Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fråga om tidigt tåg Stockholm - Sundsvall

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fråga om tidigt tåg Stockholm - Sundsvall

Hej!

Hittar när jag söker på sj.se ett natt-/morgonsnabbtåg från Stockholm till Sundsvall. Avgång Stockholm kl 03:36. Tåget går den 12 & 18/12, sedan har jag inte kollat övriga dagar.
    Tåget, som heter 590, finns inte med i tidtabellen på resrobot.se
    Någon som kan ge mig bakgrunden till detta tåg? Gissar att det har med omloppsskäl att göra, men ändå (positivt) förvånad att man upplåter det för passagerare...
    har sökt och inte hittat tidigare inlägg om saken, men om detta finns är jag tacksam för länk till tidigare tråd.

tack på förhand

F

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om tidigt tåg Stockholm - Sundsvall

Vet inte bakgrunden, men enligt tågplan graf A-anmärkning går tåget M-F från 181210. Graf 017.
    Morgonsnabbtåget omtalas här.

Senast redigerat av Ville den 2018-11-15 klockan 14:49:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredde U Visa inlägg
    Hej!

Hittar när jag söker på sj.se ett natt-/morgonsnabbtåg från Stockholm till Sundsvall. Avgång Stockholm kl 03:36. Tåget går den 12 & 18/12, sedan har jag inte kollat övriga dagar.
    Tåget, som heter 590, finns inte med i tidtabellen på resrobot.se
    Någon som kan ge mig bakgrunden till detta tåg? Gissar att det har med omloppsskäl att göra, men ändå (positivt) förvånad att man upplåter det för passagerare...
    har sökt och inte hittat tidigare inlägg om saken, men om detta finns är jag tacksam för länk till tidigare tråd.

tack på förhand

F
    Enligt tågnummerlistan för T19 så går detta tåg 590 följande dagar: 181210-190630: M-F, 190812-191214: M-F
    När jag söker på Resrobot Reseplanerare får jag upp tåget 12 dec och likadant på Resrobot Köp resa, tåget finns.
    Däremot finns ju inga linjetabeller publicerade hos Resrobot ännu.

Varför tåget kommer att köras respektive varför tåget inte körs i dagens tidtabell vet jag inte.
    En gissning är att det finns resenärer, kanske främst från Norrlandskusten, som vill komma tidigt till Sundsvall, en annan gissning är att det kanske passar bättre med omloppen (fast hur förstår jag inte riktigt).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Enligt tågnummerlistan för T19 så går detta tåg 590 följande dagar: 181210-190630: M-F, 190812-191214: M-F
    När jag söker på Resrobot Reseplanerare får jag upp tåget 12 dec och likadant på Resrobot Köp resa, tåget finns.
    Däremot finns ju inga linjetabeller publicerade hos Resrobot ännu.

Varför tåget kommer att köras respektive varför tåget inte körs i dagens tidtabell vet jag inte.
    En gissning är att det finns resenärer, kanske främst från Norrlandskusten, som vill komma tidigt till Sundsvall, en annan gissning är att det kanske passar bättre med omloppen (fast hur förstår jag inte riktigt).
    Det är samarbete melllan X-trafik och SJ (finns redovisat i ett pressmedd. från SJ)
    X-trafik minskar sin trafik Gävle-Sundsvall och SJ ökar sin trafik dels med fler snabbtåg , dels med att något IC-tåg Linköping-Gävle förlängs till Sundsvall och med biljettsamarbete så att X-trafiks periodbiljetter gäller på SJ . Enstaka snabb- och IC-tåg kommer att göra uppehåll på små stationer som förut bara trafikerades av X-trafik
    X-trafik utnyttjar frigjord kapacitet för mer tåg Gävle-Ljusdal

tåg 590 ersätter indraget tåg X-trafik tåg 8352 som i dag avgår Gävle 5.17 Hudiksvall 6.33, Gnarp 7.08, ank Sundsvall V 7.44
    trafikunderlaget består framför allt av pendlare från Hudik och Gnarp till Sundsvall
    Omloppen på SJ snabbtåg går aldrig från Gävle , därav avgången från Stckholm
    Jämför avg Cst måndag 4.21 till M , underlaget är resande Linköping/Nässjö till Skåne och från M ca 4.00 , underlaget är Nässjö/Tranås/Linköping till Cst och omloppen börjar alltid i M och Cst

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En effekt av SJ:s samarbete med RKM/Region Gävleborg (f.d. Länstrafiken) "X-Trafik", där SJ och X-Tåget samplaneras i stället för, att som idag, ofta köras två och två varannan timme Gävle - Sundsvall. Tid tidiga tåget från Sthlm ersätter ett X-Tåg Gävle - Sundsvall, med uppehåll i Ljusne, Iggesund och Gnarp samt att det fortsätter till Sundsvall V!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

tack för alla svar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •