Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 1.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 1.

Som min bror påpekat, så nu när höstmörkret lagt sig passar det bra att sortera bilder från resor och visa här, så det gör jag också.

I höstas (2018) åkte min fru och jag till England och Wales. Det började (för länge sedan) med att vi såg något kommissarie Morse och blev sugna på att se Oxford (och ingen av oss hade varit där). Sen byggde vi på lite grann, min bror hade ju besökt Cotswolds som ligger ganska nära och är fint, och så finns det ju så roliga smalspårståg i Wales. Så, jag fixade ihop ett paket på egen hand och vi var borta en knapp vecka.

Jag skriver mina bildtexter efter varje bild.
    Bilderna är ibland tagna genom vagnsfönster, med kamera eller ibland mobilkameran, och jag bearbetar inte bilderna i efterhand, så detta gör att en hel del bilder är oskarpa eller har andra brister, men ni får se dem som dokumentation.
    Nästan alla länkar jag ger i texten pekar på engelskspråkiga sidor.

Resans längd gjorde att jag hade svårt att övertyga min fru om att vi borde ägna halva veckan åt att se intressanta städer och järnvägar på kontinenten för att kunna åka tåg hela vägen dit och hem, men jag försvarar mig med att detta blir årets enda flygresa.

Så, tisdagen 28 augusti 2018 tog vi flygbuss till Arlanda och British Airways 777 till Heathrow. Tidig ankomst och smidig inresekontroll och lagom i tid ner till plattformen för Heathrow Express. Jag hade köpt Britrail Pass 4 dagar inom 30 åt oss och de gällde även på flygtåget. Men, kortet skall stämplas på ett biljettkontor, så jag frågade vid spärren, men de hänvisade till Paddington, så vi åkte in dit som planerat (bilden är därifrån). Jag ville komma fort fram, så vi tog tuben direkt till Euston Square och gick till Euston-stationen. Där var det enorma köer vid biljettförsäljningen, men jag frågade en informationskvinna som tog passen och faktiskt kom tillbaka med dem en stund senare, stämplade och fina. Jag tror att det är för att man köper passen med öppet första-datum, och då måste det stämplas. Men jag skulle hellre vilja att man låste startdatum redan vid köpet och i stället slapp stämpla.

Jag hade kollat upp att det gick en förbindelse till Llandudno (vid Wales norra kust) en gång i halvtimmen, och hade som gardering bokat sittplatser på en som vi säkert skulle hinna med, men vi var i så god tid att vi med god marginal hann med tåget 1 timme tidigare, så det blev Virgin West Coast till Crewe (som var första stoppet). Vi var i god tid och kunde ta bra sittplatser.

I Crewe bytte vi till detta lokaltåg, med en class 158 från Arriva Wales, till Chester, också det utan uppehåll.

I Chester hade vi lite mer tid så jag hann titta in i en del av vad man kan kalla stationsbyggnad, med en blandning av gammalt och nytt.

innan vårt tåg till Llandudno, en class 175 från Arriva Wales, rullade in.

Inredningen på det tåget var väl på sätt och vis fräsch, men det var inte färger som jag själv skulle ha valt, speciellt inte den turkos.

Så klockan 18 lokal tid anlände vi till dagens destination Llandudno, och det hade ju gått bra och nu skulle vi också hinna äta lite mat.

Vi promenerade genom staden till vårt förbokade Bed&Breakfast (länk), och detta är väl bevis för att sådana inte behöver vara sjabbiga, utan det var riktigt fräscht och trevligt.

Efter middagen (på en enkel men mycket trevlig Fish&Chíps) gick jag ned till stranden (Llandudno är en badort) och gick ut på piren.

Och kastade även en blick in mot staden, det var ebb när jag var nere och det är långgrunt som synes.
    Sen var den dagen slut.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En resa till Oxford och mer i Storbritannien 2018, dag 1.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    ---klipp---
    Resans längd gjorde att jag hade svårt att övertyga min fru om att vi borde ägna halva veckan åt att se intressanta städer och järnvägar på kontinenten för att kunna åka tåg hela vägen dit och hem, men jag försvarar mig med att detta blir årets enda flygresa.
    ---klipp---
    Tack för fina bilder och intressant information. Ser fram mot fortsättningen!

Jag har full förståelse för att ni valde att flyga till London, det är numera inte så lätt att ta sej dit med tåg. Jag roade mej med att se hur en tågresa till öriket skulle kunna se ut - jag förmodar att Ulf gjorde detsamma inför resan. Jag kom fram till följande:

Stockholm10:20 - Köpenhamn 15:20/15:35 - Hamburg 20:16/21:02 - Basel 7:20/8:34 - Paris 11:37/13:13 - London 14:39
    (Om resan skulle gjorts idag)

Kanske lite kort övergångstid i Köpenhamn och i Paris byte mellan Gare de Lyon och Nord, men annars faktiskt en rätt hyfsad förbindelse. Tar man ett senare tåg från Paris kan man ju passa på att äta lunch på Train Bleu... Jag har inte kollat vad resan skulle kosta, men gissar på dyrt!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tack för fina bilder och intressant information. Ser fram mot fortsättningen!

Jag har full förståelse för att ni valde att flyga till London, det är numera inte så lätt att ta sej dit med tåg. Jag roade mej med att se hur en tågresa till öriket skulle kunna se ut - jag förmodar att Ulf gjorde detsamma inför resan. Jag kom fram till följande:

Stockholm10:20 - Köpenhamn 15:20/15:35 - Hamburg 20:16/21:02 - Basel 7:20/8:34 - Paris 11:37/13:13 - London 14:39
    (Om resan skulle gjorts idag)

Kanske lite kort övergångstid i Köpenhamn och i Paris byte mellan Gare de Lyon och Nord, men annars faktiskt en rätt hyfsad förbindelse. Tar man ett senare tåg från Paris kan man ju passa på att äta lunch på Train Bleu... Jag har inte kollat vad resan skulle kosta, men gissar på dyrt!

/TKO
    Det som diskuteras i Facebook-forumet Tågsemester är ofta att övernatta i Köln eller Hamburg, alternativt din förbindelse (och eventuellt gå av redan i Offenburg).
    Jag tycker det skulle vara lite kort tid i Köpenhamn och kanske vilja åka lite tidigare, och sen talas det mycket om att det ofta är förseningar på EC-tågen över Rödby-Puttgarden. Och så skulle jag kanske ätit lunch i Paris och kommit senare till London, fast då hade det i stället blivit sent till Llandudno.

Passagerare Otto Nyholms avatar
    Medlem
    maj 2018

Märkte att Class 175 har nästan identiska säten med reginamotorvagnarna!
    Mycket fina bilder!

Senast redigerat av Otto Nyholm den 2018-11-16 klockan 09:28:05.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Otto Nyholm Visa inlägg
    Märkte att Class 175 har nästan identiska säten med reginamotorvagnarna!
    Mycket fina bilder!
    De är ännu mer identiska med Itino stolarna, bara tyget som skiljer om jag minns rätt. Tack Ulf för ett trevligt reportage som ska bli spännande att följa.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-11-16 klockan 22:38:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det som diskuteras i Facebook-forumet Tågsemester är ofta att övernatta i Köln eller Hamburg, alternativt din förbindelse (och eventuellt gå av redan i Offenburg).

………….
    .

Om man övernattar i Köln kan man åka därifrån 7.42 och vara i London St Pancras 11.57 enligt bahn.de.

Om man skjuter fyra timmar på resan från Köln kommer man undan med 99.50 euro för Köln-London inklusive sittplats. Detta gäller tisdag 20 november. Annars kostar det 256.50.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-11-16 klockan 23:24:06.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Om man övernattar i Köln kan man åka därifrån 7.42 och vara i London St Pancras 11.57 enligt bahn.de.

Om man skjuter fyra timmar på resan från Köln kommer man undan med 99.50 euro för Köln-London inklusive sittplats. Detta gäller tisdag 20 november. Annars kostar det 256.50.
    Jämför med Interrail senior, med nuvarande pris får jag det till att Stockholm-London eller Göteborg-London kan fås för ca 3500kr inkl. platsbiljetter och då har man en resdag över att spendera t.ex i England.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jämför med Interrail senior, med nuvarande pris får jag det till att Stockholm-London eller Göteborg-London kan fås för ca 3500kr inkl. platsbiljetter och då har man en resdag över att spendera t.ex i England.
    Menar du att man då får tur-och-retur Stockholm-London, och dessutom en resdag utöver? För Gunnars priser var väl enkel väg antar jag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Menar du att man då får tur-och-retur Stockholm-London, och dessutom en resdag utöver? För Gunnars priser var väl enkel väg antar jag.
    Ja tur och retur. Och kanske 200kr billigare från Göteborg om man åker Öresundståg utan platsbiljett.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •