Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nya EU-regler

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Nya EU-regler

    EU-parlamentet har nu klubbat nya reglerna för tåg resor i Europa.
    -Enklare vid försening
    -Cyklar på alla tåg

    Återstår att se vad de andra EU-organen säger om saken.. Och när beslutet träder i kraft i verkligheten.
    http://www.vagabond.se/artiklar/arti...t-ut-i-europa/


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    EU-parlamentet har nu klubbat nya reglerna för tåg resor i Europa.
    -Enklare vid försening
    -Cyklar på alla tåg
    Återstår att se vad de andra EU-organen säger om saken.. Och när beslutet träder i kraft i verkligheten.
    http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20181115/nu-blir-det-lattare-att-ta-taget-ut-i-europa/
    Det var alltså ingen beslutande omröstning utan det är ministerrådet som avgör och där har varje land vetorätt så det kan bli trögt. Sen är baksidan att en del av reformerna kostar pengar som väl lär gå tas igen på biljettpriser, återbetalning vid försening exempelvis. Och att behöva ta bort 4 stolar (?) för att få plats med 8 cyklar ? Att med automatik få åka på nästa avgång oavsett tågoperatör låter ju som ett nollsummespel men kanske det är helt olika standard på det tåg som är försenat och det som är nästa tillgängliga ? Tidningen Vagabond borde ju också veta att ÖBB nattåg inte bara går i österled utan även t.ex Hamburg-Basel(Zürich) som bildar en bra pusselbit i den nämnda Parisresan. 5 byten ska man inte behöva ta.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var alltså ingen beslutande omröstning utan det är ministerrådet som avgör och där har varje land vetorätt så det kan bli trögt. Sen är baksidan att en del av reformerna kostar pengar som väl lär gå tas igen på biljettpriser, återbetalning vid försening exempelvis. Och att behöva ta bort 4 stolar (?) för att få plats med 8 cyklar ? Att med automatik få åka på nästa avgång oavsett tågoperatör låter ju som ett nollsummespel men kanske det är helt olika standard på det tåg som är försenat och det som är nästa tillgängliga ? Tidningen Vagabond borde ju också veta att ÖBB nattåg inte bara går i österled utan även t.ex Hamburg-Basel(Zürich) som bildar en bra pusselbit i den nämnda Parisresan. 5 byten ska man inte behöva ta.
    Såvitt jag vet behövs inte enighet för införande av direktiv i ministerrådet, utan endast kvalicerad majoritet (majoritet med marginal). Om det är ett direktiv vilket är det normala för denna typ av frågor så är också EU-parlamentets omröstning ett beslut. Principen är att EU-parlamentet och ministerrådet måste båda besluta om ett direktiv för att det ska gå igenom.

    Det står i artikeln: "Redan idag har tågbolagen visserligen ett transportansvar som innebär att om du missar anslutningen vid ett byte kan du ta nästa tåg. Men det gäller bara om det är samma tågbolag som kör båda sträckorna. När EU-parlamentets beslut så småningom klubbas av ministerrådet och kommissionen innebär det att du ska kunna välja en avgång också med ett annat tågbolag. "

    SJ kommer ju undan det genom att inte sälja biljetter genomgående utomlands, utan man måste köpa separat biljett och vad händer då med det med de nya reglerna.

    Det har gått att lösa genom att köpa interrail som ger rätt att åka valfritt tåg, ny bokningsavgift kan behövas.

    Och angående cyklar. Tågbolagen måste ju ha en gräns för antal cyklar, och SJ kan kanske sätta gränsen till en cykel som då inte tar så mycket plats.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-16 klockan 08:30:42.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    SJ kommer ju undan det genom att inte sälja biljetter genomgående utomlands, utan man måste köpa separat biljett och vad händer då med det med de nya reglerna.
    Ska det vara någon mening med reglerna måste de gälla även om det inte går att köpa genomgående biljett, annars kommer snart alla bolag att tillämpa samma princip. Möjligen skulle det kunna finnas krav på att biljetterna ska vara inköpta i för väg, kanske t o m att de ska vara köpta samma dag.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Och angående cyklar. Tågbolagen måste ju ha en gräns för antal cyklar, och SJ kan kanske sätta gränsen till en cykel som då inte tar så mycket plats.
    Finns hinder mot att ta betalt för medförd cykel? Avgiften kan ju då sättas på lämplig nivå och t ex högre för vissa tåg.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns hinder mot att ta betalt för medförd cykel? Avgiften kan ju då sättas på lämplig nivå och t ex högre för vissa tåg.
    En del länsbolag tar betalt för cykel till exempel Öresundståg och Skånetrafiken. https://www.skanetrafiken.se/sa-rese.../ombord/cykel/
    Pris på Skånetrafiken samma som barnbiljett.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    En del länsbolag tar betalt för cykel till exempel Öresundståg och Skånetrafiken. https://www.skanetrafiken.se/sa-rese.../ombord/cykel/
    Pris på Skånetrafiken samma som barnbiljett.
    Man tar sig också rätten att avvisa cyklar om det inte finns plats. Om man då kan utnyttja resegaranti eller få cykelbiljetten återbetala framgår ej...


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    58

    Sv: Nya EU-regler

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Man tar sig också rätten att avvisa cyklar om det inte finns plats. Om man då kan utnyttja resegaranti eller få cykelbiljetten återbetala framgår ej...
    Det som är intressant här är ju vad som gäller i dom nya EU-reglerna. När det gäller fjärrtåg har man ju ofta tågbundna biljetter och det kan ju på vissa linjer t ex uppe i norrland handla om tåg som går två gånger om dagen. Utan möjlighet att reservera plats för cykeln så att man är garanterad att få med den blir det här inte särskilt användbart på sådana linjer.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •