Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 2

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 396

    En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 2

    Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1
    Dag 2, del 1
    Dag 2, del 2
    Dag 3, del 1


    På tillbakavägen har vi nu kommit till den tvära svängen vid stationen Dduallt. Här kan man också se att loket går bakvänt, samt att utsiktsvagnen (1 klass) går mot loket (eftersom det finns varken vändskiva eller triangelspår i Blaenau Ffestiniog).


    Vi råkade också ut för får-spår-spring, så tåget fick sakta in ordentligt.


    I Tan y Bwlch fick vi vårt första tågmöte, med Double Fairlie-loket David Lloyd George (länk), byggt 1992 på de egna verkstäderna.


    Även här får ombordpersonalen gå fram till lokföraren med varm dryck, men jag undrar om det är te i stället för kaffe (som i Sverige).


    Man kör tät trafik, och långa tåg, så man har fått bygga denna mötesstation Rhiw Goch lite avsides. Förmodligen var det för att det var rakt och inte mycket lutning och plats för två spår.


    Där måste vi ha mött loket Blanche (länk).


    När vårt tåg kom ner till Porthmadog så kördes Linda till stall, och Merddin Emrys kopplade till ytterligare vagnar till vårt tågsätt (där man anar slutet till vänster). Merddin Emrys byggdes 1879 (länk) och har hela tiden rullat på Ffestiniog Railway.


    Här ger det sig iväg, och i horisonten anar man verkstäder och stallar i Boston Lodge.


    Vi hade åkt klart så vi besökte järnvägens servering och åt lunch, med tillhörande lokal öl, och kunde se hur ett lok på WHR växlade.


    En av de äldre mer ursprungliga vagnarna (länk) byggd 1894 för en av föregångarna till WHR får gå sist i tåget eftersom det inte är någon genomgång.


    Vi skulle vidare så vi hämtade bagaget på vårt B&B och promenerade till normalspårsstationen, som ligger på en linje som är ERTMS-utrustad.


    Därför trafikeras linjen bara med typ 158, eftersom bara den serien utrustats med ETCS.


    Precis efter avgång passerade vi plankorsningen med WHR, intressant och till synes säker konstruktion.


    Det var mycket folk på tåget bitvis, och många stopp. Just efter Barmouth skulle vi passera över denna brokonstruktion, och man kan ana att det var ebb när vi passerade.


    Det skulle varit direkttåg till Wolverhampton, men i Shrewsbury spetsvände de två tåg mot varandra, så vi fick gå av och byta till detta.


    I Wolverhampton fick vi vänta lite längre än planerat på det Cross Country som tog oss till Oxford, där denna bild togs.
    Vi tog en taxi till vårt boende, men mera om det i nästa avsnitt.


  2. #2
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1
    Dag 2, del 1
    Dag 2, del 2
    Dag 3, del 1


    På tillbakavägen har vi nu kommit till den tvära svängen vid stationen Dduallt. Här kan man också se att loket går bakvänt, samt att utsiktsvagnen (1 klass) går mot loket (eftersom det finns varken vändskiva eller triangelspår i Blaenau Ffestiniog).

    8<...

    Redigerat inlägg

    Det är i sig inte förbjudet med alla slags språkdiskussioner i Postvagnen, men då det - vilket påpekats förut, vid det här laget ganska många gånger - INTE ÄR ETT LINGVISTIKFORUM, så får man allt försöka vända sig till en mer allmän publik. Och det innebär att den som nu vill klargöra hur ett ord på ett visst språk uttalas får lov att klara det exempelvis medelst liknelser och approximeringar (av typen "uttalas som '-rs' i svenskans 'fors'" etc).

    Hur fonetisk skrift ska uttolkas är inte att betrakta som allmänbildningskunskaper, så det passar inte särskilt bra i Postvagnen. Men gör ett nytt försök med mer lekmannamässigt anslag, ämnet i sig är som sagt inte förbjudet så länge det hela håller sig inom rimliga gränser.

    M J / mod

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2018-11-20 klockan 14:14:04.
    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •