Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gammeldanskar X4

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gammeldanskar X4

Gammeldansk fiesta i Kristinehamn. Railcare T Tmy 1105 hos Tågab på diverse repartionsjobb och översyn, detta är det äldsta Tmy loket som rullar i trafik i Sverige. Tmy 105 ( fd DSB MY 1113) och Tmy 106 (fd DSB MY 1108 det näst äldsta) samt Tmy 103 (fd DSB MY 1123) som stått still en längre tid, men snart är tillbaka i trafik med en nyrenoverad generator. 2018.10.26

/Tågab Rules

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gammeldanskar X4

Snyggt!

Jag läste någonstans att sedan 2011 (?) får alla nya dragfordon ombordutsustning för ERTMS. Hur är det med Gammeldanskarna? (Jag antar att de idag har ATC, men det kanske finns framtidsplaner?)

Senast redigerat av Anders_W den 2018-11-19 klockan 09:14:25. Anledning: stavfel

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    (Jag antar att de idag har ATC, men det kanske finns framtidsplaner?)
    Jag funderar så här.

Hur många äger MX/MY idag? Rätta mig, har nog fel.

Tågab
    Railcare
    IBAB
    STAB
    Strukton

Hur många har kompetens att utföra en dylik ombyggnad?

STAB
    TÅGAB

Hur många har ekonomi att utföra en dylik ombyggnad?

Tågab

Hur många år är det lönt att hålla dessa rullande? Överlever de till utbyggnad av ETCS?

-

Hur många har behov att utföra en dylik ombyggnad?

-

Så varför lägga 5-10miljoner på något som det inte finns behov av. Finns roligare hål att hälla pengarna i.

Så min gissning är /NEJ/

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Privatisera SJ nu Visa inlägg
    ...
    Hur många år är det lönt att hålla dessa rullande? Överlever de till utbyggnad av ETCS?

-

Hur många har behov att utföra en dylik ombyggnad?

-

Så varför lägga 5-10miljoner på något som det inte finns behov av. Finns roligare hål att hälla pengarna i.

Så min gissning är /NEJ/
    Jag spekulerar och kan tänka mig en (enda) anledning till att något/några Mx/My-lok skulle få ETCS inbyggt (under förutsättning att det bedöms möjligt att hitta utrymmen och plats för rätt grejor; vilket nog är lättare i ett lok än i ett långt motorvagnstågsätt):

Trafikverket skall väl snart upphandla bogseringstjänster utspritt över landet.
    Det har spekulerats om att det kan vara bra (troligen nödvändigt) att de fordonen är dieseldrivna, av ett par skäl.

Visst vore det fint om den som erbjuder bogseringstjänsten skulle kunna merutnyttja lok som de redan har, men å andra sidan finns nog förväntningar att det alltid skall finnas (minst) ett lok tillgängligt på den utpekade plats, som ligger centralt i aktuellt område.
    Så, det kanske är mest ekonomiskt i en del fall att använda ett lok som inte har så höga investeringskostnader eller så höga alternativintäkter. Och i så fall kommer jag osökt att tänka på Mx/My.
    Givetvis kan T44 och T43-or också vara alternativ, men även i de fallen måste man ju kosta på ETCS (förutsätter jag), så att det kostar mycket pengar kanske är ointressant i sammanhanget, Trafikverket får kanske när ett visst bogseringsområde får sin första ERTMS-bana vara beredda att bekosta en hel del av installationen på bogseringsloket.

Så, min gissning är Kanske.

Avställd
    Medlem
    okt 2018

Bogserings/beredskapslok i all ära. Men vi säger att firma X ska ha ett lok i konstant beredskap på en viss plats, då måste de ha två. En i reserv. 5-10mille för första lokets montering. Några mille till för andra. Det blir nog svårt att räkna hem en sådan kalkyl. Men platts finns i Mx. Där ångpannan har suttit finns det plats. Du kan få in förbränningstoa och arbetsbänk. Så plats finns. My har jag aldrig kört.

Men är det värt det??

Mitt svar är /Nej/. Dessa lok lever på sluttampen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •