Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 1

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 1

Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1

Det ingick förstås frukost på boendet, och här var det inget knussel utan man kunde t.ex. välja full cooked breakfast (eller om den kallades walesisk frukost), som jag tog, eller lax och scambled eggs som min fru tog och som hon trodde inte skulle vara så mäktigt, men den var rejäl den också.

Vi hade flera tåg att passa senare på dagen, så vi kom i god tid för att köa till första turen med kabelspårvägen upp till Great Orme. Men den första fick vi inte åka med, om de kollade banan eller bara personaltur vet jag inte, men den som sen kom ned fick vi åka med.

Kabelspårvägen består egentligen av 2 separata system direkt efter varandra, så mitt på vid Halfwayhouse får man kliva av och gå över till en vagn på den andra halvan, så 4 vagnar rullar i trafik, och snart skall vi möta denna som är på väg ned på övre halvan.

På toppen var det mest disigt och en restaurang, så vi åkte tillbaka nästan direkt och så här såg samma mötesplats ut uppifrån.

Det är ganska brant och man fick en fin utsikt ned mot stan.

Och här är vi längre ned, på väg in i bebyggelsen.

Bara boende får köra in på gatan med bil, och det är nog tur det.

Vi besökte sen piren igen, besökte en pub och gick till stationen, och här är dagens inslag i serien Engelska stationer, gammalt och nytt i förening.

Undrar över märkningen, är de rädda den skall stjälas, eller?

Det var kort vändning för tåget vi skulle ta upp till Llandudno Junction, det skulle ankomma 12.45 och avgå 12.46, och det var många resande som klev av på en onsdag.

Lite promenad i Llandudno Junction innan vårt tåg vidare mot Bangor anlände.

Från Bangor tog vi direkt en lokalbuss till Caernarfon, som är en spännande befäst stad vid havet, och där vi kunde ta en öl i väntan på nästa tågresa. Men, den får jag berätta om i nästa avsnitt.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 2, del 1

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Föregående avsnitt finns här:
    Dag 1

Det ingick förstås frukost på boendet, och här var det inget knussel utan man kunde t.ex. välja full cooked breakfast (eller om den kallades walesisk frukost), som jag tog, eller lax och scambled eggs som min fru tog och som hon trodde inte skulle vara så mäktigt, men den var rejäl den också.

Vi hade flera tåg att passa senare på dagen, så vi kom i god tid för att köa till första turen med kabelspårvägen upp till Great Orme. Men den första fick vi inte åka med, om de kollade banan eller bara personaltur vet jag inte, men den som sen kom ned fick vi åka med.

8<...
    Kabelspårvägen består egentligen av 2 separata system direkt efter varandra, så mitt på vid Halfwayhouse får man kliva av och gå över till en vagn på den andra halvan, så 4 vagnar rullar i trafik, och snart skall vi möta denna som är på väg ned på övre halvan.

8<...
    På toppen var det mest disigt och en restaurang, så vi åkte tillbaka nästan direkt och så här såg samma mötesplats ut uppifrån.

8<...
    Det är ganska brant och man fick en fin utsikt ned mot stan.

8<...
    Och här är vi längre ned, på väg in i bebyggelsen.

8<...
    Bara boende får köra in på gatan med bil, och det är nog tur det.

8<...
    Vi besökte sen piren igen, besökte en pub och gick till stationen, och här är dagens inslag i serien Engelska stationer, gammalt och nytt i förening.

8<...

8<...
    Det var kort vändning för tåget vi skulle ta upp till Llandudno Junction, det skulle ankomma 12.45 och avgå 12.46, och det var många resande som klev av på en onsdag.

8<...
    Lite promenad i Llandudno Junction innan vårt tåg vidare mot Bangor anlände.

Från Bangor tog vi direkt en lokalbuss till Caernarfon, som är en spännande befäst stad vid havet, och där vi kunde ta en öl i väntan på nästa tågresa. Men, den får jag berätta om i nästa avsnitt.
    Den klassiska brittiska frukosten, som du åt i Llandudno, var vad jag skulle kalla 'a hearty breakfast'. 😊

Caernarfon är som sagt en intressant plats med den gamla borgen Caernarfon Castle där den i dagarna nyss 70-år fyllda prins Charles av mamma Elizabeth blev officiellt installerad år 1969 som Prince of Wales. Själva slottet, eller snarare den kvarvarande borgruinen, är väl värd ett besök.

PS. Varför får man i Firefox följande varning när man klickar på länken om kabelspårvägen till Great Orme?

Citat:
    Din anslutning är inte säker

Ägaren av www.visitllandudno.org.uk har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Frukosten såg rejäl ut!
    Eftersom jag nyligen tittat igen alla avsnitt av "All the stations" känns bilder märkligt bekanta - trots att jag aldrig varit i Wales...
    Jag gissar att nästa avsnitt blir lite smalspårigt!

Återigen tack för intressant resereportage - bröderna Broman skämmer verkligen bort oss postvagnsresenärer.

/Thomas

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Caernarfon är som sagt en intressant plats med den gamla borgen Caernarfon Castle där den i dagarna nyss 70-år fyllda prins Charles av mamma Elizabeth blev officiellt installerad år 1969 som Prince of Wales. Själva slottet, eller snarare den kvarvarande borgruinen, är väl värd ett besök.
    Eller Castell Caernarfon, Caernarfon är en av de orter med den största andelen kymrisktalande i Cymru (Wales).

(oj, nu blev det visst språkvangen igen)

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-11-16 klockan 16:28:48. Anledning: korekturfel

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Den klassiska brittiska frukosten, som du åt i Llandudno, var vad jag skulle kalla 'a hearty breakfast'. 😊

PS. Varför får man i Firefox följande varning när man klickar på länken om kabelspårvägen till Great Orme?

Citat:
    Din anslutning är inte säker

Ägaren av www.visitllandudno.org.uk har konfigurerat sin webbplats felaktigt. För att skydda din information från att bli stulen, har Firefox inte anslutit till denna webbplats.
    Du kommer att få se lite mer av borgen i nästa avsnitt. Vi valde att gå runt borgen och sen ta en öl, hellre än att gå in i borgen, speciellt som vi hade hela vår packning med oss.

Angående länken så får jag också det felsvaret nu, men jag kollade länken för bara några dagar sedan och då fungerade den.
    Vad det beror på vet jag inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Du kommer att få se lite mer av borgen i nästa avsnitt. Vi valde att gå runt borgen och sen ta en öl, hellre än att gå in i borgen, speciellt som vi hade hela vår packning med oss.

Angående länken så får jag också det felsvaret nu, men jag kollade länken för bara några dagar sedan och då fungerade den.
    Vad det beror på vet jag inte.
    Den här länken fungerar för mej:
    http://www.visitllandudno.org.uk/thi...ramway-p277651

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Som med alla stationsnamnsskyltar: Vägledning för vilsna resenärer, såklart!

Tackar för intressanta bilder!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •