Hur lång tid och hur mycket kostar det att installera ombordutrustning för ERTMS?
Hur lång tid och hur mycket kostar det att installera ombordutrustning för ERTMS?
Som vanligt behöver nog frågan preciseras.
Är det tiden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
Är kostnaden för en första installation på en fordonstyp eller tänker du på en serieinstallation?
Tänker du vid nybyggnad av ett fordon, eller tänker du på en installation på ett existerande fordon?
Tänker du enbart i Sverige eller för alla berörda länder?
Tänker du på någon speciell fordonstyp?
Fast, oavsett det, så vet jag själv inte svaren.
En gissning är att det på ett nybyggt fordon inte tar längre tid än att installera ATC på ett nybyggt fordon.
Uppgifter som förekommit tidigare har väl varit i stil med några miljoner per fordon, men ju färre fordon desto dyrare per fordon pga godkännade per fordonstyp mm.
Tillägg: Ovanstående avseende installation på befintliga fordon. Vid serietillverkning av fordon som levereras med ETCS med svensk STM är det nog lurigare att ange kostnaden på det sättet.
Senast redigerat av ztenlund den 2018-11-15 klockan 12:53:16.
Vad jag har hört (men det är ett tag sedan) mellan 1 och 2 miljoner förutsatt att det redan finns en certifierad typinstallation. En i sammanhanget relevant fråga är vad det skull kosta att installera ATC-2 på ett icke utrustat Rc-lok (om det nu fanns ett sådant, möjligen kan de österrikiska loken tjäna som exempel).
Jag sparade ett dokument om det från Transportstyrelsen som jag nu hittar följande länk till
https://www.transportstyrelsen.se/gl...-05-12v100.pdf
Det är fyra år gammalt och är på 45 sidor, men jag minns det som kortfattat. Intressant sammanfattning av ERTMS att en översiktlig beskrivning av godkännandeprocessen för fordon har 45 sidor.
Godkännandeprocessen består av 5 steg (eller 1 för seriefordon), där varje steg ska vara slutför innan nästa börjar.
Steg 1- Initiering
Steg 2- Prov utan bevisad säkerhet
Steg 3- Prov med bevisad säkerhet
Steg 4- Godkännande och erfarenhetsdrift
Steg 5-Tillsvidaregodkännande
Steg 6-Godkännande seriefordon
En ytterst kortfattad beskrivning verkar vara följande:
Initiering: den sökande ansöker och får godkänt att påbörja med t.ex. utvalt granskningsorgan och i förväg kända avvikelser från TSD
Prov utan bevisad säkerhet: Installationen genomförs, troligen med hjälp av ett signalföretag. Transportstyrelsen godkänner sedan installationen. Provkörning på avlysta spår påbörjas.
Prov med bevisad säkerhet: Företaget lämnar intyg på att alla prov är genomförda till granskningsorgan. När det är godkänt får prov göras på trafikerade spår.
Godkännande och erfarenhetsdrift: Företaget lämnar intyg på att alla prov är genomförda till granskningsorgan. När det är godkänt får fordonet köras med passagerare/gods.
Tillsvidaregodkännande: När fordonet gått en tid enligt särskilda regler om uppföljning ges tillsvidaregodkännande.
Denna process har egentligen 56 steg enligt dokumentet. I slutet av dokumentet finns en lista på 29 olika dokument som ska lämnas in och godkännas en efter en.
För godkännande av seriefordon som är likadana som tidigare godkända fordon är det väsentligt enklare.
Men det lär ta flera månader för det första fordonet. Den första IC3 i Danmark var ur trafik i 2½ år.
Det lär vara vanligt för äldre fordon att olika reservdelar har installerats vilket gör att olika fordon inte stämmer med det första.
Sist i dokumentet finns en tid på minst 4 månader angiven för processen, dock står fordonet inte stilla hela tiden.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-15 klockan 22:48:19.
Seriefordon, alltså fordon som har likadana ERTMS-relevanta komponenter som ett godkänt fordon behöver inte alls provköras enligt dokumentet. Bara pappersjobb.
Vad som gäller för gamla fordon är oklart. de måste bevisas vara likadana som ett godkänt fordon.
Lastbilsägare skulle nog bli ännu mer upprörda än tågägarna nu blivit om man införde regler som krävde petigt och krävande omgodkännade av befintliga fordon med krav på ombyggnad till totalkostnader på t.ex. 10% av nypriset med månader av stillestånd.
Det är en grundläggande princip att godkännande utan tidsplan gäller tills vidare om villkoren i det uppfylls, och nypåhittade regler ska bara gälla nya exemplar.
Så är det t.ex. med bilars miljöregler. Vad skulle ni säga om staten stiftade en lag om miljö som krävde byte av motor i alla lite äldre personbilar till en kostnad av ca 50.000. Inte så populärt?
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-11-16 klockan 20:11:16.