje riktning. Reser oftast Skåne-Stockholm och noterar fullsatta flyg liksom välbelagda Snälltåg samt X2000. Här har även järnvägen en rejäl trafik resenärer som inte är ändpunktsresande.

Funderar över när vårt behov av resande ska plana ut. Vi får succesivt bättre ekonomi, bygger kök för att visa för grannarna och reser för att visa att vi har ett liv på Instagram.

I affärslivet så tror jag på riktiga möten. Jag fixar inte videokonferenser.

Känner många som reser mycket i arbetet och då framförallt inom Sverige. Några föredrar ändpunktsresande per järnväg om tiden ombord är maximalt tre timmar. Några, som inte skriver i Postvagnen flyger ändå för att få ihop familjelivet. Mindre än tre timmar dörr till dörr kan vara guld värt jämfört med 4,5 timmar. Tre timmar kortare restid samma dag.

För mig är det avkoppling att resa per järnväg och det skulle aldrig falla mig in att arbeta under resan.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-11-20 klockan 20:43:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jodå, var en sväng till Stockholm idag å tjänstens vägnar. Slutsålt x2 på morgonen och x55 med några få lediga platser på eftermiddagen.

Men de reser jag refererade till ovan gällde privatresor, på visserligen populära resdagar men jag aldrig under de år jag rest regelbundet på sträckan varit med om så många fulla tåg. Tidigare har det oftast varit vid evenemang eller storhelger. Nu är det en vanlig helg. Men kul att det går bra för järnvägen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kikade närmare på fredagsavgångar från Katrineholm mot Göteborg närmaste tiden. Inte lätt att komma därifrån:
    23/11 Samtliga avgångar Katrineholm-Göteborg mellan 11.22 och 17.23 har några 2:klass platser kvar (är det två som ska resa dröjer till 19.21 innan det finns platser). Även ett par långsamma förbindelser med byte i Hallsberg är slutsålda (de dyker ite upp direkt i reseplanerare utan man måste filtrera fram dom). Också från Stockholms horisont är det hårt bokat, men här finns SJs intercity-tåg, Blå tåget och MTR som har platser kvar.

30/11, mer än en vecka kvar, inga avgångar mellan 12.21 och 18.25 har några 2:klass platser kvar.

Först den 7/12 finns det platser på samtliga avgångar mellan Katrineholm och Göteborg under en fredag.

Har SJ för låga priser på tågen med uppehåll i Katrineholm? Här finns ju resenärer att hämta för MTR som tydligen inte säljer ut sina tåg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Kikade närmare på fredagsavgångar från Katrineholm mot Göteborg närmaste tiden. Inte lätt att komma därifrån:
    23/11 Samtliga avgångar Katrineholm-Göteborg mellan 11.22 och 17.23 har några 2:klass platser kvar (är det två som ska resa dröjer till 19.21 innan det finns platser). Även ett par långsamma förbindelser med byte i Hallsberg är slutsålda (de dyker ite upp direkt i reseplanerare utan man måste filtrera fram dom). Också från Stockholms horisont är det hårt bokat, men här finns SJs intercity-tåg, Blå tåget och MTR som har platser kvar.

30/11, mer än en vecka kvar, inga avgångar mellan 12.21 och 18.25 har några 2:klass platser kvar.

Först den 7/12 finns det platser på samtliga avgångar mellan Katrineholm och Göteborg under en fredag.

Har SJ för låga priser på tågen med uppehåll i Katrineholm? Här finns ju resenärer att hämta för MTR som tydligen inte säljer ut sina tåg.
    Jag vet inte om det är någon tröst, men jag hörde att SJ satt in multar i en del X2000 på VSB runt julen, så jag kollade hur bokningsläget är fredagen den 21:a dec från Katrineholm till Göteborg, och då finns det platser säljbara i alla tåg.
    Jag noterar också att det verkar bara kosta 60 kr för en vanlig vuxen att gå upp till 1 klass (på alla biljetttyper) på några av tågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag vet inte om det är någon tröst, men jag hörde att SJ satt in multar i en del X2000 på VSB runt julen, så jag kollade hur bokningsläget är fredagen den 21:a dec från Katrineholm till Göteborg, och då finns det platser säljbara i alla tåg.
    Jag noterar också att det verkar bara kosta 60 kr för en vanlig vuxen att gå upp till 1 klass (på alla biljetttyper) på några av tågen.
    Just nu är även 1:a klass slutsålt på en del avgångar och reser man som jag med barn så är det inte ett alternativ. Men var hittar de X2:or att sätta in i mult? Finns det fordon så verkar det finnas efterfrågan är även en vanlig novemberfredag.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Just nu är även 1:a klass slutsålt på en del avgångar och reser man som jag med barn så är det inte ett alternativ. Men var hittar de X2:or att sätta in i mult? Finns det fordon så verkar det finnas efterfrågan är även en vanlig novemberfredag.
    Genom att inte utföra tyngre underhåll på fordonen runt julhelgen får man ett par X2-sätt över till multar. Det underhållet för vänta men inte för länge för då blir det problem.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Genom att inte utföra tyngre underhåll på fordonen runt julhelgen får man ett par X2-sätt över till multar. Det underhållet för vänta men inte för länge för då blir det problem.
    Låter vettigt.
    För de multar jag hört om räcker det nog med en X2 och en X55 (det multas även till och från Umeå), och tyngre underhåll utförs kanske bara på vardagar och då är det nog bara fredagen 21.a och torsdagen 27:e som förloras.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Problemet är väl att nästan ingen åker med dessa tåg Katrineholm-Stockholm. Således blir det så att är det fullt öster om Katrineholm är det fullt även väster om Katrineholm.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Problemet är väl att nästan ingen åker med dessa tåg Katrineholm-Stockholm. Således blir det så att är det fullt öster om Katrineholm är det fullt även väster om Katrineholm.
    Jag förstår inte vad du menar. Menar du att nästan inga åker Stockholm->Katrineholm (dvs omvänt mot din text) i de tåg som går Stockholm->Göteborg?

Jag har kollat och på snabbtågen mot Göteborg i morgon eftermiddag (och nästa fredag) så finns det platser lediga Stockholm->Katrineholm i samtliga snabbtåg (medan det är fullt Katrineholm-Göteborg på flera), så det är inte enbart Stockholmare som fyllt upp tågen.
    Men visst, du har rätt i att detta att Katrineholm-Hallsberg troligen är den hårdast belagda sträckan innebär förstås att om tåget verkligen hade varit fullt Stockholm-Katrineholm, så hade det även varit fullt efter Katrineholm.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att nästan inga åker Stockholm->Katrineholm (dvs omvänt mot din text) i de tåg som går Stockholm->Göteborg?

Jag har kollat och på snabbtågen mot Göteborg i morgon eftermiddag (och nästa fredag) så finns det platser lediga Stockholm->Katrineholm i samtliga snabbtåg (medan det är fullt Katrineholm-Göteborg på flera), så det är inte enbart Stockholmare som fyllt upp tågen.
    Men visst, du har rätt i att detta att Katrineholm-Hallsberg troligen är den hårdast belagda sträckan innebär förstås att om tåget verkligen hade varit fullt Stockholm-Katrineholm, så hade det även varit fullt efter Katrineholm.
    Precis så! Det är lätt att inbilla sig att alla tåg är som fullast närmast Stockholm, men just dessa tåg är förmodligen fullast väster om Katrineholm. Och detta gäller i båda riktningar.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-11-22 klockan 16:57:31.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Klev nyss på ett Øresundståg i Lund och noterade innan ett SJ Snabbtåg Stockholm-Malmö som lämnade Lund knappt bokat till 50%. På Stockholm-Malmö är det nog välbokade delsträckor som ställer till det för de som vill resa hela vägen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Klev nyss på ett Øresundståg i Lund och noterade innan ett SJ Snabbtåg Stockholm-Malmö som lämnade Lund knappt bokat till 50%. På Stockholm-Malmö är det nog välbokade delsträckor som ställer till det för de som vill resa hela vägen.
    Om 50% var kvar vid avgång Lund stämmer det ganska väl med att runt hälften av resenärerna kliver av i Lund.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Om 50% var kvar vid avgång Lund stämmer det ganska väl med att runt hälften av resenärerna kliver av i Lund.
    Jo, men jag vågar lova att du har ett rätt stort resande till Östergötland och det småländska höglandet (fvb Jönköping mm) också.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jo, men jag vågar lova att du har ett rätt stort resande till Östergötland och det småländska höglandet (fvb Jönköping mm) också.
    Nu var det några år sedan jag senast steg på ett södergående X2000 i Nässjö, men när jag gjort det har det verkat vara ungefär lika många på- som avstigande. I Alvesta brukade det däremot vara fler avstigande än påstigande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Nu var det några år sedan jag senast steg på ett södergående X2000 i Nässjö, men när jag gjort det har det verkat vara ungefär lika många på- som avstigande. I Alvesta brukade det däremot vara fler avstigande än påstigande.
    Jo, söder om Alvesta använder man sig till stor del av Öresundståg för lokala resor, bl a för att det blir utan byte för många resenärer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jo, söder om Alvesta använder man sig till stor del av Öresundståg för lokala resor, bl a för att det blir utan byte för många resenärer.
    Men om man jämför med Lund, som varit uppe tidigare i tråden, så är förhållandet mellan kvarvarande/avstigande/påstigande i Alvesta kanske 70/30/15 medan det i Lund angetts vara 50/50/0.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Kanske ingen jättestor sak, men tråden handlade ju ursprungligen om Västra Stambanan, nu har den vandrat till Södra. En del charmas av det associativa i sådant Postvagnsskrivande, andra tycker att det blir rörigt och oöverskådligt, så även om det må vara rätt bagatellartat så kanske en egen tråd om Södra Stambanans resemönster kan vara en idé i alla fall? För husfridens skull?

M J /mod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Kanske ingen jättestor sak, men tråden handlade ju ursprungligen om Västra Stambanan, nu har den vandrat till Södra. En del charmas av det associativa i sådant Postvagnsskrivande, andra tycker att det blir rörigt och oöverskådligt, så även om det må vara rätt bagatellartat så kanske en egen tråd om Södra Stambanans resemönster kan vara en idé i alla fall? För husfridens skull?
    Självklart! Problemet låter sig ytterst kokas ned i om det är tillåtet/lämpligt att skriva ett enda inlägg som avviker från trådens huvudämne eller om det är den som skriver det andra, tredje eller fjärde inlägget som istället ska starta en ny tråd. Kanske läge att försöka införa en praxis på den punkten? En praxis som innebär att inte ens ett enda inlägg med avvikelse tillåts tror jag vore olämpligt, men andra eller tredje inlägget borde föranleda en ny tråd. Med det sagt föreslår jag att ev svarsinlägg till detta läggs i en ny tråd, lämpligen som synpunkt i därför avsett forum.

(känner mig inte utpekad i och med att det före mitt inlägg finns fem stycken om SSB, men eftersom det var mitt inlägg som besvarades kändes det motiverat att bemöta svaret)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag vet. Men mitt inlägg avsåg de som är ombord när tåget kommer till Lund.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •