Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Den 18 november 2008 var det strömlöst på Stockholms södra mitt i morgonrusningen. Rc6 1377 hade dock lyckligtvis stannat vid plattformen och de som ville kunde lämna tåget för att fortsätta med t-bana och buss. Det känns inte som tågtrafiken har blivit mera robust sedan dess...


    Senast redigerat av Jan L den 2018-11-18 klockan 10:29:23.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Det skulle vara önskvärt att det mer vore regel än undantag att regionaltågen stannade för avstigning vid Sst.

    Med tanke på den stora trafikminskningen efter öppningen av Citybanan handlar det sannolikt inte om planeringstekniska svårigheter.

    Jämför Triangeln och Østerport för att nämna ett par näraliggande exempel.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det skulle vara önskvärt att det mer vore regel än undantag att regionaltågen stannade för avstigning vid Sst.

    Med tanke på den stora trafikminskningen efter öppningen av Citybanan handlar det sannolikt inte om planeringstekniska svårigheter.
    Motsvarande tåg i motsatt riktning bör väl då stanna för påstigande? Inre särskilt svårt att planera för. Men innebär gångtidsförlängning för berörda tåg och viss kapacitetsminskning på sträckan.


  4. #4
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Motsvarande tåg i motsatt riktning bör väl då stanna för påstigande? Inre särskilt svårt att planera för. Men innebär gångtidsförlängning för berörda tåg och viss kapacitetsminskning på sträckan.
    Ja, det bästa vore att inte stanna någonstans. Då skulle kapaciteten kunna optimeras. Maximal blir den om inga tåg kördes överhuvudtaget.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 488

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Ja, det bästa vore att inte stanna någonstans. Då skulle kapaciteten kunna optimeras. Maximal blir den om inga tåg kördes överhuvudtaget.
    Jag skrev bara vad som blir de uppenbara konsekvenserna. Om dessa är ett hinder mot uppehåll vid Sst, eller om det finns ett faktiskt behov av uppehåll där, har jag ingen bestämd uppfattning om.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det skulle vara önskvärt att det mer vore regel än undantag att regionaltågen stannade för avstigning vid Sst.

    Med tanke på den stora trafikminskningen efter öppningen av Citybanan handlar det sannolikt inte om planeringstekniska svårigheter.

    Jämför Triangeln och Østerport för att nämna ett par näraliggande exempel.
    Vilken då trafikminskning ? Det är väl lika många tåg nu som före Citybanan, tidigare delade alla tåg på 4spår , nu har fjärr och regional 2 och pendeltågen 2 spår.


  7. #7
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vilken då trafikminskning ? Det är väl lika många tåg nu som före Citybanan, tidigare delade alla tåg på 4spår , nu har fjärr och regional 2 och pendeltågen 2 spår.
    Förut var den s k Sammanbindningsbanan, numera mer känd som Getingmidjan, en hårt belastad flaskhals. FRån 1970-talet och framåt skulle det inte ha fungerat att låta regionala tåg stanna där. Nu är förutsättningarna bättre än då, eftersom trafiken från Stockholm C har minskat betydligt.

    Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-18 klockan 21:55:46.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 665

    Sv: Idag för tio år sedan – Strömlöst på Sst

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vilken då trafikminskning ? Det är väl lika många tåg nu som före Citybanan, tidigare delade alla tåg på 4spår , nu har fjärr och regional 2 och pendeltågen 2 spår.
    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Förut var den s k Sammanbindningsbanan, numera mer känd som Getingmidjan, en hårt belastad flaskhals. FRån 1970-talet och framåt skulle det inte ha fungerat att låta regionala tåg stanna där. Nu är förutsättningarna bättre än då, eftersom trafiken från Stockholm C har minskat betydligt.
    Jag förstår Lennart Petersens fråga. Det är lika många tåg på lika många spår vid Stockholm S nu som det var före Citybanan!

    Men som du snuddar vid så är det utökningen av antalet spår norr om Stockholm S som har ändrat på förhållandena. Om ett fjärrtåg stannade vid Stockholm S så hade det i praktiken påverkat kapaciteten på den tvåspåriga sträckan innan Citybanan fanns.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •