Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Platsbokning Interrail på SJ

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Platsbokning Interrail på SJ

På FB-forumet Tågsemester är det någon som säger att platsbokningen säger kortets nummer ogiltigt när han försöker boka plats för IR-kort. SJ chatt svarar honom att det inte är möjligt boka plats förrän kortet börjar gälla vilket ju låter absurt. För en tid sedan infördes att man måste ange kortnummer för att få,en platsbiljett till Interrail sedan många missbrukat möjligheten och försökt åka på enbart platsbiljett. Men nog ska man väl kunna boka i förväg ? Vad säger Pv expertis ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Platsbokning Interrail på SJ

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På FB-forumet Tågsemester är det någon som säger att platsbokningen säger kortets nummer ogiltigt när han försöker boka plats för IR-kort. SJ chatt svarar honom att det inte är möjligt boka plats förrän kortet börjar gälla vilket ju låter absurt. För en tid sedan infördes att man måste ange kortnummer för att få,en platsbiljett till Interrail sedan många missbrukat möjligheten och försökt åka på enbart platsbiljett. Men nog ska man väl kunna boka i förväg ? Vad säger Pv expertis ?
    Frågan är vad du menar "giltighet". Fullt giltigt är kortet enbart de dagar man anger på det. Det faller på sin egen orimlighet att SJs system skulle ha kännedom om dessa. Däremot kan det mycket väl vara så att man kan boka först när kortets period påbörjats. Dock vore det väldigt opraktiskt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Frågan är vad du menar "giltighet". Fullt giltigt är kortet enbart de dagar man anger på det. Det faller på sin egen orimlighet att SJs system skulle ha kännedom om dessa. Däremot kan det mycket väl vara så att man kan boka först när kortets period påbörjats. Dock vore det väldigt opraktiskt.
    Vad som avses här torde ju vara kortets giltighetsram som man anger när man köper kortet. Är det ett flexipass så fyller man själv i önskat datum men det finns ju inte bara flexi utan även de klassiska med t.ex 30dagar i följd.
    Men frågan var nu om någon har erfarenhet av detta sedan man började kräva kortnummer, det verkar ju ansurt om man inte kan boka plats i förväg utan får invänta första giltighetsdag.
    Fast nu är det någon som antyder att det fyllts i fel kortnummer....

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-18 klockan 17:41:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag lyckades omkring den första oktober boka sträckan Mjölby-Hässleholm med avresa kortets första giltighetsdag den 15 oktober, samt retur Köpenhamn-Mjölby den 29 okt. Kortet utfärdades den 14 sept.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag lyckades omkring den första oktober boka sträckan Mjölby-Hässleholm med avresa kortets första giltighetsdag den 15 oktober, samt retur Köpenhamn-Mjölby den 29 okt. Kortet utfärdades den 14 sept.
    Det verkar nu som att kortinnehavaren fyllt i helt fel kortnummer och därför inte kunnat boka plats.
    Åtetstår då frågan varför SJ chatt ger felaktig information. Kundservice av den typen ska ju vara tillförlitlig men det verkar som att många upplever den här servicen som allt annat än kunnig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det verkar nu som att kortinnehavaren fyllt i helt fel kortnummer och därför inte kunnat boka plats.
    Åtetstår då frågan varför SJ chatt ger felaktig information. Kundservice av den typen ska ju vara tillförlitlig men det verkar som att många upplever den här servicen som allt annat än kunnig.
    Jag misslyckades också ett antal gånger, genom att fylla i fel nummer av de många som finns på biljetten. De man skall välja har de minsta siffrorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Jag gjorde samma sak i september, dvs bokade plats före kortets giltighetstid på sträckan Mjölby-Köpenhamn och åter några dagar senare och det gick alldeles utmärkt att göra före kortet började gälla. Däremot visste jag först inte vilka siffror som skulle matas in utan det fick jag fram via SJ's frågor och svar-sida.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Jag gjorde samma sak i september, dvs bokade plats före kortets giltighetstid på sträckan Mjölby-Köpenhamn och åter några dagar senare och det gick alldeles utmärkt att göra före kortet började gälla. Däremot visste jag först inte vilka siffror som skulle matas in utan det fick jag fram via SJ's frågor och svar-sida.
    Nu har trådskaparen i FB-gruppen också lyckats boka med rätt nummer. Och det är som prövat boka med ett utgånget
    IR-kort och även det tycks funka. SJ bokning vet alltså knappast något om giltighetstid på kortet. Intill någon gång i somras kunde man boka en plats bara man angav att man åkte Interrail men tydligen var det en del förslagna som bokade plats enbart och hoppades på utebliven kontroll. Det verkar vara vanligt nu att man bara kollar de som sitter på obokade platser.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •