Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 19-regeln för Interrail ändras.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    19-regeln för Interrail ändras.

    Även om det (ännu ) inte syns i det officiella regelverket förefaller det från ett antal olika källor så att den s.k 19 regeln för nattåg ändras och det från tidtabellskiftet nu i December.
    Hittils har regeln varit att för ett nattåg med avgång efter 19:00 och ankomst efter 4:00 har man bara behövt ange ankomstdatum på ett Interrail flexikort, och alltså fått åka ”gratis” 19-24 utan att behöva markera en dag. Detta ändras nu så att det är avresedag som ska anges för nattåget och man får sedan åka med till tågets slutdestination utan att markera ny dag. Vilket ju kan bli både fördel och nackdel beroende på hur man använder kortet men man kan ju gilla läget och planera efter reglerna. Fortsätter man resa på ankomstdagen så går det naturligtvis åt en ny dag. Oklart om detta även gäller redan sålda kort.
    Redan tidigare har med omedelbar verkan ändrats reglerna om ut och hemresa så att dessa dagar i eget land kan användas när som helst inom kortets giltighetstid.


  2. #2
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    797

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Det låter som en bra förändring.

    Man kan resa en hel dag och byta till nattåg för att sedan komma fram på en ny trevlig plats och inte behöva betala för mer än en dag. Därtill slipper man all diskussion om man reser med ett "vanligt" tåg som råkar komma fram till målet efter midnatt.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det låter som en bra förändring.

    Man kan resa en hel dag och byta till nattåg för att sedan komma fram på en ny trevlig plats och inte behöva betala för mer än en dag. Därtill slipper man all diskussion om man reser med ett "vanligt" tåg som råkar komma fram till målet efter midnatt.
    Nackdel då är att om man vill starta resan med t.ex nattåget Stockholm-Malmö så går en extra dag, men å andra sidan om man åker hem med Malmö-Stockholm så spar man en dag. Den som vill planerar efter vad som känns bäst.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 948

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även om det (ännu ) inte syns i det officiella regelverket förefaller det från ett antal olika källor så att den s.k 19 regeln för nattåg ändras och det från tidtabellskiftet nu i December.
    Hittils har regeln varit att för ett nattåg med avgång efter 19:00 och ankomst efter 4:00 har man bara behövt ange ankomstdatum på ett Interrail flexikort, och alltså fått åka ”gratis” 19-24 utan att behöva markera en dag. Detta ändras nu så att det är avresedag som ska anges för nattåget och man får sedan åka med till tågets slutdestination utan att markera ny dag. Vilket ju kan bli både fördel och nackdel beroende på hur man använder kortet men man kan ju gilla läget och planera efter reglerna. Fortsätter man resa på ankomstdagen så går det naturligtvis åt en ny dag. Oklart om detta även gäller redan sålda kort.
    Redan tidigare har med omedelbar verkan ändrats reglerna om ut och hemresa så att dessa dagar i eget land kan användas när som helst inom kortets giltighetstid.
    Den sistnämnda ändringen var enbart positiv, dvs ingen tvingades att ändra sin planering baserat på den, men den nu tillkommande kan som sagt slå i båda riktningar. Vanlig konsumenträtt förbjuder såvitt jag begriper sådana ändringar.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Den sistnämnda ändringen var enbart positiv, dvs ingen tvingades att ändra sin planering baserat på den, men den nu tillkommande kan som sagt slå i båda riktningar. Vanlig konsumenträtt förbjuder såvitt jag begriper sådana ändringar.
    Om du alltså syftar på redan sålda kort så är det ju ett ingånget avtal så man borde ju kunna åberopa det avtal som gällde när kortet såldes. Och det är kanske ett antal sådana för Intarrail har haft en kampanj med 15% rabatt nu i November och man kan köpa kort med giltighet långt in i nästa år. Antingen får man acceptera att de gamla reglerna gäller parallellt eller kanske att kortet får återköpas, men för det sistnämnda så kan man ju ha gjort andra bokningar för resan.
    När SJ gjort väsentliga ändringar i årskortets giltighet så har regeln varit att kortet återköpts för sin återstående del av den som inte har nytta av det.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    374

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Kommer man att kunna använda nattåget Stockholm-Malmö? Resan inom det egna landet skall ju ske på en dag.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Ja, eftersom nattåget räknas som en dag. Dagen slutar ju när nattåget kommer fram, oavsett när det kommer fram. Resan vidare från Malmö till Köpenhamn lär däremot kräva en enkelbiljett över bron, eftersom du förbrukat din dag i hemlandet. Vi får se hur de exakta reglerna blir.

    "It no longer matters whether your sleeper train leaves before or after 19:00, or what time it arrives the next day. The only proviso is that you cannot change trains after midnight, and that both the departure day and arrival day must fall within the overall validity period of the pass."

    https://www.seat61.com/InterRail-pass-guide.htm


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 948

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Ja, eftersom nattåget räknas som en dag. Dagen slutar ju när nattåget kommer fram, oavsett när det kommer fram. Resan vidare från Malmö till Köpenhamn lär däremot kräva en enkelbiljett över bron, eftersom du förbrukat din dag i hemlandet. Vi får se hur de exakta reglerna blir.

    "It no longer matters whether your sleeper train leaves before or after 19:00, or what time it arrives the next day. The only proviso is that you cannot change trains after midnight, and that both the departure day and arrival day must fall within the overall validity period of the pass."

    https://www.seat61.com/InterRail-pass-guide.htm
    Värre då om man börjar med nattåg från Norrland, då får man väl välja mellan att antingen betala för resan fram till midnatt eller att betala delen Göteborg/Stockholm-gränsen?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 397

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Värre då om man börjar med nattåg från Norrland, då får man väl välja mellan att antingen betala för resan fram till midnatt eller att betala delen Göteborg/Stockholm-gränsen?
    Fast det problemet finns väl redan med dagens regler, eftersom nattågen från övre Norrland ofta startar före 19.00 så måste du ändå betala för den första dagen.
    Det gäller ju också för problemen med att man kan behöva betala själv för Malmö-Köpenhamn på utresa, det är väl så att idag så får man nog betala för den själv på hemresan om man är ärlig.

    Så, de nya reglerna är nog totalt sett inte oförmånligare, utan bara annorlunda, men ett plus är att det inte finns någon konstig 19.00-regel, som dessutom haft ett par undantag, utan det är mer rakt: Kliver du på ett tåg en dag får du fortsätta på just det tåget efter midnatt utan att behöva förbruka någon ny dag.

    PS: Lite hårklyveri: Ditt påstående gäller förstås inte ifall du tar Snälltåget från Jämtland (som ligger i Norrland) till Malmö, då blir det bara Öresundståget du får betala för. .


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 948

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det problemet finns väl redan med dagens regler, eftersom nattågen från övre Norrland ofta startar före 19.00 så måste du ändå betala för den första dagen.
    Det gäller ju också för problemen med att man kan behöva betala själv för Malmö-Köpenhamn på utresa, det är väl så att idag så får man nog betala för den själv på hemresan om man är ärlig.

    Så, de nya reglerna är nog totalt sett inte oförmånligare, utan bara annorlunda, men ett plus är att det inte finns någon konstig 19.00-regel, som dessutom haft ett par undantag, utan det är mer rakt: Kliver du på ett tåg en dag får du fortsätta på just det tåget efter midnatt utan att behöva förbruka någon ny dag.

    PS: Lite hårklyveri: Ditt påstående gäller förstås inte ifall du tar Snälltåget från Jämtland (som ligger i Norrland) till Malmö, då blir det bara Öresundståget du får betala för. .
    Försämringen är väl för den som tidigare kunnat kliva ombord på ett Norrlandståg efter kl 19 och fått hela den svenska delen av resan på kortet.

    Och jag hade onekligen missat att det åter går att åka nattåg Norrland-Malmö.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 696

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Försämringen är väl för den som tidigare kunnat kliva ombord på ett Norrlandståg efter kl 19 och fått hela den svenska delen av resan på kortet.

    Och jag hade onekligen missat att det åter går att åka nattåg Norrland-Malmö.
    Jag börjar sälla mig till de som vill skrota Norrland som geografiskt begrepp. Det är ju nästan lika intetsägande som "landsorten".


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 948

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag börjar sälla mig till de som vill skrota Norrland som geografiskt begrepp. Det är ju nästan lika intetsägande som "landsorten".
    Jag delar i princip den uppfattningen, men det är ganska praktiskt att kunna tala om svenska nattåg med undantag för Malmö-Stockholm-Malmö enbart genom att använda ordet Norrlandsnattåg.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    374

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Ja, eftersom nattåget räknas som en dag. Dagen slutar ju när nattåget kommer fram, oavsett när det kommer fram. Resan vidare från Malmö till Köpenhamn lär däremot kräva en enkelbiljett över bron, eftersom du förbrukat din dag i hemlandet. Vi får se hur de exakta reglerna blir.

    "It no longer matters whether your sleeper train leaves before or after 19:00, or what time it arrives the next day. The only proviso is that you cannot change trains after midnight, and that both the departure day and arrival day must fall within the overall validity period of the pass."

    https://www.seat61.com/InterRail-pass-guide.htm
    Passar mig utmärkt, eftersom jag brukat stanna en dag i Skåne , för besök på Malmö Opera, innan jag fortsätter mina rundor mellan Operahusen i Tyskland och Österrike. Senast fick jag ihop 10 på 13 dagar.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det problemet finns väl redan med dagens regler, eftersom nattågen från övre Norrland ofta startar före 19.00 så måste du ändå betala för den första dagen.

    PS: Lite hårklyveri: Ditt påstående gäller förstås inte ifall du tar Snälltåget från Jämtland (som ligger i Norrland) till Malmö, då blir det bara Öresundståget du får betala för. .
    För Luleå gäller det ju bara för den första nattågsavgången, för Kiruna avg 18:34 är det lite för tidigt. Men man ska ju inte betala för hela resan utan man löser biljett till första station efter 19:00, t.ex Kiruna-Gällivare.
    Med nya regeln får man alltså problemet att man efter att ha förbrukat en utresedag kan få lösa biljett Stockholm eller Göteborg-Köpenhamn. På hemresa bör det dock gå bra att klara sig inom en resdag, först dagtåg sedan nattåg. Men hela resan måste vara inom biljettens totala tidsram. Men vill man kan man ju alternativt använda både ut och hemresedag för utresan, det finns inga egentliga begränsningar för hur de två dagarna används och sedan ordna hemresan på annat sätt.
    Men man har väl när man satt upp regelverket inte tänkt riktigt på hur långt Sverige är , Turkiet är väl ett att av få med mycket lång resväg från periferin. Och norrmän från Bodö kan få det knepigt.


  15. #15
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 685

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vilket ju kan bli både fördel och nackdel beroende på hur man använder kortet men man kan ju gilla läget och planera efter reglerna.
    I genomsnitt skulle det vara en fördel eftersom man högst får 5 extratimmar enligt den gamla regeln. Om man nu inte har för vana att kliva av före 5 på morgonen, så blir det iaf mer.

    En fara är dock att operatörerna sätter priserna för dem allt vanligare obligatoriska reserveringarna på en prohibitiv nivå.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 397

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Även om det (ännu ) inte syns i det officiella regelverket förefaller det från ett antal olika källor så att den s.k 19 regeln för nattåg ändras och det från tidtabellskiftet nu i December.
    Hittils har regeln varit att för ett nattåg med avgång efter 19:00 och ankomst efter 4:00 har man bara behövt ange ankomstdatum på ett Interrail flexikort, och alltså fått åka ”gratis” 19-24 utan att behöva markera en dag. Detta ändras nu så att det är avresedag som ska anges för nattåget och man får sedan åka med till tågets slutdestination utan att markera ny dag. Vilket ju kan bli både fördel och nackdel beroende på hur man använder kortet men man kan ju gilla läget och planera efter reglerna. Fortsätter man resa på ankomstdagen så går det naturligtvis åt en ny dag. Oklart om detta även gäller redan sålda kort.
    ...
    Jag har från en trovärdig källa fått svar på din sista undran:
    19-regeln ändras per 1 januari, för den som köpt kortet 1 jan eller senare
    De som har köpt kort i år har kvar den gamla regeln

    Min notering angående detta är (som nämts) att den nya regeln slår åt olika håll. En sak är att om man tar ett sent kvällståg som kommer fram efter midnatt, så med dagens regler skall båda datumen förbrukas, medan med den nya regeln är det enkelt: Den dag man kliver på ett tåg skall fyllas i (eller vara redan ifylld) oavsett hur länge man sen åker med tåget, dvs bara ett datum.
    Tänk om RZD gick med i Interrail och man bara behövde förbruka 1 dag om man åkte hela Transsibiriska utan uppehåll


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: 19-regeln för Interrail ändras.

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har från en trovärdig källa fått svar på din sista undran:
    19-regeln ändras per 1 januari, för den som köpt kortet 1 jan eller senare
    De som har köpt kort i år har kvar den gamla regeln

    Min notering angående detta är (som nämts) att den nya regeln slår åt olika håll. En sak är att om man tar ett sent kvällståg som kommer fram efter midnatt, så med dagens regler skall båda datumen förbrukas, medan med den nya regeln
    är det enkelt: Den dag man kliver på ett tåg skall fyllas i (eller vara redan ifylld) oavsett hur länge man sen åker med tåget, dvs bara ett datum.
    Tänk om RZD gick med i Interrail och man bara behövde förbruka 1 dag om man åkte hela Transsibiriska utan uppehåll
    RZD var faktiskt med ett tag, så långt att man var med i EuroDomino det som nu är One-country och det var rätt förmånligt att åka Transsibiriska på ED. Det var dock rätt otympligt eftersom man hela tiden måste hämta ut separata biljetter för varje etapp och så gick man ur. Men boende i Ryssland är berättigade att köpa Interrail som andra europeér.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •