Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Anpassa tåg till ERTMS

  1. #1
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Anpassa tåg till ERTMS

    Hur lång tid och hur mycket kostar det att installera ombordutrustning för ERTMS?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur lång tid och hur mycket kostar det att installera ombordutrustning för ERTMS?
    Som vanligt behöver nog frågan preciseras.

    Är det tiden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
    Är kostnaden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
    Tänker du vid nybyggnad av ett fordon, eller tänker du på en installation på ett existerande fordon?
    Tänker du enbart i Sverige eller för alla berörda länder?
    Tänker du på någon speciell fordonstyp?

    Fast, oavsett det, så vet jag själv inte svaren.
    En gissning är att det på ett nybyggt fordon inte tar längre tid än att installera ATC på ett nybyggt fordon.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Uppgifter som förekommit tidigare har väl varit i stil med några miljoner per fordon, men ju färre fordon desto dyrare per fordon pga godkännade per fordonstyp mm.

    Tillägg: Ovanstående avseende installation på befintliga fordon. Vid serietillverkning av fordon som levereras med ETCS med svensk STM är det nog lurigare att ange kostnaden på det sättet.

    Senast redigerat av ztenlund den 2018-11-15 klockan 12:53:16.

  4. #4
    Moderator
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som vanligt behöver nog frågan preciseras.

    Är det tiden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
    Är kostnaden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
    Tänker du vid nybyggnad av ett fordon, eller tänker du på en installation på ett existerande fordon?
    Tänker du enbart i Sverige eller för alla berörda länder?
    Tänker du på någon speciell fordonstyp?

    Fast, oavsett det, så vet jag själv inte svaren.
    En gissning är att det på ett nybyggt fordon inte tar längre tid än att installera ATC på ett nybyggt fordon.
    Ta som exempel ett helt vanligt Rc-lok som ska byggas om för att kunna köra på Botniabanan.


  5. #5
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Ta som exempel ett helt vanligt Rc-lok som ska byggas om för att kunna köra på Botniabanan.
    Vad jag har hört (men det är ett tag sedan) mellan 1 och 2 miljoner förutsatt att det redan finns en certifierad typinstallation. En i sammanhanget relevant fråga är vad det skull kosta att installera ATC-2 på ett icke utrustat Rc-lok (om det nu fanns ett sådant, möjligen kan de österrikiska loken tjäna som exempel).


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Vad jag har hört (men det är ett tag sedan) mellan 1 och 2 miljoner förutsatt att det redan finns en certifierad typinstallation. En i sammanhanget relevant fråga är vad det skull kosta att installera ATC-2 på ett icke utrustat Rc-lok (om det nu fanns ett sådant, möjligen kan de österrikiska loken tjäna som exempel).
    Det var ju det som var problemet på IC3 att det inte gick att standardisera installationen för att varje exemplar var lite olika.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 129

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Hur lång tid och hur mycket kostar det att installera ombordutrustning för ERTMS?
    Jag sparade ett dokument om det från Transportstyrelsen som jag nu hittar följande länk till
    https://www.transportstyrelsen.se/gl...-05-12v100.pdf

    Det är fyra år gammalt och är på 45 sidor, men jag minns det som kortfattat. Intressant sammanfattning av ERTMS att en översiktlig beskrivning av godkännandeprocessen för fordon har 45 sidor.

    Godkännandeprocessen består av 5 steg (eller 1 för seriefordon), där varje steg ska vara slutför innan nästa börjar.
    Steg 1- Initiering
    Steg 2- Prov utan bevisad säkerhet
    Steg 3- Prov med bevisad säkerhet
    Steg 4- Godkännande och erfarenhetsdrift
    Steg 5-Tillsvidaregodkännande
    Steg 6-Godkännande seriefordon

    En ytterst kortfattad beskrivning verkar vara följande:
    Initiering: den sökande ansöker och får godkänt att påbörja med t.ex. utvalt granskningsorgan och i förväg kända avvikelser från TSD
    Prov utan bevisad säkerhet: Installationen genomförs, troligen med hjälp av ett signalföretag. Transportstyrelsen godkänner sedan installationen. Provkörning på avlysta spår påbörjas.
    Prov med bevisad säkerhet: Företaget lämnar intyg på att alla prov är genomförda till granskningsorgan. När det är godkänt får prov göras på trafikerade spår.
    Godkännande och erfarenhetsdrift: Företaget lämnar intyg på att alla prov är genomförda till granskningsorgan. När det är godkänt får fordonet köras med passagerare/gods.
    Tillsvidaregodkännande: När fordonet gått en tid enligt särskilda regler om uppföljning ges tillsvidaregodkännande.
    Denna process har egentligen 56 steg enligt dokumentet. I slutet av dokumentet finns en lista på 29 olika dokument som ska lämnas in och godkännas en efter en.

    För godkännande av seriefordon som är likadana som tidigare godkända fordon är det väsentligt enklare.

    Men det lär ta flera månader för det första fordonet. Den första IC3 i Danmark var ur trafik i 2½ år.

    Det lär vara vanligt för äldre fordon att olika reservdelar har installerats vilket gör att olika fordon inte stämmer med det första.
    Sist i dokumentet finns en tid på minst 4 månader angiven för processen, dock står fordonet inte stilla hela tiden.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-15 klockan 22:48:19.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 486

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Sist i dokumentet finns en tid på minst 4 månader angiven för processen, dock står fordonet inte stilla hela tiden.
    Men, som någon skrev i danska Jernbanen för några år sedan: Vilken lastbilsägare skulle acceptera att varje ny lastbil ska köras fram och åter mellan Kolding och Padborg utan last och i fyra månader innan den börja användas på riktigt?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 129

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men, som någon skrev i danska Jernbanen för några år sedan: Vilken lastbilsägare skulle acceptera att varje ny lastbil ska köras fram och åter mellan Kolding och Padborg utan last och i fyra månader innan den börja användas på riktigt?
    Seriefordon, alltså fordon som har likadana ERTMS-relevanta komponenter som ett godkänt fordon behöver inte alls provköras enligt dokumentet. Bara pappersjobb.

    Vad som gäller för gamla fordon är oklart. de måste bevisas vara likadana som ett godkänt fordon.

    Lastbilsägare skulle nog bli ännu mer upprörda än tågägarna nu blivit om man införde regler som krävde petigt och krävande omgodkännade av befintliga fordon med krav på ombyggnad till totalkostnader på t.ex. 10% av nypriset med månader av stillestånd.

    Det är en grundläggande princip att godkännande utan tidsplan gäller tills vidare om villkoren i det uppfylls, och nypåhittade regler ska bara gälla nya exemplar.
    Så är det t.ex. med bilars miljöregler. Vad skulle ni säga om staten stiftade en lag om miljö som krävde byte av motor i alla lite äldre personbilar till en kostnad av ca 50.000. Inte så populärt?

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-16 klockan 20:11:16.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    [...]
    Det är en grundläggande princip att godkännande utan tidsplan gäller tills vidare om villkoren i det uppfylls, och nypåhittade regler ska bara gälla nya exemplar.
    Så är det t.ex. med bilars miljöregler. Vad skulle ni säga om staten stiftade en lag om miljö som krävde byte av motor i alla lite äldre personbilar till en kostnad av ca 50.000. Inte så populärt?
    Jag behöver bara skriva ett ord: miljözon.

    (Det är rätt OffT i det här forumet, men var och en kan ju söka på hur det är med tunga fordon på en del håll och vad som har hotat för personbilar, respektive vad som just nu ser ut att bli fallet.)


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    676

    Sv: Anpassa tåg till ERTMS

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Seriefordon, alltså fordon som har likadana ERTMS-relevanta komponenter som ett godkänt fordon behöver inte alls provköras enligt dokumentet. Bara pappersjobb.

    Vad som gäller för gamla fordon är oklart. de måste bevisas vara likadana som ett godkänt fordon.

    Lastbilsägare skulle nog bli ännu mer upprörda än tågägarna nu blivit om man införde regler som krävde petigt och krävande omgodkännade av befintliga fordon med krav på ombyggnad till totalkostnader på t.ex. 10% av nypriset med månader av stillestånd.

    Det är en grundläggande princip att godkännande utan tidsplan gäller tills vidare om villkoren i det uppfylls, och nypåhittade regler ska bara gälla nya exemplar.
    Så är det t.ex. med bilars miljöregler. Vad skulle ni säga om staten stiftade en lag om miljö som krävde byte av motor i alla lite äldre personbilar till en kostnad av ca 50.000. Inte så populärt?
    Färdskrivare krävs i många fall för tyngre fordon, och kan därför behöva eftermonteras om användningen av fordonet ändrats. Och säkerligen då kraven infördes. Det är iallafall ett exempel.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •