Som min bror påpekat, så nu när höstmörkret lagt sig passar det bra att sortera bilder från resor och visa här, så det gör jag också.
I höstas (2018) åkte min fru och jag till England och Wales. Det började (för länge sedan) med att vi såg något kommissarie Morse och blev sugna på att se Oxford (och ingen av oss hade varit där). Sen byggde vi på lite grann, min bror hade ju besökt Cotswolds som ligger ganska nära och är fint, och så finns det ju så roliga smalspårståg i Wales. Så, jag fixade ihop ett paket på egen hand och vi var borta en knapp vecka.
Jag skriver mina bildtexter efter varje bild.
Bilderna är ibland tagna genom vagnsfönster, med kamera eller ibland mobilkameran, och jag bearbetar inte bilderna i efterhand, så detta gör att en hel del bilder är oskarpa eller har andra brister, men ni får se dem som dokumentation.
Nästan alla länkar jag ger i texten pekar på engelskspråkiga sidor.
Resans längd gjorde att jag hade svårt att övertyga min fru om att vi borde ägna halva veckan åt att se intressanta städer och järnvägar på kontinenten för att kunna åka tåg hela vägen dit och hem, men jag försvarar mig med att detta blir årets enda flygresa.
![]()
Så, tisdagen 28 augusti 2018 tog vi flygbuss till Arlanda och British Airways 777 till Heathrow. Tidig ankomst och smidig inresekontroll och lagom i tid ner till plattformen för Heathrow Express. Jag hade köpt Britrail Pass 4 dagar inom 30 åt oss och de gällde även på flygtåget. Men, kortet skall stämplas på ett biljettkontor, så jag frågade vid spärren, men de hänvisade till Paddington, så vi åkte in dit som planerat (bilden är därifrån). Jag ville komma fort fram, så vi tog tuben direkt till Euston Square och gick till Euston-stationen. Där var det enorma köer vid biljettförsäljningen, men jag frågade en informationskvinna som tog passen och faktiskt kom tillbaka med dem en stund senare, stämplade och fina. Jag tror att det är för att man köper passen med öppet första-datum, och då måste det stämplas. Men jag skulle hellre vilja att man låste startdatum redan vid köpet och i stället slapp stämpla.
![]()
Jag hade kollat upp att det gick en förbindelse till Llandudno (vid Wales norra kust) en gång i halvtimmen, och hade som gardering bokat sittplatser på en som vi säkert skulle hinna med, men vi var i så god tid att vi med god marginal hann med tåget 1 timme tidigare, så det blev Virgin West Coast till Crewe (som var första stoppet). Vi var i god tid och kunde ta bra sittplatser.
![]()
I Crewe bytte vi till detta lokaltåg, med en class 158 från Arriva Wales, till Chester, också det utan uppehåll.
![]()
I Chester hade vi lite mer tid så jag hann titta in i en del av vad man kan kalla stationsbyggnad, med en blandning av gammalt och nytt.
![]()
innan vårt tåg till Llandudno, en class 175 från Arriva Wales, rullade in.
![]()
Inredningen på det tåget var väl på sätt och vis fräsch, men det var inte färger som jag själv skulle ha valt, speciellt inte den turkos.
![]()
Så klockan 18 lokal tid anlände vi till dagens destination Llandudno, och det hade ju gått bra och nu skulle vi också hinna äta lite mat.
![]()
Vi promenerade genom staden till vårt förbokade Bed&Breakfast (länk), och detta är väl bevis för att sådana inte behöver vara sjabbiga, utan det var riktigt fräscht och trevligt.
![]()
Efter middagen (på en enkel men mycket trevlig Fish&Chíps) gick jag ned till stranden (Llandudno är en badort) och gick ut på piren.
![]()
Och kastade även en blick in mot staden, det var ebb när jag var nere och det är långgrunt som synes.
Sen var den dagen slut.