Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Långt tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Långt tåg

Tänk att stå och vänta på att det här monstret passerar. Det är 14.500 fot långt och det tar över 6 minuter för tåget att passera kameran. Hela videon är gjord i en tagning.
    Märkligt nog räcker 8.700 hp för att dra det så det är nog många tomvagnar.
    https://www.youtube.com/watch?v=67QH7hHJXLY

Senast redigerat av Lars Stegenius den 2018-11-19 klockan 22:52:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Långt tåg

Bara 2 lok drar på 245 vagnar. Rätt flackt i Florida men ändå väldigt imponerande. Tågvikten borde väl ligga mellan 10000-20000 ton.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Rollby inspection

Lite OT: Men när man ser på järnvägsprogram från t.e.x. Australien och USA så verkar de väntande lokförarna vid ett möte hoppa ur loket och gå ut och se efter eventuellt problem på det mötande tåget. Förekommer detta i Sverige?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I kommentarerna står: That particular train, Q652-04, had 60 loads and 188 empties.

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Sedan finns detta fullastade monstret som går genom Oakland, Kalifornien, tar ca 8 minuter för detta!

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Stegenius Visa inlägg
    Tänk att stå och vänta på att det här monstret passerar. Det är 14.500 fot långt och det tar över 6 minuter för tåget att passera kameran. Hela videon är gjord i en tagning.
    Märkligt nog räcker 8.700 hp för att dra det så det är nog många tomvagnar.
    https://www.youtube.com/watch?v=67QH7hHJXLY
    Tar väl en hel förmiddag för genomslag..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rollby inspection

När jag ser dessa långa tåg i ganska hög fart ställer jag mig frågan: Hur lång tillsättningstid har man när man ska bromsa för att inte de bakre vagnarna ska trycka de främre vagnarna ur spår för att de inte hunnit börja bromsa när bromsarna redan gått till på de främre. Hur fungerar bromsarna i USA jämfört med hos oss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    När jag ser dessa långa tåg i ganska hög fart ställer jag mig frågan: Hur lång tillsättningstid har man när man ska bromsa för att inte de bakre vagnarna ska trycka de främre vagnarna ur spår för att de inte hunnit börja bromsa när bromsarna redan gått till på de främre. Hur fungerar bromsarna i USA jämfört med hos oss.
    Al Krug heter en lokförare på prärien i USA som en tid skrev om sitt arbete med koltågen. Sidan är inte uppdaterad på länge, men finns kvar och någon har lagt upp den igen. Vad Al själv gör numera är obekant.
    http://hm.evilgeniustech.com/alkrug.vcn.com/index.html
    Här sidan om tryckluftbromsar:
    http://hm.evilgeniustech.com/alkrug....cts/brakes.htm
    Vagnarna tycks ha extra luftbehållare för att snabba på lossningsläget, även snabb bromstillsättning är möjlig. Annars gäller det att ha god linjekännedom och inte bromsa i onödan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lång tillsättningstid och till det anpassade regler och signaler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av tomatchili Visa inlägg
    Lite OT: Men när man ser på järnvägsprogram från t.e.x. Australien och USA så verkar de väntande lokförarna vid ett möte hoppa ur loket och gå ut och se efter eventuellt problem på det mötande tåget. Förekommer detta i Sverige?
    Inte hoppa ur loket förvisso. Men att lyssna och slå på helljuset och kolla det mötande tåget hör till professionalismen i yrket. Det är sämre ställt med det idag än förr, är min erfarenhet, men jag tror godstågsförarna är klart bättre på det än persontågsförarna.
    Jim

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen expert men lite har man snabbat upp.
    Först har loken dynamisk broms som bromsar direkt och är effektiv ned till 5-10 km/h men inte i allt för höga hastigheter.

Tillsättnings tiden är lång om alla loken är i front . Men skulle det ske nödbroms så kommer EOT som sitter på sista vagnen att släppa även ut luft så det sker snabbare nödbroms.
    Men ofta har man Dpu lok i tågen (mitten och bak) och dessa lok sänker lufttrycket direkt föraren bromsar. och dessa hjälper sedan att pumpa upp trycket igen till 90 psi efter broms ingreppet.
    På detta sätt så blir dessa tåg mycket enklare att hantera.

I Amerika så har man bromsat ett tåg till 80 psi (90 psi normalt) och när sedan lufttrycket har kommit till 81 psi så kommer direkt all broms att släppa. På detta sätt så får man loss bromsarna mycket snabbare i långa tåg.
    I Sverige måste lufttrycket upp till 5 kg innan bromsen släpper.
    Men finns en stor nackdel med deras system för hinner inte bromsarna att ladda igen och man måste bromsa igen då måste man sänka lufttrycket mycket mera innan man får samma bromsverkan.
    Tågen kan bli bromslösa om man bromsar mycket och släpper bromsen i tätt intervall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

130 sidor med mycket om amerikanska tågbromsar:
    https://www.kth.se/polopoly_fs/1.871...508_inlaga.pdf

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-11-21 klockan 04:18:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Tar väl en hel förmiddag för genomslag..
    Fick mig att föreställa mig handsignalering för bromsprov, med en förare som har riggat upp ett teleskop för att se vad som händer vid bakänden av tåget... väldigt praktiskt med prat över radio och fjärrrstyrning...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

styrventilerna i vagnarna är enkelverkande - höjs tågledningstrycket så släpper bromsen direkt vilket
    ihop med distribuerad kraft och broms dvs lokgrupper även i mitten och mitti den sista tåghalvan
    gör att farliga tryckkrafter inte hinner byggas upp.
    Sedan börjar de även köra med loken tidigare än vad kan göras med europeisk broms och koppel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Upptäckte av en händelse ett rätt unikt lok i den här videon, andra loket med nummer 9914.
    Mer info:
    The EMD SD59M-2 (otherwise known as the SD32ECO or SD59MX; being the Union Pacific designation) is a type of rebuilt, six-axle 3,150hp diesel locomotive rebuilt by EMD from 2009 to 2011, with production resuming in mid-2012. 25 have been built for the Union Pacific Railroad, rostered as UP [tel:9900-9924]. UP 9900 has been fitted with catalysts to attempt to reach Tier 4 emissions requirements. Union Pacific ordered 3 more SD59MX's for early 2015 delivery.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    130 sidor med mycket om amerikanska tågbromsar:
    https://www.kth.se/polopoly_fs/1.871...508_inlaga.pdf
    Den där var vansinnigt intressant att läsa. Tack!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •