Föregående avsnitt finns här:
Dag 1
Dag 2, del 1
Dag 2, del 2
Dag 3, del 1
Dag 3, del 2

Vi skulle ju bo i Oxford och efter att ha kollat lite på rekommenderade B&B så hittade jag att man vissa perioder kunde bo i studentrum inne på de gamla college-områdena inne i stan. Det lät spännande och bra med centralt boende, så vi bokade in oss på Christ Church College, se svenska Wikipedia och deras egen hemsida.
Det är inte ett av de äldsta, utan grundades först 1546. Här är insidan av den stora kvadratiska gården, vi kom in genom tornet i mitten av bilden, och fortsatte sen rakt bakom mig genom/under ett hus över till en ny gård.

Där vårt hus låg, på bilden fotograferat från baksidan.

Frukost ingick (förstås, det är ju B&B) och den serverades i stora matsalen, som skall ha använts (eller inspirerat?) till Harry Potter-filmerna. Trevligt var det och en bra frukost. Vanliga turister som vill se salen på dagtid får betala 7 GBP, för oss ingick det, och vi slapp köa.

Vi hade bokat in oss på en guidetur, till fots, och det var bra, en trevlig guide och universitetsdelen av staden är inte så stor så vi fick se mycket.

På vår egen promenad på eftermiddagen fick vi se några glada turister försöka sig på de typiska båtarna.

Dag 4 blev en helt tågfri dag, så jag fortsätter raskt med dag 5.

På morgonen dag 5 checkade vi ut och tog en taxi för att hämta ut en hyrbil. Vi skulle nämligen åka till Cotswolds som ligger en timme bort, och som har många små byar, men dåligt med bra tågförbindelser. Lite klurigt med vänstertrafiken, speciellt att växelspaken sitter på fel sida, så om det blir en nästa gång skall jag hyra automatväxlad.

I vilket fall, vi stannade till vid Blenheim Castle på vägen, ett typiskt slott, bl.a. känt för att Winston Churchill föddes där medan hans föräldrar var på besök hos Winstons farfar som var slottsherre. I slottet ingick en tillfällig konstutställning med Yves Klein, där konstverken spritts ut mitt i de gamla rummen. Det är alltså de 3 borden i förgrunden i rosa, blått och guld som är nyare konstverk. Intressant cross-over.

Utsikt från slottet. Engelsmän tycker om vältrimmade häckar, det är uppenbart.

Dagens tåg åkte vi inte med, det gick till en annan del av den stora parken, som vi inte hann med, och tåget kanske inte är så historiskt...

Vi skulle ju hinna till vårt High tea med scones och mycket annat på Badgers Hall (länk)) i Chipping Campden.

Vi bodde sen två hus bort på hotell Noel Arms (länk) , där vi också bodde med familjen år 1963.