Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Museispårvagnar återvänder till trafiken

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Museispårvagnar återvänder till trafiken

Spårvägen i Zürich i Schweiz, VBZ, har fordonsbrist. Linjeförlängningar och försenade leveranser av nya vagnar gör att vagnläget nästa år kommer att bli akut.

Leveransen av nya Flexity-spårvagnar från Bombardier är försenad och den första väntas nu levereras i november nästa år och sättas i trafik först under sommaren 2020. Samtidigt förlängs linje 2 vilket kräver flera fordon.

VBZ kommer därför att ta två ledspårvagnar av typen Be 4/6 - oftast kallade "Mirage" - som idag finns hos Tram-Museum Zürich och sätta in dem på linjerna 17 och 8. Vagnarna ska där användas i eftermiddagsrusningen på vardagarna.

Senast redigerat av Jan L den 2018-11-14 klockan 17:19:59.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Museispårvagnar återvänder till trafiken

De var ju bara näst modernast när jag bodde i Zürich i början på 1980-talet så här handlar det verkligen om gamla godingar - uppåt 40 år, nästan lika gamla som Rc-loken

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Göteborg körs betydligt fler vagnar som borde vara på museum - M28 och M29.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och i Norrköping körs ett antal M97 i daglig trafik som är 51-52 år gamla, förvisso ombyggda med låggolvsmittdel.
    Verkar långtifrån mogna för skroten eller museum.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Och i Norrköping körs ett antal M97 i daglig trafik som är 51-52 år gamla, förvisso ombyggda med låggolvsmittdel.
    Milano lär ha cirka 100 Peter Witt vagnar byggda 1927-1930 och i trafik från 1929 fortfarande i reguljär trafik.
    Spårvägen i Gmunden , Österrike har en vagn från 1898 och en från 1911 dock knappast i daglig trafik men två vagnar från 1952 har ju också lite ålder.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-15 klockan 00:52:12.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

M97 är väsentligt modernare än vad M28/M29 är, tack vare det låga golvet i mellandelen.

M28 701 levererades våren 1965 och har gått i trafik sedan dess, de första två och ett halvt åren baklänges för att få dörrarna på rätt sida.
    Den sista M28:an levererades 1967 vilket alltså gör dem i princip jämngamla med M97.

Med det sagt. Belastningen på spårvagnarna i Göteborg är väldigt hög. Räknat i antal KM så har förmodligen varje M28 producerat ganska många fler km än vad M97 gör, så räknat i km är M28 väsentligt äldre än M97.

/T

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    I Göteborg körs betydligt fler vagnar som borde vara på museum - M28 och M29.
    Dumheter, inget fel på dem. Bara trevligt.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Även jag tycker personligen att de är trevliga, och jag åker helst med sådana vagnar när jag besöker Göteborg. Samtidigt har jag all respekt för att rörelsehindrade har anledning att inte vara lika förtjusta.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-15 klockan 14:00:26.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nyheten från Zürich har väckt visst uppseende i övriga Schweiz, från Luzern rapporterar nättidningen 20 Minuten om den moderna vagnparken därstädes, men visar också upp ett helt galleri av museala vagnar, utifall att...
    https://www.20min.ch/schweiz/zentral...tzen--24432641
    Viss reklam i bildspelet, och varning också för tysk text.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    Ja för tillfälliga besökare är de säkert trevliga, men för daglig pendling, nej.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Ja för tillfälliga besökare är de säkert trevliga, men för daglig pendling, nej.
    Man kan bara föreställa sig hur det är för äldre och rörelsehindrade att behöva ta sig ombord på dessa gamla lik till spårvagnar. Speciellt på de M28 som har manuella återfjädrande dörrar där bak.
    Men visst är de charmiga, speciellt M28 med sina glödlampor i taket. Som mupp uppskattar jag att då och då få åka veteranspårvagn i min vardag, men de har faktiskt inget i modern kollektivtrafik att göra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Man kan bara föreställa sig hur det är för äldre och rörelsehindrade att behöva ta sig ombord på dessa gamla lik till spårvagnar. Speciellt på de M28 som har manuella återfjädrande dörrar där bak.
    Men visst är de charmiga, speciellt M28 med sina glödlampor i taket. Som mupp uppskattar jag att då och då få åka veteranspårvagn i min vardag, men de har faktiskt inget i modern kollektivtrafik att göra.
    Visst är dom trevliga att åka med när man nån gång är på besök i stan, men 31/12 -19 är det väl slutkört när dom nya EU-reglerna om tillgänglighet i kollektivtrafiken börjar gälla.
    Förhoppningsvis fortsätter Norrköpings bekväma M97 ytterligare ett tag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Visst är dom trevliga att åka med när man nån gång är på besök i stan, men 31/12 -19 är det väl slutkört när dom nya EU-reglerna om tillgänglighet i kollektivtrafiken börjar gälla.
    Förhoppningsvis fortsätter Norrköpings bekväma M97 ytterligare ett tag.
    Det finns ingen chans att Göteborg hinner fasa ut M28/29 till dess. Så exakt hur det stämmer med nya EU-regler har jag ingen aning om, men jag är helt säker på att vagnarna kommer fortsätta rulla.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det finns ingen chans att Göteborg hinner fasa ut M28/29 till dess. Så exakt hur det stämmer med nya EU-regler har jag ingen aning om, men jag är helt säker på att vagnarna kommer fortsätta rulla.
    Ja, det är en missuppfattning som är svår att ta kol på.

Dessutom så är Schweiz inget EU-land så det de gör som de vill även om det hade funnit krav.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •