Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Tågstopp i Grimsås

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tågstopp i Grimsås

https://www.tranemo.se/innehall/2018...ims%C3%A5s.jpg

Vad tror ni om detta som kör och arbetar på Kust till Kust? Jag har fler bilder men kan inte ladda upp dem. Detta forum är lite spärrat på något sätt.
    Jag ska på offentligt möte på torsdag den 22 nov och kan inte tänka mig att man kan flytta stationen och inte ha mötesspår mm i framtiden på östra sidan mot Hestra. Jag vill till ett lägre pris utveckla på den nuvarande stationssidan. Samtidigt är bomöverfarten den enda överfarten i Grimsås och kommer på sikt att bli överbelastad. Sen ser ni som passerar att lastbilarna in till Nexans svänger vänster på övergångern. Om det nu blir så att de inte kommer in i tid och bommarna fälls så vill jag inte va i närheten. Det verkar som det blir ökning av både regiontrafik och även godstrafik framförallt när Värnamo - Jönköping elektrifieras och godset till Båramo ökar.

Senast redigerat av Ingeville den 2018-11-20 klockan 12:07:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågstopp i Grimsås

Bilderna finns på remissversionen att se. En vacker vision, men kan den bli verklighet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Bilderna finns på remissversionen att se. En vacker vision, men kan den bli verklighet?
    Vackra sagor är så korta? Vem betalar och ska man vänta till 2035?
    Jag vill gärna ha mer kommentarer till torsdag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Vackra sagor är så korta? Vem betalar och ska man vänta till 2035?
    Jag vill gärna ha mer kommentarer till torsdag.
    Det viktigaste är att arkitekterna får genomföra SINA visioner. De har ju nämligen gått högskola vilket inte ni vanliga människor alls gjort. Så inga bönder och arbetare borde tycka något de inte förstår sig på. Helst inte järnvägsgubbar heller och de där på Nexans kan ju flytta fabriken till en expansiv Göteborg ifall de behöver bygga ut eller lasta på godsvagnar. Eller hur? Så därför kan man inte bygga billigare, enklare stationer, för arkitekten har sagt så till kommunen som vet att de måste bygga en modern image och det har också politikerna lärt sig på sina partikurser, kommunen måste verka modern och framåtinriktad för att folk skall bo kvar, så inget som på miner om 1930-talet eller 1970-talet heller för den delen.

Senast redigerat av Grå Tåget den 2018-11-20 klockan 15:40:12.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det viktigaste är att arkitekterna får genomföra SINA visioner. De har ju nämligen gått högskola vilket inte ni vanliga människor alls gjort. Så inga bönder och arbetare borde tycka något de inte förstår sig på. Helst inte järnvägsgubbar heller och de där på Nexans kan ju flytta fabriken till en expansiv Göteborg ifall de behöver bygga ut eller lasta på godsvagnar. Eller hur? Så därför kan man inte bygga billigare, enklare stationer, för arkitekten har sagt så till kommunen som vet att de måste bygga en modern image och det har också politikerna lärt sig på sina partikurser, kommunen måste verka modern och framåtinriktad för att folk skall bo kvar, så inget som på miner om 1930-talet eller 1970-talet heller för den delen.
    Jo arkitekter har stora visioner. Nexans AB bygger ut och vill att det ska bli tågstopp då de har ont om arbetskraft. Kommunens ledning köper inte arkitektens vision rätt av utan har bet oss vanliga att komma med idéer. Därför vill jag få konkreta uppgifter på er i forumet om detta. Är det vettigt? Vem skulle betala? Hur går det om man inte har mötesspår? Grimsås behöver inga mer lokaler utan använda de tomma.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast om man behåller den gamla stationen med mötesspåret går det ju att mötas där. Eller är det inget mötesspår som syns på satellitbilderna?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo arkitekter har stora visioner. Nexans AB bygger ut och vill att det ska bli tågstopp då de har ont om arbetskraft. Kommunens ledning köper inte arkitektens vision rätt av utan har bet oss vanliga att komma med idéer. Därför vill jag få konkreta uppgifter på er i forumet om detta. Är det vettigt? Vem skulle betala? Hur går det om man inte har mötesspår? Grimsås behöver inga mer lokaler utan använda de tomma.
    Är Nexans beredda att bidra till finansiering och se till att de får tågpendlande anställda är det en lysande idé. Är de tveksamma till delfinansiering kan man utforma det som en förskottering som de får tillbaka om satsningen blir lyckad.

Så tillåter jag mig att ha en språklig synpunkt: Ordet "tågstopp" fick mig att bli orolig för att mitt tåg Göteborg-Växjö skulle få problem. Använd hellre station/hållplats för en anläggning som detta. Finns det redan plattform och man vill få fler tåg att stanna kan man skriva just det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Grimsås har väl bara en Ba-stick i dagsläget ? (Fritt ur minnet)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eftersom jag inte bor eller arbetar närheten, så har jag inte många bra förslag.
    Men, lite generella saker kan jag ju (som fåtöljrallare) säga, och formulera frågor.

Att öppna en ny hållplats för tåg behöver ju inte automatiskt innebära att man måste bygga en mötesstation, och inte heller tvärtom.
    Det har blivit vanligare att man delar upp dessa två delar på separata platser, även om det förstås i något fall där det ofta blir möten är bra att mötas precis vid hållplatsen. Ett skäl att bygga samtidigt är om den förlängda restiden pga det nya uppehållet blir så lång att man behöver en extra mötesstation för att kunna hålla en viss takt.
    Och jag antar att kommunen och innevånarna främst bryr sig om det blir en hållplats. En mötesstation är väl närmast något som krånglar till det för dessa (svårare med järnvägsövergångar, barriär, tar utrymme), men är bra för Trv.

Hur stort är behovet av nya hållplatser för bussarna (det syns ju på bilden)?
    Tror man att många tågresenärer kommer att komma dit med bil, och att det därför är bra med ett läge där det finns bra med p-platser? Eller tror man tvärtom att alla kommer gående från centrum (eller fabriken) i Grimsås, dvs hållplatsen skall ligga centralt?
    Med tanke på antalet tåg i nuvarande tidtabell så borde man väl hålla ned kostnaderna och hellre få det byggt någorlunda snabbt.

Sen antar jag att arkitekter försöker skissa på det som beställaren ber att få. Vill beställaren (är det kommunen eller Trv?) ha ett nytt komplett resecentrum ritar nog arktitekten det, medan vill beställaren ha en prisvärd hållplats i centralt läge så ritar de väl det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde fungera som hållplats. Eftersom det idag inte är några möten i Grimsås är det ju bara att stanna till med de tåg som kör förbi.
    Visar det sig senare att trafiken ökar finns det ju plats att bygga ett mötesspår.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Sen antar jag att arkitekter försöker skissa på det som beställaren ber att få. Vill beställaren (är det kommunen eller Trv?) ha ett nytt komplett resecentrum ritar nog arktitekten det, medan vill beställaren ha en prisvärd hållplats i centralt läge så ritar de väl det.
    Beställare är högst sannolikt Trafikverket, däremot kan kommunen vara huvudfinansiär och därmed ha önskemål att påverka.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-11-20 klockan 17:17:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Det är min uppfattning också. Skulle tro Grimsås blev lastplats på 80-talet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast om man behåller den gamla stationen med mötesspåret går det ju att mötas där. Eller är det inget mötesspår som syns på satellitbilderna?
    Jo det är det, t o m ett tredjespår. Nu ska de byta spår 2021 tror jag de va och då skulle de kunna fixa till de manuella växlarna och få ett riktigt bra upplägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är Nexans beredda att bidra till finansiering och se till att de får tågpendlande anställda är det en lysande idé. Är de tveksamma till delfinansiering kan man utforma det som en förskottering som de får tillbaka om satsningen blir lyckad.

Så tillåter jag mig att ha en språklig synpunkt: Ordet "tågstopp" fick mig att bli orolig för att mitt tåg Göteborg-Växjö skulle få problem. Använd hellre station/hållplats för en anläggning som detta. Finns det redan plattform och man vill få fler tåg att stanna kan man skriva just det.
    Nexans vill nog inte delfinansiera men ett högt tryck på dem att återgå till gods på järnvägen. De miljöcertifierar nu sin uppvärmning och har fått åtskilliga miljoner till de så man hoppas nästa del är transporter. Lastbilstrafiken korkar igen hela samhället och det mesta gods kan lastas på tåg utan extra emballagekostnader.
    Då det gäller persontåg så är det bara regionaltåg. De som går Kust till Kust nu berörs inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom jag inte bor eller arbetar närheten, så har jag inte många bra förslag.
    Men, lite generella saker kan jag ju (som fåtöljrallare) säga, och formulera frågor.

Att öppna en ny hållplats för tåg behöver ju inte automatiskt innebära att man måste bygga en mötesstation, och inte heller tvärtom.
    Det har blivit vanligare att man delar upp dessa två delar på separata platser, även om det förstås i något fall där det ofta blir möten är bra att mötas precis vid hållplatsen. Ett skäl att bygga samtidigt är om den förlängda restiden pga det nya uppehållet blir så lång att man behöver en extra mötesstation för att kunna hålla en viss takt.
    Och jag antar att kommunen och innevånarna främst bryr sig om det blir en hållplats. En mötesstation är väl närmast något som krånglar till det för dessa (svårare med järnvägsövergångar, barriär, tar utrymme), men är bra för Trv.

Hur stort är behovet av nya hållplatser för bussarna (det syns ju på bilden)?
    Tror man att många tågresenärer kommer att komma dit med bil, och att det därför är bra med ett läge där det finns bra med p-platser? Eller tror man tvärtom att alla kommer gående från centrum (eller fabriken) i Grimsås, dvs hållplatsen skall ligga centralt?
    Med tanke på antalet tåg i nuvarande tidtabell så borde man väl hålla ned kostnaderna och hellre få det byggt någorlunda snabbt.

Om man använder befintligt tågläge finns plats för både parkering och busslinga. Jag har gjort en ritning som ska diskuteras på torsdag. Hörde idag att grimsåsborna vill starta nu och upprusta befintligt läge.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Borde fungera som hållplats. Eftersom det idag inte är några möten i Grimsås är det ju bara att stanna till med de tåg som kör förbi.
    Visar det sig senare att trafiken ökar finns det ju plats att bygga ett mötesspår.
    Ok, det finns redan tre spår, förlänga spår två och sen kan man byta växlar och fjärrblockerar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Stämmer nog, de växlar in arbetståg med manuel växling.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är min uppfattning också. Skulle tro Grimsås blev lastplats på 80-talet.
    Det har inte varit möteståg där sen dess, man växlade in och ut godståg i början på 2000-talet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har inte varit möteståg där sen dess, man växlade in och ut godståg i början på 2000-talet.
    Snarare till början av 1990-talet, väl?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    Då det gäller persontåg så är det bara regionaltåg. De som går Kust till Kust nu berörs inte.
    Det där förstår jag inte (eftersom jag inte är insatt).
    När jag tittar på dagens tidtabell så mellan Borås och Värnamo (och där ligger väl Grimsås?) så går det bara det jag kallar Kust-till-kust, dvs SJ-tåg Göteborg-Kalmar, som klassas som Reg.
    Så, är det nytillkommande trafik som skulle stanna i Grimsås, och i så fall vem skulle köra den trafiken och när skulle den starta?
    Skall man bygga en plattform måste man väl ha en bra plan för att några tåg skall stanna där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •