Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Markarydsbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Markarydsbanan

Region Halland är bromskloss för utökad trafik på Markarydsbanan. Det finns för RH bara problem och kostnader, medan det finns möjligheter och initiativkraft i Småland/Markaryd och Skåne/Hässleholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...rojer-flera-ar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Markarydsbanan

Ja, det måste vara en tråkig roll för Halland att spela, realist i en värld full av drömmare. Faktum kvarstår, Halmstad C är idag en flaskhals som måste åtgärdas om man vill vända fler tåg där, speciellt om man kommer söderifrån. Tåg har ju tyvärr den tråkiga egenskapen att dom inte går upp i rök när dom ankommit slutstation

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Stabbis Visa inlägg
    Ja, det måste vara en tråkig roll för Halland att spela, realist i en värld full av drömmare. Faktum kvarstår, Halmstad C är idag en flaskhals som måste åtgärdas om man vill vända fler tåg där, speciellt om man kommer söderifrån. Tåg har ju tyvärr den tråkiga egenskapen att dom inte går upp i rök när dom ankommit slutstation
    Fast det är ju just det man tänkt, dvs att tågen skall försvinna när de ankommit Halmstad. Detta genom att tågen skulle vara genomgående i Halmstad. Ett delförslag var att meranvända ett tågsätt som idag står över i Halmstad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, drömmare? Så behöver det nog inte vara. Jag har sett ett förslag som bl.a. innebar meranvändning av tågen Göteborg-Halmstad-Göteborg, så för dem behövdes ju inga vändningar. Det finns nog något mellan "drömmare" och s.k. "realister" utan visioner... Eller är världen svart-vit, Stabbis?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det är ju just det man tänkt, dvs att tågen skall försvinna när de ankommit Halmstad. Detta genom att tågen skulle vara genomgående i Halmstad. Ett delförslag var att meranvända ett tågsätt som idag står över i Halmstad.
    Genomgående till vart? Enkelspåret i Varberg?

En möjlighet kan i och för sig att pågatåg från Helsingborg vänder snabbt i Halmstad och går till Hässleholm?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneO Visa inlägg
    Det finns nog något mellan "drömmare" och s.k. "realister" utan visioner... Eller är världen svart-vit, Stabbis?
    Jodå, världen är full av gråskalor, jag drog mest första inläggets påstående om att region Halland bara ser problem och kostnader medan övriga ser möjligheter och har initiativkraft till sin spets. Naturligtvis är frågan mer nyanserad än så. Lösningen att använda tågsätten från Göteborg-Halmstad är inte helt uppåt väggarna, men till att börja med får du skaka fram (minst) två X31 till att köra med och sen får du lägga till ekvationen en redan ganska dålig tidhållning på den linjen pga ett ”inknött” uppehåll i Åsa. Att börja trafiken med de fordon som står uppställda i Halmstad mitt på dagen och köra ett par lågtrafikturer till Markaryd kan jag inte riktigt se någon poäng med, men vill ”någon annan” betala det så är det väl bara att prova att köra igång.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

En möjlighet kan i och för sig att pågatåg från Helsingborg vänder snabbt i Halmstad och går till Hässleholm?
    Genomgående från Göteborg är väl vad som föreslås. Det går ju ett antal förbindelser Göteborg-Halmstad som skulle kunna förlängas till Hässleholm eventuellt även Kristianstad. Om nu fordon räcker vill säga.
    En olägenhet för Markaryd är väl att man är lite olyckligt ligger i utkanten av eget län. I Kronoberg prioriteras förbindelser till länshuvudstaden Växjö inte Halmstad , Skåne och Halland är inte så intresserade av Markaryd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo men då blev ju tidtabellen där efter också, anpassad till omloppen snarare än till tider då resenärerna vill åka. Det påverkar förstås både resandeantalet och därmed kostnadstäckningsgraden. Ska man dra igång trafik kanske den ska vara hyfsat attraktiv.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

SJ-förslaget finns på den andra länken i detta inlägg: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll=1#post33202

Och förslaget som bygger på merutnyttjande av Öresundståg finns i detta dokument: http://pagatagnordost.se/wp-content/...-kort-sikt.pdf

Jag har inte sagt att något av förslagen är jättebra, men det visar att det går att köra en begränsad trafik, utan att proppa igen Halmstad C.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ-förslaget finns på den andra länken i detta inlägg: https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll=1#post33202

Och förslaget som bygger på merutnyttjande av Öresundståg finns i detta dokument: http://pagatagnordost.se/wp-content/...-kort-sikt.pdf

Jag har inte sagt att något av förslagen är jättebra, men det visar att det går att köra en begränsad trafik, utan att proppa igen Halmstad C.
    Region Hallands förklaring om varför det dröjer fem år till timmestrafik och varför man inte vill ha varannantimmestrafik innan dess.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...nan-vara-igang

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Stabbis Visa inlägg
    Jodå, världen är full av gråskalor, jag drog mest första inläggets påstående om att region Halland bara ser problem och kostnader medan övriga ser möjligheter och har initiativkraft till sin spets. Naturligtvis är frågan mer nyanserad än så. Lösningen att använda tågsätten från Göteborg-Halmstad är inte helt uppåt väggarna, men till att börja med får du skaka fram (minst) två X31 till att köra med och sen får du lägga till ekvationen en redan ganska dålig tidhållning på den linjen pga ett ”inknött” uppehåll i Åsa. Att börja trafiken med de fordon som står uppställda i Halmstad mitt på dagen och köra ett par lågtrafikturer till Markaryd kan jag inte riktigt se någon poäng med, men vill ”någon annan” betala det så är det väl bara att prova att köra igång.
    Precis, gråskalor.
    Är det Hallandstrafiken som är drömmare som inte vill göra något förrän allt i en avlägsen framtid är perfekt (med risk att man aldrig kommer dit)?
    Eller är det Markarydarna som är drömmare som tror att man med att köra tåg på fel tider skall uppnå något riktigt bra?

Jag tror att ingen är drömmare och ingen entydigt realist, utan det finns två förhållningssätt, och inget av alternativen är perfekt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Region Hallands förklaring om varför det dröjer fem år till timmestrafik och varför man inte vill ha varannantimmestrafik innan dess.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...nan-vara-igang
    Håhåjaja, kan man inte få allt vill man inte ha något. Varannantimmestrafik kompletterad med bussar borde rimligen vara en väsentlig förbättring jämfört (o-?)befintlig busstrafik. Dessutom är det inte säkert att den största kundgruppen blir jobbpendlare, vilka är i störst behov av tät trafik.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Håhåjaja, kan man inte få allt vill man inte ha något. Varannantimmestrafik kompletterad med bussar borde rimligen vara en väsentlig förbättring jämfört (o-?)befintlig busstrafik. Dessutom är det inte säkert att den största kundgruppen blir jobbpendlare, vilka är i störst behov av tät trafik.
    Ja det borde ju ,utöver pendling, bli en bra förbindelse från Västkusten ner mot östra Skåne och med ett byte även Blekinge. För resor Halmstad-Stockholm har jag då och då fått upp Lund så byte i Hässleholm borde kunna sitta lika bra som byte i Göteborg för den relationen (och Hässleholm kom också upp ibland när SJ körde Göteborg-Malmö den vägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns det inget mellanting mellan Region Hallands lusighet och Markaryds framåthet, ett smart alternativ, där man börjar smått, men uppnår målet. Det man gör skall också vara till nytta för den slutliga lösningen. Man måste kanske göra investeringar tidigare än man tänkt sig. Stationslösningarna i Knäred och Veinge kan vara enklare till börja med. Kan Inlandsbanan få av och på passagerarna i Röjan för vidare transport med bussar till skidorterna, kan man göra något liknande här kanske. Finns det inte utrymme till ett spår intill Regionbussarna? Ett spår som är ett led i den slutliga lösningen. För detta ändamål finns det skarpare hjärnor än min i detta forum. Lösningen kan vi ju skicka vidare till Region Halland!

PS Jag ser nu att Röjan har fina perronger. Hade man inte tidigare någon form av trätrappor, som man använde. Det var dessa i så fall jag tänkte på som provisoriska. DS

Senast redigerat av steisi den 2018-11-15 klockan 17:22:18.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Finns det inget mellanting mellan Region Hallands lusighet och Markaryds framåthet, ett smart alternativ, där man börjar smått, men uppnår målet. Det man gör skall också vara till nytta för den slutliga lösningen. Man måste kanske göra investeringar tidigare än man tänkt sig. Stationslösningarna i Knäred och Veinge kan vara enklare till börja med. Kan Inlandsbanan få av och på passagerarna i Röjan för vidare transport med bussar till skidorterna, kan man göra något liknande här kanske. Finns det inte utrymme till ett spår intill Regionbussarna? Ett spår som är ett led i den slutliga lösningen. För detta ändamål finns det skarpare hjärnor än min i detta forum. Lösningen kan vi ju skicka vidare till
    Region Halland!
    PS Jag ser nu att Röjan har fina perronger. Hade man inte tidigare någon form av trätrappor, som man använde. Det var dessa i så fall jag tänkte på som provisoriska. DS
    Att få plats på Halmstad C borde ju vara ett minimalt problem, det finns 4 spår och sällan är alla upptagna. Man kan utgå från ett Göteborgståg som förlängs eller ett som delas i Halmstad då blir det inga problem alls med plats. Är det ett tåg som utgår från Halmstad kan man växla undan det och köra fram till plattform typ 5 min före avgång.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det borde ju ,utöver pendling, bli en bra förbindelse från Västkusten ner mot östra Skåne och med ett byte även Blekinge. För resor Halmstad-Stockholm har jag då och då fått upp Lund så byte i Hässleholm borde kunna sitta lika bra som byte i Göteborg för den relationen (och Hässleholm kom också upp ibland när SJ körde Göteborg-Malmö den vägen.
    Får man till bra omlopp skulle fordonsbehovet kunna lösas med fordon som i nuläget står still i Halmstad eller Hässleholm, dvs rent merutnyttjande.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Stationslösningarna i Knäred och Veinge kan vara enklare till börja med. Kan Inlandsbanan få av och på passagerarna i Röjan för vidare transport med bussar till skidorterna, kan man göra något liknande här kanske. Finns det inte utrymme till ett spår intill Regionbussarna? Ett spår som är ett led i den slutliga lösningen. För detta ändamål finns det skarpare hjärnor än min i detta forum. Lösningen kan vi ju skicka vidare till Region Halland!
    Tyvärr inte. P g a TSD-kraven från EU krävs det fullfjädrade perronger för att tillåta trafik när det gäller Trafikverkets nät. Detta beroende på att Sverige bestämt att dessa krav ska gälla på hela Trafikverkets nät.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tyvärr inte. P g a TSD-kraven från EU krävs det fullfjädrade perronger för att tillåta trafik när det gäller Trafikverkets nät. Detta beroende på att Sverige bestämt att dessa krav ska gälla på hela Trafikverkets nät.
    Du brukar alltid hävda det. Jag har inte sett någon annan göra det. Kan någon (annan än Göran) här bekräfta dessa uppgifter?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Du brukar alltid hävda det. Jag har inte sett någon annan göra det. Kan någon (annan än Göran) här bekräfta dessa uppgifter?
    Det Göran skriver stämmer, järnvägslagens 2 kapitel §7-12 reglerar detta.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Det Göran skriver stämmer, järnvägslagens 2 kapitel §7-12 reglerar detta.

/Magnus
    Ok, tack.

(Och ursäkta Göran för ifrågasättandet)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •