Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: B6 vagnar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

B6 vagnar

På hobbymässan passade jag på att köpa några B6 vagnar från det danska företaget På Sporet. Några av mina kufiska tantvänner som bygger modelltåg "och förser sig med byggmaterial från mitt förråd" funderade över hur det kan komma sig att ett danskt företag tar fram B6 vagnar märkta med Sj.
    Hur är det med B6 vagnarna? Sedan jag var i koltåldern har jag åkt med B6 vagnar som under resten av mitt liv alltid kommer att förknippas med Stockholm.
    Har B6 vagnarna funnits på andra platser i Sverige, Göteborg med Skåne. Vi funderade på om dessa vagnar har funnits i Danmark? Eftersom det påstås att det är ett danska företag som tagit fram modellerna?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: B6 vagnar

I relationen Örebro-Hallsberg och Örebro-Svartå var det B6.
    Minns inte om dom gick Hallsberg-Laxå också.
    -Per

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

B6-vagnar användes på många ställen. T ex gick de i tågen Göteborg-Alingsås som komplement till motorvagnstågen. Vidare gick de i skoltåg Borås-Rävlanda och Borås-Skene. För att nu ta några exempel ur högen.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    B6-vagnar användes på många ställen. T ex gick de i tågen Göteborg-Alingsås som komplement till motorvagnstågen. Vidare gick de i skoltåg Borås-Rävlanda och Borås-Skene. För att nu ta några exempel ur högen.
    Och ett annat exempel:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lite fler svar:

- Vagntypen har inte funnits i Danmark.

- Den danska hobbybutiken "PÅ SPÅRET" tog fram modellerna, de tillverkades i Kina. Finns fortfarande att köpa till det facila priset av 355 DKK.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

B6 vagnarna var väl det allra sämsta som har trafikerat svenska järnvägen under någorlunda modern tid? Fruktansvärt tråkig och trist inredning, dåliga broms och gångegenskaper och väldigt fula!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På 1950-60-talet gick sådana vagnar i varje lokaltåg Göteborg- Alingsås. 3-4 B6 (då Co6/Bo6) + en F1 godsfinka (senare F5/FV med underlittera) var en vanlig sammansättning. Resgodsvagnen gick sist från Göteborg. En fördel med dessa vagnar var att dörrarna gick inåt så att konduktören inte behövde kontrollera att dörrarna var stängda före avgång. Vagnarna betraktades som "icke rammsäkra" varför vestibulen var låst när vagnen gick närmast lok. Undantag var när tåget drogs av Dg-lok (sth 75 km/h).
    Senare ersattes några lågtrafiktåg av Xoa7 motorvagnar med mellanvagnar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Lite fler svar:

/TKO
    Visst har vagntypen funnits i Danmark, OHJ Oddsherreds Jernbane, köpte två 1970, B6 3322 och 3830 som användes i daglig trafik. Skrotade 1985.
    I tillägg kan ju också sägas att de även gått i Norge , 25 st hyrdes ut till NSB Påskhelgen 1970.
    Och faktiskt kom några även till Tyskland men inte i trafik utan för att skrotas.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-14 klockan 17:22:10.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Lite fler svar:

/TKO
    Jo då. Ett par svenska B6-or letade sig till privatbanan OHJ och gick i ett lokdraget direkttåg mellan Nykøbing Sj och Köpenhamn. Den här bilden av OHJ B 235 tog jag i Holbæk i augusti 1971.

Bifogad fil 552

Tillägg: Vagnarna hade ju minst sagt begränsad komfort varför OHJ bytte inredning i dem.

Senast redigerat av Jan L den 2018-11-14 klockan 17:14:59.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    På hobbymässan passade jag på att köpa några B6 vagnar från det danska företaget På Sporet. Några av mina kufiska tantvänner som bygger modelltåg "och förser sig med byggmaterial från mitt förråd" funderade över hur det kan komma sig att ett danskt företag tar fram B6 vagnar märkta med Sj.
    Hur är det med B6 vagnarna? Sedan jag var i koltåldern har jag åkt med B6 vagnar som under resten av mitt liv alltid kommer att förknippas med Stockholm.
    Har B6 vagnarna funnits på andra platser i Sverige, Göteborg med Skåne. Vi funderade på om dessa vagnar har funnits i Danmark? Eftersom det påstås att det är ett danska företag som tagit fram modellerna?
    De gick Malmö-Helsingborg i början av 80-talet iaf, tills pågatågen tog över ca 1984 (?).

Stod också många till synes oanvända vid Gävle S kring 1970.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag bodde i min ungdom i Boden. På 50- och åtminstone början av 60-talet gick det Co6/B6 i lokaltågen mellan Boden och Luleå. Tågen gick, typ, varannan timme. De hade en BCo/ABo av 1891 års typ, men med bälgar. Exakt typ vet jag inte. Så var det en Co6/B6 och en träfinka F1 (eller möjligen F4, vet inte).
    Dessutom hände det ibland, alltså inte så ofta, att det kom en Co6 i Stockholmstågen 22 och 94. Förmodligen hade man brist på reservvagnar i Hagalund?
    Berra

Senast redigerat av Bertil Bengtsson den 2018-11-14 klockan 19:52:10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det fanns en B6-vagn, 4070, som inreddes med bekväma (?) bussäten. I den vagnen har jag sovit åtskilliga timmar, under resorna hem efter skoldagens slut i Göteborg. "Abonnerade" på sittplatsen med det största benutrymmet under några år på 1970-talet.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Det fanns en B6-vagn, 4070, som inreddes med bekväma (?) bussäten. I den vagnen har jag sovit åtskilliga timmar, under resorna hem efter skoldagens slut i Göteborg. "Abonnerade" på sittplatsen med det största benutrymmet under några år på 1970-talet.
    Jo, den vagnen var placerad på många orter och ingen ville ha den. Bussätena var av den typ som brukar kallas Arlanda-stolar och eftersom de var placerade fem i bredd blev det trångt och dåligt med benutrymme. Kort sagt hade man valt sämsta möjliga busstol.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lite fler svar:

- Den danska hobbybutiken "PÅ SPÅRET" tog fram modellerna, de tillverkades i Kina. Finns fortfarande att köpa till det facila priset av 355 DKK.

/TKO
    Jag hade fel om att vagntypen inte funnits i Danmark!

Då är frågan om modellvagnen även har levererats i danskt utförande?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag hade fel om att vagntypen inte funnits i Danmark!

Då är frågan om modellvagnen även har levererats i danskt utförande?

/TKO
    Det verkar som att På sporet. www.paa-sporet.com har en version av omålad byggsats för OHJ vagn B6
    I övrigt noterar jag att MJ-Hobbyexperten vill ha 598kr för sina B6 så mässpriset var hyggligt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Mener jeg har sett B6 i Kiruna . Kan ha vært under jubileet i 1988. Vogna rommet en utstilling eller noe.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag åkte flera gånger med B6-vagn i tågen på Karlsborgsbanan mellan Skövde och Tibro.
    Mvh. Bengt H

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    Mener jeg har sett B6 i Kiruna . Kan ha vært under jubileet i 1988. Vogna rommet en utstilling eller noe.
    Ja, ett antal B6-vagnar såldes till ett privat företag i mitten av 1980-talet som sedan byggde om dem till utställningsvagnar. Vagnarna såldes i sin tur till anda företag. Någon större succé torde inte denna verksamheten ha haft. Ett antal - jag vill minnas att det var tre - stod i många år uppställda i Klippan.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    På 80-talet förekom B6 i lokalgodståget ("Godsan") Kiruna-Narvik och åter (väl att skilja från det blandade tåget "Karven").

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    På 80-talet förekom B6 i lokalgodståget ("Godsan") Kiruna-Narvik och åter (väl att skilja från det blandade tåget "Karven").
    När jag åkte "Godsan" sommaren 1982 var det B8 som gällde och dragkraften var El15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •