Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: B6-vagnar i Danmark

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

B6-vagnar i Danmark

Danska OHJ:s inköp av två svenska B6-vagnar var ju på tapeten här igår. Jag har botaniserat lite bland mina bilder fått fram dessa.

Ovan B 234 i icke renoverat skick. Nedan samma vagn efter ombyggnad. Notera det ombyggda gavelpartiet och de inbyggda slutsignalerna.

B 235 som byggdes om först har som synes inte fått gavelpartiet ändrat. Någon som vet om det gjordes senare?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: B6-vagnar i Danmark

Undrar lite över boggierna dessa B6 har, något dom fick i Sverige eller Danmark?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Undrar lite över boggierna dessa B6 har, något dom fick i Sverige eller Danmark?
    Jag vill minnas (från länge sedan) att de två vagnarna fick Hedin-boggier vid köpet. Kanske finns någon som är mer säker?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag vill minnas (från länge sedan) att de två vagnarna fick Hedin-boggier vid köpet. Kanske finns någon som är mer säker?
    Ja, så vill jag också minnas det. B6 original hade ju sth 100 km/h i Sverige, men boggibytet gjorde att OHJ kunde köra 120 km/h - dock inte på den egna linjen...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Enligt ”SJ Personvagnar av 1940 och 1950tals modeller” gick de två OHJ-vagnarna på modell 49-boggier (Hedinboggin) , men kanske inte vid köpet för enligt samma källa var det 30 B6 som på 60-talet fick Hedinboggier.
    En annan märkvärdighet var att vagnarna ansågs icke rammsäkra och därför fick inte den vestibul som var närmast lok , om vagnen var kopplad intill lok, användas. Yttterdörrarna dit låstes också men efter några incidenter där resenärer hamnat på fotstegen utanför öppnades dom igen. Det var trots allt säkrare inuti vagnen än utanpå...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enligt ”SJ Personvagnar av 1940 och 1950tals modeller” gick de två OHJ-vagnarna på modell 49-boggier (Hedinboggin) , men kanske inte vid köpet för enligt samma källa var det 30 B6 som på 60-talet fick Hedinboggier.
    En annan märkvärdighet var att vagnarna ansågs icke rammsäkra och därför fick inte den vestibul som var närmast lok , om vagnen var kopplad intill lok, användas. Yttterdörrarna dit låstes också men efter några incidenter där resenärer hamnat på fotstegen utanför öppnades dom igen. Det var trots allt säkrare inuti vagnen än utanpå...
    När dom gick i"Flintapendeln"i Stockholm på 90-talet skulle första vestibulen alltid vara låst./Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enligt mitt (fortsvarande svaga) minne ville OHJ inte ha originalboggien.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Ja, så vill jag också minnas det. B6 original hade ju sth 100 km/h i Sverige, men boggibytet gjorde att OHJ kunde köra 120 km/h - dock inte på den egna linjen...
    Ok tack. Hur var det med bromsen, B6 hade ju HIK sist jag drog en sån och ville man köra mer än 100 km/h så bör dom väl fått KE?!?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Danska OHJ:s inköp av två svenska B6-vagnar var ju på tapeten här igår. Jag har botaniserat lite bland mina bilder fått fram dessa.

Ovan B 234 i icke renoverat skick. Nedan samma vagn efter ombyggnad. Notera det ombyggda gavelpartiet och de inbyggda slutsignalerna.

B 235 som byggdes om först har som synes inte fått gavelpartiet ändrat. Någon som vet om det gjordes senare?
    Har boken om OHJ och i den står det :
    Köptes från SJ 1971 och då var det Hedin boggie.
    Den ena vagnen byggdes om 1972 med bla Fåtöljer från TGOJ , annat elsystem, nya fönster, oljeeldning och bättre fjädring .
    Den andra vagnen ombyggdes senare och satte i trafik till banans jubileum 1974.
    Dom slopades 1985 , så typen rullade längre i Sverige.

M.V.H Anders.k.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •