Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Under epitetet "Vem bryr sig" alt "Vi besserwissers emellan"

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Under epitetet "Vem bryr sig" alt "Vi besserwissers emellan"

Jag brukar inte bry mig i någon större omfattning och kan tycka att många diskussioner är lite av en storm i ett vattenglas. Men nu kan även jag höja en smula på ena ögonlocket..
    Borde man inte som journalist och troligen baserad i huvudstaden känna till skillnaden på tunnelbanan och pendeltågen?
    Fast de e klart, man kanske kan skönja spår av eventuella pendeltåg efter bygget av citybanan i bakgrunden?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...la-tag-soderut

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Under epitetet "Vem bryr sig" alt "Vi besserwissers emellan"

Citat Ursprungligen postat av Mats Gudmundson Visa inlägg
    Jag brukar inte bry mig i någon större omfattning och kan tycka att många diskussioner är lite av en storm i ett vattenglas. Men nu kan även jag höja en smula på ena ögonlocket..
    Borde man inte som journalist och troligen baserad i huvudstaden känna till skillnaden på tunnelbanan och pendeltågen?
    Fast de e klart, man kanske kan skönja spår av eventuella pendeltåg efter bygget av citybanan i bakgrunden?
    Och som vanligt är det bara trafikstörningar för tåg söderut medan det går utmärkt att köra åt andra hållet på samma sträcka?!? Eller jaså nähä, inte den här gången heller...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Busigt av SL att luras med liknande signaler!
    För- och nackdelen med webpublicering är att saker som söderut fort ersätts med söder om när det publicerats.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Och som vanligt är det bara trafikstörningar för tåg söderut medan det går utmärkt att köra åt andra hållet på samma sträcka?!? Eller jaså nähä, inte den här gången heller...
    Men det står ”söder om Stockholm” och ”södra Stockholm” i artikeln vad jag kan se. Inget om enbart södergående trafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Heter det inte "Oss besserwissers emellan"? :-D

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det står ”söder om Stockholm” och ”södra Stockholm” i artikeln vad jag kan se. Inget om enbart södergående trafik.
    Men då har du inte läst URL:en! Dess avslutning "elfel-stoppar-alla-tag-söderut" avslöjar den ursprungliga rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast vad vet man i Södertälje.. Artikeln tycks vara skriven av kontoret i kringelstaden. Även om man går in på Svt Stockholm och klickar den, visar den till Södertäljelokalt.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är inte journalisten utan en bildkunnig person som letar upp en bild ur arkivet och slänger in.
    Man kan ju tycka att både journalister och bildredigerare bör vara allmänbildade nog särskilt om de jobbar på fina SVT

Men sånt händer även den bäste (SVT har hög status i journalistvärlden)
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/humla-eller-humle

Vad gäller järnvägar är det vanligt med bilder från helt fel plats och så vidare.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hahaha..
    Det var en helt fantastisk länk och strået vassare än min i topicen..
    Går allt bara för fort eller är det kanske för att skapa redundans i initierade kretsar.
    Nu kanske inte detta platsar alls i forumet, men det känns som att det är sämre och mindre kunskap om nästintill allt i media.. Från ordkunskap till ämneskunskaper i det man ger sig hän att skriva om. Är det ofint eller omodernt att kunna saker (överlag)?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att felet med tunnelbanespåren är ursäktligt. Jag undrade själv en halv sekund vad problemet var innan jag såg strömskenorna och att det var för många spår för att vara järnvägsbron (som inte heller ligger på samma ställe och där pendeltågen inte längre kör). Ja ju mer man tänker ju mer fel blir det ju...

Humlebristen var ju snäppet värre.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag vill nog sticka ut hakan och påstå att felet med tunnelbanespåren är ursäktligt. Jag undrade själv en halv sekund vad problemet var innan jag såg strömskenorna och att det var för många spår för att vara järnvägsbron (som inte heller ligger på samma ställe och där pendeltågen inte längre kör). Ja ju mer man tänker ju mer fel blir det ju...

Humlebristen var ju snäppet värre.
    SVT har nog läst tråden eller så har någon meddelat dem, för nu är det ett SL-pendeltåg på ett dubbelspår på bilden, troligen söder om Stockholm central (där det numera knappast går pendeltåg)

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Och så en till tråd där samma skribenter bara måste tjafsa om språkbruk, ord, böjningar etc etc etc.

DETTA ÄR INGET LINGVISTIKFORUM!

Språk är intressant (vilket de som känner till min utbildnings- och yrkesbakgrund nog är medvetna om att jag också tycker), men det finns gränser och de passeras gång efter gång efter gång.

Några skribenter ligger förbannat nära åtgärder nu och om dessa har någon självinsikt och självbevarelsedrift så ser de till att hålla sig inom ämnet (som upplysningsvis är tåg, järnvägar och spårtrafik i vid bemärkelse, men fanimig inte böjningsformer), för nu är det ännu mindre kvar av tålamodet än i förmiddags.

M J / mod

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •