Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1
    Dag 2, del 1


    Efter vår öl skulle vi åka på Welsh Highland Railway (WHR) som är smalspårig turistjärnväg. Den är huvudsakligen byggd på en ganska kortlivad järnväg (trafik 1923-1937) med samma namn ( engelska Wikipedia (länk)), och som sköts av samma organisation (som väl är en blandning av bolag, stödföreningar och stiftelse) som Ffestiniog Railway ( hemsida (länk) ). Den nuvarande turistjärnvägen WHR öppnades i etapper från 1997 och fullbordades först 2011.

    Första biten från Caernarfon var tidigare normalspårig och den stationen är helt bortbyggd, så man har fått tränga ihop sig som synes ovan, men man bygger en ny stationsbyggnad bakom min rygg. Vi var ju på genomresa men vi lyckades få packa in våra väskor i ett hörn.


    Loken behöver vara ganska starka, och de som normalt används är speciella.
    Detta lok nr 143 (länk) byggdes 1958 i England av Beyer Peacock för South African Railways (SAR), som det sista av typen Beyer Garratt som byggdes.


    Det gick i trafik i Sydafrika till 1987 då det ställdes av och sen köptes det av WHR som började använda det i trafik 1997.


    Här ser vi vagnarna, en ganska blandad samling, och ser också den fina borgen i bakgrunden.


    Om alla på bilden var tågnördar eller om en del var vanliga turister vet jag inte, men det var ganska mycket folk, och ändå var det i slutet av engelsmännens sommar, redan nästa vecka skar järnvägen ned på trafiken en del.


    Tänkte ta med denna bild för de som är mer tekniskt intresserade av kopplen.


    Det finns behov av rörliga lokomotiv på sträckan, för det svänger en hel del.


    Banan går genom ett växlande landskap, som visserligen har släta partier men man såg också nästan hela tiden de höga topparna i Snowdon-området.


    Ingen vacker bild kanske, men man kan notera flera detaljer:
    Vädret var bra, och jag ville kunna fotografera ut, så vi hade valt en vagn av öppen karaktär.
    Den förutseende resenären hade samtidigt som biljetterna köpt guideboken för sträckan (länk) med utvikningskarta, foton och linjebeskrivning.
    I de moderna vagnarna (vår byggdes 2002) är det genomgång och därför kunde trolleyn som sålde förfriskningar och annat passera förbi mig till höger.


    Loket i mötande tåg i Rhyd Ddu. Fråga mig inte hur namnet skall uttalas.


    Stationen, andra tåget och vår konduktör.


    Dagens blandning av gammalt och nytt, signalen känns väldigt modern.


    Utmed en fin å, och där finns också en fin vandringsled.


    Här har vi nått vår och tågets slutstation, Porthmadog. Sist i vårt tåg gick denna fina salongsvagn som man behöver 1-klassbiljett för att få åka med.


    Så vi tog våra väskor och gick ett par kvarter till vårt förbokade B&B (länk), i ett vackert hus, och som också hade en trevlig restaurang där vi åt en väldigt god middag på kvällen.


  2. #2
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2 – + Llanfair PG

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1
    Dag 2, del 1


    Efter vår öl skulle vi åka på Welsh Highland Railway (WHR) som är smalspårig turistjärnväg. Den är huvudsakligen byggd på en ganska kortlivad järnväg (trafik 1923-1937) med samma namn ( engelska Wikipedia (länk)), och som sköts av samma organisation (som väl är en blandning av bolag, stödföreningar och stiftelse) som Ffestiniog Railway ( hemsida (länk) ). Den nuvarande turistjärnvägen WHR öppnades i etapper från 1997 och fullbordades först 2011.

    Första biten från Caernarfon var tidigare normalspårig och den stationen är helt bortbyggd, så man har fått tränga ihop sig som synes ovan, men man bygger en ny stationsbyggnad bakom min rygg. Vi var ju på genomresa men vi lyckades få packa in våra väskor i ett hörn.


    Loken behöver vara ganska starka, och de som normalt används är speciella.
    Detta lok nr 143 (länk) byggdes 1958 i England av Beyer Peacock för South African Railways (SAR), som det sista av typen Beyer Garratt som byggdes.


    Det gick i trafik i Sydafrika till 1987 då det ställdes av och sen köptes det av WHR som började använda det i trafik 1997.

    8<...
    Här ser vi vagnarna, en ganska blandad samling, och ser också den fina borgen i bakgrunden.

    8<...
    Om alla på bilden var tågnördar eller om en del var vanliga turister vet jag inte, men det var ganska mycket folk, och ändå var det i slutet av engelsmännens sommar, redan nästa vecka skar järnvägen ned på trafiken en del.

    8<...
    Tänkte ta med denna bild för de som är mer tekniskt intresserade av kopplen.

    8<...
    Det finns behov av rörliga lokomotiv på sträckan, för det svänger en hel del.

    8<...
    Banan går genom ett växlande landskap, som visserligen har släta partier men man såg också nästan hela tiden de höga topparna i Snowdon-området.

    8<...
    Ingen vacker bild kanske, men man kan notera flera detaljer:
    Vädret var bra, och jag ville kunna fotografera ut, så vi hade valt en vagn av öppen karaktär.
    Den förutseende resenären hade samtidigt som biljetterna köpt guideboken för sträckan (länk) med utvikningskarta, foton och linjebeskrivning.
    I de moderna vagnarna (vår byggdes 2002) är det genomgång och därför kunde trolleyn som sålde förfriskningar och annat passera förbi mig till höger.


    Loket i mötande tåg i Rhyd Ddu. Fråga mig inte hur namnet skall uttalas.


    Stationen, andra tåget och vår konduktör.

    8<...
    Dagens blandning av gammalt och nytt, signalen känns väldigt modern.

    8<...
    Utmed en fin å, och där finns också en fin vandringsled.

    8<...
    Här har vi nått vår och tågets slutstation, Porthmadog. Sist i vårt tåg gick denna fina salongsvagn som man behöver 1-klassbiljett för att få åka med.

    8<...
    Så vi tog våra väskor och gick ett par kvarter till vårt förbokade B&B (länk), i ett vackert hus, och som också hade en trevlig restaurang där vi åt en väldigt god middag på kvällen.
    Jätteintressanta bilder från en fin järnväg jag dessvärre inte själv åkt trots att jag besökte Llandudno redan år 1977. Så jag får ta igen missen idag via dina fina bilder! Diolch yn fawr! 😊👍

    Beträffande uttalet av platsnamnet 'Rhyd Ddu' så är det ungefär så här: 'Rhyd Ddu = 'hrreed thee'', (läspljudet 'th' som i ordet 'that').

    Och här på denna länk uttalas namnet av en infödd kymrisktalande person:

    https://sv.forvo.com/word/rhyd_ddu/

    Llandudno är för övrigt en av de många intressanta städer som finns i norra Wales. Sommaren 1977 åkte jag runt med bil i hela Storbritannien varav en stor del tillbringades i Wales. Och om man nu var i trakterna av Llandudno, Caernarfon och Bangor så var det ju närmast obligatoriskt med en resa till järnvägsstationen Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch med det långa namnet ute på ön Anglesey.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2 – + Llanfair PG

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jätteintressanta bilder från en fin järnväg jag dessvärre inte själv åkt trots att jag besökte Llandudno redan år 1977. Så jag får ta igen missen idag via dina fina bilder! Diolch yn fawr! 😊👍

    Beträffande uttalet av platsnamnet 'Rhyd Ddu' så är det ungefär så här: 'Rhyd Ddu = 'hrreed thee'', (läspljudet 'th' som i ordet 'that').

    Och här på denna länk uttalas namnet av en infödd kymrisktalande person:

    https://sv.forvo.com/word/rhyd_ddu/

    Llandudno är för övrigt en av de många intressanta städer som finns i norra Wales. Sommaren 1977 åkte jag runt med bil i hela Storbritannien varav en stor del tillbringades i Wales. Och om man nu var i trakterna av Llandudno, Caernarfon och Bangor så var det ju närmast obligatoriskt med en resa till järnvägsstationen Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch med det långa namnet ute på ön Anglesey.
    Tack för länken till uttalet.
    Som det framgick av min historiebeskrivning så fanns det ju ingenting att se av WHR när du var i Wales 1977.

    I år passerade vi inte Lllanfair PG (som väl kortnamnet ofta är i järnvägssammanhang), men 1963 tror jag vi gjorde det.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

    Här har vi nått vår och tågets slutstation, Porthmadog. Sist i vårt tåg gick denna fina salongsvagn som man behöver 1-klassbiljett för att få åka med.
    Vänder man såna där vagnar på skiva så att de alltid går med den där änden sist, eller går den närmast lok åt andra hållet?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vänder man såna där vagnar på skiva så att de alltid går med den där änden sist, eller går den närmast lok åt andra hållet?
    (Alltså, jag "vet" att i USA vänder man vanligen hela tågsättet, men det går väl inte här...)


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vänder man såna där vagnar på skiva så att de alltid går med den där änden sist, eller går den närmast lok åt andra hållet?
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    (Alltså, jag "vet" att i USA vänder man vanligen hela tågsättet, men det går väl inte här...)
    Ja, i USA vänder man i triangelspår, både stora och en del museitåg.

    Som du kunde ana på det mötande tåget i Rhyd Ddu så vänds inte loken, och man vände inte lyxvagnen heller, utan den går närmast lok.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 669

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, i USA vänder man i triangelspår, både stora och en del museitåg.

    Som du kunde ana på det mötande tåget i Rhyd Ddu så vänds inte loken, och man vände inte lyxvagnen heller, utan den går närmast lok.
    Ok! Ja loken är ju så långa så det förstår jag, men det verkade inte helt uteslutet i alla fall!


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Ok! Ja loken är ju så långa så det förstår jag, men det verkade inte helt uteslutet i alla fall!
    Loken verkar ju symmetriska vad gäller axlar och boggier (eller vad det kallas på såna här) så jag antar att de går lika bra framåt som bakåt, dvs behovet av att vända loken är inte så stort.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 828

    Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Loken verkar ju symmetriska vad gäller axlar och boggier (eller vad det kallas på såna här) så jag antar att de går lika bra framåt som bakåt, dvs behovet av att vända loken är inte så stort.
    Ja Garrattlok går lika bra åt bägge hållen eftersom de är symmetriskt uppbyggda. Men nere i Afrika var det ändå vanligt att man vände dom och då var det på triangelspår.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •