Ursprungligen postat av
Ulf Broman
Eftersom jag inte bor eller arbetar närheten, så har jag inte många bra förslag.
Men, lite generella saker kan jag ju (som fåtöljrallare) säga, och formulera frågor.
Att öppna en ny hållplats för tåg behöver ju inte automatiskt innebära att man måste bygga en mötesstation, och inte heller tvärtom.
Det har blivit vanligare att man delar upp dessa två delar på separata platser, även om det förstås i något fall där det ofta blir möten är bra att mötas precis vid hållplatsen. Ett skäl att bygga samtidigt är om den förlängda restiden pga det nya uppehållet blir så lång att man behöver en extra mötesstation för att kunna hålla en viss takt.
Och jag antar att kommunen och innevånarna främst bryr sig om det blir en hållplats. En mötesstation är väl närmast något som krånglar till det för dessa (svårare med järnvägsövergångar, barriär, tar utrymme), men är bra för Trv.
Hur stort är behovet av nya hållplatser för bussarna (det syns ju på bilden)?
Tror man att många tågresenärer kommer att komma dit med bil, och att det därför är bra med ett läge där det finns bra med p-platser? Eller tror man tvärtom att alla kommer gående från centrum (eller fabriken) i Grimsås, dvs hållplatsen skall ligga centralt?
Med tanke på antalet tåg i nuvarande tidtabell så borde man väl hålla ned kostnaderna och hellre få det byggt någorlunda snabbt.
Sen antar jag att arkitekter försöker skissa på det som beställaren ber att få. Vill beställaren (är det kommunen eller Trv?) ha ett nytt komplett resecentrum ritar nog arktitekten det, medan vill beställaren ha en prisvärd hållplats i centralt läge så ritar de väl det.