Jag är inte tvärsäker om jag har visat bilder från denna station förr, men jag hade iaf nyss vägar förbi igen och passade på att fota lite. Var då?
![]()
Jag är inte tvärsäker om jag har visat bilder från denna station förr, men jag hade iaf nyss vägar förbi igen och passade på att fota lite. Var då?
![]()
Beklagar, nej.
Tjeckien?
Mvh mormax
Nove Udoli?
Det är det, fast tjeckerna är väldigt förtjusta i accenter, då blir det Nové Údolí. Eller, på tyska, Neuthal. Man kan ju spotta från denna station till Tyskland om man är någorlunda bra på att spotta. (Och till Österrike är det inte heller långt, dock några kilometer och dessutom några hundra meter i höjdled.) Om en stund kommer bonusbilder.
Så här ser Nové Údolí ut från den tyska sidan. Stationen skymtar en liten bit till höger om bildmitten. Mycket mera finns inte där, ingen by vid namnet Nové Údolí. Någonstans till vänster slingrar sig den nyfödda Moldau fram, eller ena hälften av den.
Numera är det bolaget GWTrain som sköter regionaltrafiken i dessa trakter. Fordonen glänser i solskenet och har internet ombord, vilket kontrasterar med det folktoma landskapet.
Motorvagnen säger att den bara går till Černý Kříž (Svarta Krysset), men den fortsätter i själva verket till České Budějovice.
![]()
Jo, det är min minnesbild också. Världens kortaste internationella järnväg (?).
Ödsligheten beror väl på, att sudettyskar fördrevs efter krigsslutet. Senaŕe revs byggnader, för att inte kunna tjäna som gömställe för republikflyktingar.
Finns mycket på nätet att googla fram om raserade böhmiska gränsbyar.
Inga dressiner, men rälsar på gränsbron. Slutar efter några meter på tysk mark, ingen anknytning till det tjeckiska spåret. (Vilket slutar en mycket kort bit före gränsen. Sedan står en museivagn mellan stationen och gränsen som man ser på frågebilden. Mellan den och gränsbron befinner sig en cykelbana som inte korsar något spår.)
![]()
Då undrar jag varför man kör tåg ända fram till gränsen när det inte finns någon uppenbar trafikuppgift?
Enligt bild från ovan finns det både köpcenter och hotell. https://www.google.se/maps/place/Nov...3.793855?hl=sv Finns det ingen möjlighet att återuppbygga järnvägen nu när många gränser mest bara finns på kartor?
Köpcentrum är ett ganska stort ord för en sprit- och tobaksaffär. Övernattningsstället har nog samma grundlag som stationen (eller snarare hållplatsen), dvs nationalparken och vandringsledarna.
Den fd järnvägen mellan Nové Údolí (Nydal) och Waldkirchen (Skogskyrkor) är numera nog mestadels en cykelbana, och banan Passau-Waldkirchen-Freyung bara kör på helgerna under sommarmånaderna. (Däremot är trafiken på den tjeckiska sidan förhållandevis tät.)
(Köpcentrumet. Jo, man kan nog även handla glass. Bild från www.travel-free.cz/travel-free-shops/20-stoec.html)
Hubba
Ytterligare ett ställe att uppsöka så småningom.
Motorvagnen ser ut att vara en lite udda typ?/Ulf
Inte alldeles udda, finns även på Nærumbanen. RegioSprinter (länk på utrikiska)
Området är säkerligen värt ett besök, banan följer Moldaufloden genom Šumavanationalparken, förbi (och även över) det stora vattenmagasinet, sedan kommer man till Český Krumlov och slutligen till České Budějovice. Det var stiligare med dem gamla ČD-vagnarna, men nu får man internät och information på bildskärmar. Dock kan man fortfarande köpa biljetten hos konduktören.