Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga angående anslutningar till och från Blekinge i Hässleholm

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fråga angående anslutningar till och från Blekinge i Hässleholm

Hässleholm är ju känd för sin viktiga roll som bytespunkt till och från bland annat Kristianstad och Blekinge och därför är det alltid lika intressant att se om anslutningar bibehålls vid en ny tidtabell period.

Jag noterar därför att i T19 så kommer Öresundstågen till och från Blekinge fortsatt att ha anslutning med X2000 till och från Stockholm men med ett undantag. Tåg 1025 som är första morgontåget från Karlskrona saknar av någon anledning anslutning till tåg 524 i Hässleholm. Först blev jag inte riktigt klok på varför men när man söker på en resa från Hässleholm till Stockholm så framgår det att tåg 524 avgår från Hässleholm redan 06.47 vilket är 5 minuter tidigare jämfört med övriga X2000 mot Stockholm.

Tyvärr så hittar jag inte orsaken till den tidigare avgången så därför väljer jag att fråga experterna här på Postvagnen om orsaken till denna tidigare avgången.

Tacksam för svar

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Fråga angående anslutningar till och från Blekinge i Hässleholm

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Hässleholm är ju känd för sin viktiga roll som bytespunkt till och från bland annat Kristianstad och Blekinge och därför är det alltid lika intressant att se om anslutningar bibehålls vid en ny tidtabell period.

Jag noterar därför att i T19 så kommer Öresundstågen till och från Blekinge fortsatt att ha anslutning med X2000 till och från Stockholm men med ett undantag. Tåg 1025 som är första morgontåget från Karlskrona saknar av någon anledning anslutning till tåg 524 i Hässleholm. Först blev jag inte riktigt klok på varför men när man söker på en resa från Hässleholm till Stockholm så framgår det att tåg 524 avgår från Hässleholm redan 06.47 vilket är 5 minuter tidigare jämfört med övriga X2000 mot Stockholm.

Tyvärr så hittar jag inte orsaken till den tidigare avgången så därför väljer jag att fråga experterna här på Postvagnen om orsaken till denna tidigare avgången.

Tacksam för svar
    Vet inte, men 524 förlorar 3 minuter mot 526 på uppehållet i Älmhult.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tacksam för svar
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vet inte, men 524 förlorar 3 minuter mot 526 på uppehållet i Älmhult.
    Gäller det bara tåg 524 i nya tidtabellen? Vad kan man då ha emot just 524?
    Här den gamla - i skrift.
    Jo, man ser att de med uppehåll i Älmhult kommer 3 minuter efter, men det jämnar ut sig till Linköping.

Senast redigerat av Ville den 2018-11-19 klockan 01:13:17.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har kollat upp samtliga X2000 från Hässleholm till Stockholm med avgång 14 december (då har T19 börjat gälla).

Det är mycket som har ändrats jämfört med nuvarande tidtabell. Ett exempel är att man valt att dra ner på antalet avgångar från Älmhult, från dagens 6 stycken till 3 stycken.

I övrigt så är det lite konstiga gångtider för X2000 på Södra Stambanan som gäller i T19

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

I övrigt så är det lite konstiga gångtider för X2000 på Södra Stambanan som gäller i T19
    Kan du berätta om konstigheterna?
    (visserligen verkar ju linjetabellerna vara på väg, de har kommit till Töreboda (tabell 62) så det kanske snart går att få en bra överblick).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Långt ifrån alla tåg har samma gångtid, på morgonen (typ de 3 - 4 första avgångarna från Skåne ankommer Stockholm XX.34 men därefter varierar det rätt så mycket. Ett tåg har till och med samma tidtabell som idag.

Visserligen har inte alla tåg samma uppehåll längs sträckan men jag misstänker att för åtminstone tåg 524 så beror den tidigare avgången att man gör uppehåll i Älmhult, även om man inte har haft någon längre gångtid sedan innan även med uppehållet i Älmhult.

Följande tåg finns det inte anslutning till i Hässleholm från Blekinge : tåg 524 och tåg 544 (avgår 06.47 respektive 16.48). Funderar på om det kan vara så att det är något gångtidstillägg för tågen till Stockholm som gör att många tåg har olika tidtabell. I de flesta fall brukar samtliga tåg få samma tidtabell men inte i T19

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Långt ifrån alla tåg har samma gångtid, på morgonen (typ de 3 - 4 första avgångarna från Skåne ankommer Stockholm XX.34 men därefter varierar det rätt så mycket. Ett tåg har till och med samma tidtabell som idag.

Visserligen har inte alla tåg samma uppehåll längs sträckan men jag misstänker att för åtminstone tåg 524 så beror den tidigare avgången att man gör uppehåll i Älmhult, även om man inte har haft någon längre gångtid sedan innan även med uppehållet i Älmhult.

Följande tåg finns det inte anslutning till i Hässleholm från Blekinge : tåg 524 och tåg 544 (avgår 06.47 respektive 16.48). Funderar på om det kan vara så att det är något gångtidstillägg för tågen till Stockholm som gör att många tåg har olika tidtabell. I de flesta fall brukar samtliga tåg få samma tidtabell men inte i T19
    Nu finns ju linjetabell 80A att titta på så nu är det mycket lättare att se likheter och skillnader.

Flera av morgontågen har ju uppehåll i Älmhult och Tranås, vilket inte de mitt på dagen har.
    De mitt på dagen har antingen Mjölby eller Södertälje Syd.
    Det diffar på någon minut till Stockholm, det kan man ju undra varför så lite.

Sen har vi detta med tåg som är långsammare. Det verkar ju vara i morgon resp kvällsrusningen. Kan det vara så att dessa tåg (524 och 544) går när det är som mest lokaltåg för pendlare på Södra stambanan och därför behövs det gångtidstillägg för att de skall komma fram (eller hinna före)? Fast när det gäller 542 så förlorar det också 4 minuter för uppehållet i Älmhult, jämfört med nästa snabbtåg 546, för redan i Alvesta har de samma minuttal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan du berätta om konstigheterna?
    (visserligen verkar ju linjetabellerna vara på väg, de har kommit till Töreboda (tabell 62) så det kanske snart går att få en bra överblick).

Nu finns nya linjetabell 80Samtrafiken Resrobot Tågtidtabeller.
    Ja, tåg 524 och 544 går tidigare från Hässleholm och Malmö. Har det varit problem med att tåg som gjort uppehåll i Älmhult ankommit Alvesta på minuttal xx.31 kanske?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, tåg 524 och 544 går tidigare från Hässleholm och Malmö. Har det varit problem med att tåg som gjort uppehåll i Älmhult ankommit Alvesta på minuttal xx.31 kanske?
    Ankomst Alvesta är nog problemfritt, men i och med att Öresundståg mot Kalmar ofta avgår xx.37 från spår 1 och därmed har korsande tågväg behövs det inte många minuters försening för att avgången ska bli störd.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En intressant observation om hur läget verkar vara på Södra stambanan är att på söndagsförmiddagar går det ett tåg 502 kl 11.19 från Malmö. Detta tåg går vid ungefär samma tid som ett söndagståg 410 från Göteborg till Stockholm i T18, men 410 kan gå utan uppehåll och kan köra 9 minuter snabbare än andra snabbtåg.
    Medan 502 i T19 avgår 8 minuter efter 534 från Malmö, har 1 uppehåll mindre (Mjölby) men kommer ändå fram 10 minuter senare till Stockholm, dvs förlorar 2 minuter gentemot 534.
    Jag noterar också att tåg 506 som går söndagskvällar sent från Malmö tidigare har gått nästan direkt, medan i T19 går det i samma fart (trots 1 uppehålls mindre) som andra snabbtåg.

Detta tyder på att det finns vissa smala kanaler för snabbtågen för att kryssa fram emellan alla lokaltåg (och vice versa, vi har ju läst om hur svårt Östgötatrafiken har att kunna köra regelbunden 15-minuterstrafik i rusningen), och det går inte att köra snabbare tåg med färre uppehåll.
    Så, SJ eller Trafikverket kanske har prioriterat möjlighet till rätt-tidighet och uppehåll i Älmhult för 524 och 544 framför att behålla anslutningen från Blekinge i Hässleholm.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •