Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lokbyte där Europa tar slut [KZ]

  1. #1
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    Lokbyte där Europa tar slut [KZ]

    Bildgåtan "Lite-på-gränsen" jag la ut tidigare i veckan var lite på gränsen till för svår också... Den var i alla fall från väntsalen i Atyrau (/Atiray/Atyraw) i västra Kazakstan.


    Atyrau (240 000 inv.) är huvudstad för oljeutvinningen i västra Kazakstan, lär ska vara lite av "vilda östern" och växer snabbt. Staden ligger där Uralfloden rinner ut i Kaspiska havet. Gränsen mellan mellan Europa och Asien är inte alldeles sjävklar, men brukar anses gå i Uralbergens vattendelare - Uralfloden - Kaspiska havets nordvästra strand - Kaukasus vattendelare - Svarta havet - Bosporen, så med denna definition ligger Atyrau precis på gränsen mellan Europa och Asien, och c:a 10% av Kazakstans yta i Europa.


    Tåg 334Ж Saratov - Tashkent (som varit på bild förut...) gör en halvtimmes uppehåll i Atyrau för lokbyte och vi passar på att sträcka på benen och ta en titt. Tydligen dags att byta det lok som dragit oss de 25 milen från ryska gränsen hit. Den postsovjetiska järnvägsvärlden har många långväga tåg, men loken håller sig gärna innom sitt distrikt (som känns vara i storlek av ett ångloks räckvidd...) så det blir många lokbyten. Å andra sidan inga "amatörmässiga" bunkringar med tankbil på plattformen som i USA...
    KTZ:s 2TE10VK-KN lok är äldre sovjetiska lok moderniserade och ombyggda med General Electric motor/generator i slutet på -90 talet. Utmärkande för dess är att de fått smala huvar och gångbord utomhus på amerikaskt manér, andra remotoriserade lok i TE10-familjen har behållt den fullbreda korgen.


    Istället spänns ett modernt TE33AC för, en GE konstruktion för bredspårsvärlden. Det tio första byggdes i USA (Eire, PA) 2009, sen skruvades 300 lok ihop i Kazakstan + några för export. En persontågsversion (TEP33A) med sth 160 har börjat levereras i år. Notera också den lite lustiga nätburen på taket över avgasröret dessa lok har.


  2. #2

    Sv: Lokbyte där Europa tar slut [KZ]

    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Utmärkande för dess är att de fått smala huvar och gångbord utomhus på amerikaskt manér, andra remotoriserade lok i TE10-familjen har behållt den fullbreda korgen.
    Det var det som medförde att jag tyckte att loket såg lite märkligt ut.


  3. #3
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    682

    Sv: Lokbyte där Europa tar slut [KZ]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Tack!


    Det var det som medförde att jag tyckte att loket såg lite märkligt ut.

    Här syns de smala "hood" huvarna tydligare. Ett 2TE10MK med det mötande tåget Almaty - Atiray gör uppehåll i Makat, avlösande förare till vänster om loket.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 744

    Sv: Lokbyte där Europa tar slut [KZ]

    Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg

    Här syns de smala "hood" huvarna tydligare. Ett 2TE10MK med det mötande tåget Almaty - Atiray gör uppehåll i Makat, avlösande förare till vänster om loket.


    Och här ännu tydligare.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •