Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 1

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 1

Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1
    Dag 2, del 1
    Dag 2, del 2

Vi hade en lång dag framför oss, så vi hade valt att ta tåget på Ffestiniog Railway, som avgick 8.40, och vi ville ha bra platser.
    Så, när vi närmade oss stationen såg vi detta i morgonljuset.

När vi kom fram så hade loket kopplat till vagnarna, på spår 1. I bakgrunden stationsrestaurangen och till vänster försäljning och väntsal mm.

Som förutseende resenär hade jag kollat i förväg på Festrails-Loco Roster sida (länk) (där de anger för kommande vecka vilket lok som drar vilket tåg, kanske något för svenska museibanor att försöka ta efter) och trodde det skulle vara Blanche, men det visade sig att vi skulle få åka efter Linda (länk).
    Jaha, undrar ni, än sen, de är ju systerlok?
    Jo, 1963 åkte jag och min bror med våra föräldrar runt Storbritannien med bil, och då lyckades min bror få in i programmet att vi åkte ett par stationer med denna järnväg och vi har räknat ut, tillsammans med våra minnen, att det måste ha varit Linda som drog oss. Så, en repris, och loket är still-going strong, det firade 125-års jubileum i år. Från 1893 och fram till 1962 drog det godståg på Penrhyn Quarry Railway, och det året köpte Ffestiniog Railway loket och satte det i trafik, och så har det rullat på (nåja, avställt för revision en del år). Trafiken hade börjat 1955, men på en mycket kort sträcka, men förlängdes varje år de närmaste 4 åren.

Professionellt skött, personalen putsade fönstren på insidan innan avgång.

Vi hade köpt lite billigare biljetter till detta Early Bird-tåget (=tidig avgång), så vi hade ganska gott om plats i vagnen.

Även på den här banan är det kurvigt och grönskande.

Som följd av att en kraftverksdamm (vattenreservoar) byggdes 1963, så fick museijärnvägen när den förlängdes till Blaenau Ffestiniog (ca 1978-1982) göra en spiral i Dduallt för att vinna höjd. Här har vi passerat genom stationen och gjort nästan hela svängen.

I Wales är det också fuktigt, så bilden blev inte så bra, men här ser vi kraftverksdammen och vi ser den gamla banvallen gena över dammen (som förstås ser ut som en sjö).

Kraftverket (länk) som man kan ana mitt på vänstra sidan av sjön, återanvänder vattnet, dvs vid låg elförbrukning i Storbritannien använder man el för att pumpa upp vattnet till en damm/sjö högt upp (till vänster utanför bilden), och vid hög förbrukning låter man det vattnet rinna ned till dammen och då driva generatorerna.

När banan ursprungligen byggdes så var det lutning hela vägen från Blaenau Ffestiniog till Porthmadog. Man kunde alltså låta lastade vagnar rulla, med bara en bromsare, och hästarna behövde bara dra upp de tomma vagnarna, och fick sen åka i tåget ner. Men, man gick ändå över till lokdrift ganska snart.
    Genom att banan byggts ovanför kraftverket är det inte längre lutning hela vägen, så numera är det bara från kraftverket ner till Porthmadog som man vid speciella tillfällen kör tåg utan lok.

Framme vid slutmålet (nåja, vi skall tillbaka), Blaenau Ffestiniog en ort där bergen omkring använts för skifferbrytning och skapat det mesta av underlaget för den ursprungliga järnvägen. Den här stationen som ju har normalspår till höger (där tågen går ner till Llandudno) skapades först 1982,

Växling, jag tror de tog vatten också, och eldaren bär väl på en token (signalstav), en del av säkerhetssystemet, som jag inte förstår mig på just i det här fallet.

Loket ser ganska litet och okomplicerat ut, men det kan dra morgon- och kvällståg med ett något begränsat antal vagnar.

Järnvägens kontor är inte ett av de vackraste, men det är ju inte heller original.

Det var en lång dag, så vi tar en paus innan vi vänder tillbaka.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 3, del 1

Som vi ser så finns det mycket av nostalgiska musei och veteranbanor, inte bara i Wales utan även i England och Skottland. Sammanlagt finns det runt 100 av varierande storlek och omfattning på trafik.
    Att dom kan få verksamheten att gå ihop kan tillskrivas det stora intresset för sådant i Storbritannien, en boende där åker i snitt 10x så mycket på dessa banor som en svensk gör och så har ju landet så mycket större befolkning än Sverige.
    En del av banorna drivs i något slags speciell bolagsform och några av de större har en hybridform för driften med både några anställda men samtidigt också många volontärer som jobbar frivilligt på sin fritid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även om jag inser att det kommer fler avsnitt vill jag passa på att tacka för att du tar dig tid att delge oss dina reseberättelser. Ffestiniog Railway har jag besökt 1981 och 2001, men det är nästan det enda jag sett i Wales, så det är väl dags att planera för en rejäl rundresa om något år.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Även om jag inser att det kommer fler avsnitt vill jag passa på att tacka för att du tar dig tid att delge oss dina reseberättelser. Ffestiniog Railway har jag besökt 1981 och 2001, men det är nästan det enda jag sett i Wales, så det är väl dags att planera för en rejäl rundresa om något år.
    Ja, det tycker jag du skall göra. Även normalspårsbanorna har sin tjusning.
    Själv har jag besökt Ffestiniog Railway 4 gånger, först 1963, sen 1975, sen ungefär 1990 och så nu 2018.
    Det är flera järnvägar jag inte åkt på och jag övervägde Vale of Rheidol, men efter lite tittande på loktyper och sånt, så valde jag ett återbesök.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Växling, jag tror de tog vatten också, och eldaren bär väl på en token (signalstav), en del av säkerhetssystemet, som jag inte förstår mig på just i det här fallet.
    Med min begränsade kunskap om signalstavssystemet får jag det till att denna stav måste tillhöra den närmaste signalsträckan och åker med tåget och vänder vid ändstationen. Någon mer insatt får gärna säga emot om jag har fel.

Tackar för intressanta bilder!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Med min begränsade kunskap om signalstavssystemet får jag det till att denna stav måste tillhöra den närmaste signalsträckan och åker med tåget och vänder vid ändstationen. Någon mer insatt får gärna säga emot om jag har fel.

Tackar för intressanta bilder!
    Ja så fungerar det, den som har staven är berättigad att åka på den sträcka som anges på staven ingen annan. Vid sträckan slut lämnas staven över till mötande tåg eller tågklarerare men i Afrika har jag även sett att man låst in den i ett skåp på en obemannad station. Det finns även lite avancerade varianter där stavar står i ett ställ som är elektriskt förbundet med ett ställ i andra änden. Det finns då flera stavar men bara en kan vara ute ur stället, med det systemet kan man köra fleta tåg efter varann. I Sverige lär det ha använts för Lidingöbanorna på bron.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja så fungerar det, den som har staven är berättigad att åka på den sträcka som anges på staven ingen annan. Vid sträckan slut lämnas staven över till mötande tåg eller tågklarerare men i Afrika har jag även sett att man låst in den i ett skåp på en obemannad station. Det finns även lite avancerade varianter där stavar står i ett ställ som är elektriskt förbundet med ett ställ i andra änden. Det finns då flera stavar men bara en kan vara ute ur stället, med det systemet kan man köra fleta tåg efter varann. I Sverige lär det ha använts för Lidingöbanorna på bron.
    Fast varför skulle eldaren då gå och bära på staven? Vi var ju första tåget för dagen, alla tåg utgår från Porthmadog och vi vände tillbaka utan att det anlänt något mer tåg. Om jag på en annan station hade sett honom lämna en stav till ett mötande tåg så skulle jag förstått bättre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vet du att det är en token? Det kan inte vara till någon låsanordning till vattentagningen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast varför skulle eldaren då gå och bära på staven? Vi var ju första tåget för dagen, alla tåg utgår från Porthmadog och vi vände tillbaka utan att det anlänt något mer tåg. Om jag på en annan station hade sett honom lämna en stav till ett mötande tåg så skulle jag förstått bättre.
    Skulle i så fall vara om det är eldarens uppgift att ansvara för staven, vad kan vara säkrare än att ha den i handen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skulle i så fall vara om det är eldarens uppgift att ansvara för staven, vad kan vara säkrare än att ha den i handen?
    Ja något sådant kan det vara. Men har man stavsystem så måste tåget ha med sig staven för sträckan även om man inte möter något tåg utan vänder tillbaks samma väg. En variant på stav jag sett ofta i Afrika har en ögla och ser lite ut som ett tennisracket utan nät. Man kan hänga upp den i en krok på en stolpe och mötande tåg fiskar upp den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja Lidingöbron var ju dubbelspårig, och enkelspåret mot Källbonäs hade ganska tidigt ett slags automatisk linjeblockering med ljussignaler. Däremot var det tågstav ganska länge på sträckan Torsvik-Bodal på södra banan, men det var "vanlig" tågstav och inte något elektriskt system. Du tänker nog på Djursholmsbanan?

(När jag tänker på saken så var det nog tågstav även Islinge-Källbonäs på senare år men även det var en "vanlig" tågstav i så fall.)

Senast redigerat av JDS den 2018-11-18 klockan 18:47:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vet du att det är en token? Det kan inte vara till någon låsanordning till vattentagningen?
    Mycket bra fråga.
    Dock tyckte jag att han gick omkring med någon liknande grej (fast annorlunda) på andra stationer.
    Men visst kan det vara som du säger.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja något sådant kan det vara. Men har man stavsystem så måste tåget ha med sig staven för sträckan även om man inte möter något tåg utan vänder tillbaks samma väg.
    Precis min tanke, tågstavsvärldens variant på obevakad slutstation.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Lägga den i hytten är väl säkrare. Eldaren kan ju lägga den ifrån sig vid växling eller när han kopplar på vattnet,och glömma den.
    Dessutom borde väl lokföraren vara den som är ansvarig för att hålla koll på tågstaven (hen är ju ansvarig för säkerheten).
    Som nämnts, oklart om det verkligen är en tågstav.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis min tanke, tågstavsvärldens variant på obevakad slutstation.
    Men om samma stav skall med tillbaka förstår i alla fall inte jag varför man skall gå och drälla med den på plattformen. Bättre att den är på loket hela tiden så den med säkerhet inte blir liggande någonstans.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja Lidingöbron var ju dubbelspårig, och enkelspåret mot Källbonäs hade ganska tidigt ett slags automatisk linjeblockering med ljussignaler. Däremot var det tågstav ganska länge på sträckan Torsvik-Bodal på södra banan, men det var "vanlig" tågstav och inte något elektriskt system. Du tänker nog på Djursholmsbanan?

(När jag tänker på saken så var det nog tågstav även Islinge-Källbonäs på senare år men även det var en "vanlig" tågstav i så fall.)
    Det blev kanske lite syftfel där, jag menade inte att Lidingöbanan hade det elektriska systemet utan att man var en av mycket få järnvägar i Sverige som använde tågstavsystemet. Men det var ju ”nästan” en spårväg så...
    Annars var det ju säkerhetssystemet med tåganmälan som blev helt förhärskande i Sverige , på senare tid kompletterat med linjeblockering, fjärrblockering och ATC

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Inte heller jag tror att det är en tågstav han har. Men är det det kan det bero på att den t.ex. innehåller en nyckel som måste vridas om någonstans för att få klart i utfartssignal.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Men om samma stav skall med tillbaka förstår i alla fall inte jag varför man skall gå och drälla med den på plattformen. Bättre att den är på loket hela tiden så den med säkerhet inte blir liggande någonstans.
    Ja den kan bli liggande någon stans, men då kommer tåget inte kunna lämna stationen!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Inte heller jag tror att det är en tågstav han har. Men är det det kan det bero på att den t.ex. innehåller en nyckel som måste vridas om någonstans för att få klart i utfartssignal.
    Kan den ha behövts för att lägga om växlarna? Jag har bild på att eldaren står bredvid en växel just när loket gör rundgång. När den visade bilden togs har ju loket gjort rundgång och skall koppla till vagnarna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Ja den kan bli liggande någon stans, men då kommer tåget inte kunna lämna stationen!
    Mjaa , det finns ju inga fysiska hinder för tåget att lämna stationen. Om man ”tror” att staven finns ”någonstans” på tåget så kanske man kör. Det är inget absolut säkerhetssystem. Det är nog då viktigt att man har strikta regler för var staven ska förvaras .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •