I T19 kommer som bekant tågen Göteborg - Jämtland/Norrland (71/72) inte att gå via Stockholm utan via Örebro - Västerås - Sala - Krylbo - Storvik på norrgång och Storvik - Krylbo - Fagersta - Örebro på sydgång. På norrgång görs inga uppehåll för resande mellan Västerås (22:10) och Ånge (04:47). Sala, Krylbo och Storvik passeras alla före midnatt.
Samma sak på sydgång, tex passeras Krylbo 05:51 och Fagersta 06:17. Därifrån dessutom anslutning till Västerås 06:48 och sedan minst varje timme. Varför har man planerat såhär? Smidigare vid eventuella omledningar? Någon resande hade man garanterat fått med sig, även om det är dåliga anslutningar till tex Krylbo så sent på kvällen har folk här uppe bil och kan ta sig till tåget på egen hand... Och varför inte köra via Borlänge - Falun istället för över skogen till Storvik? Tråkigt att man lämnar sådan potential till nya förbindelser helt outnyttjad...