När vi nu ändå här i forumet är inne på den kommande tågtunneln under Fehmarn Bält så har jag börjat läsa in mig på tidigare tågförbindelser. Och innan invigningen av Vogelfluglinie (1963) mellan Rødby och Puttgarden (på Fehmarn) så kunde man åka tågfärja mellan Gedser på Falster till Großenbrode (strax söder om Fehmarnsund) under åren 1951 till 1963.
Men sjöavståndet mellan danska Gedser till tyska Großenbrode är ju avsevärt längre än dagens tågfärjeförbindelse mellan Rødby och Puttgarden. Så frågan blir då hur lång tid tog överfarten mellan Gedser och Großenbrode egentligen när det begav sig? Jag har inte lyckats hitta någon dåtida tidtabell för denna förbindelse (från före 1963 alltså) så kan någon av Postvagnens eminenta tågfärjeexperter svara på min undring vore det bra!
Tillkomsten av Vogelfluglinie/Fugleflugtslinjen 1963 ändrade ju därefter restiden mellan Köpenhamn och Hamburg rätt påtagligt på sin tid. Och tunneln under Fehmarn Bält kommer ju (när tunneln så småningom blir klar) att ännu mer dramatiskt förkorta restiden med tåg till Hamburg från inte bara Köpenhamn men även Stockholm och Oslo! 😊👍