Tidigare avsnitt:
Del 1 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6527
Del 2 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6540
Del 3 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6561
Vi väntar i Entrevaux på tåget tillbaka till Nice, men så meddelar stationspersonalen att det på grund av punktstrejker blir ersättningsbuss i stället. Efter en stund kommer bussen:
(Här råkade förresten citadellet på berget komma med på bilden.)
Det var förstås ett bakslag att det blev buss i stället för tåg, men inget ont som inte har något gott med sig, som det brukar heta. Nu fick vi tillfälle att se järnvägen snett uppifrån på flera ställen, om än med svårundvikliga speglingar i bussfönstret:
Ersättningsbussen gjorde halt i Plan-du-Var, och alla resenärer gick över till ett tåg som skulle ta oss till Nice. Det verkar som att vi fick åka med lokaltåg 218, som enligt tidtabell ska avgå 13 minuter efter tåg 4, det som var inställt. CP hade emellertid satt in ett rött långlinjemotorvagnssätt av typ AMP 800, för det skulle nog ha blivit trångt i en vanlig liten lokaltågsmotorvagn.
Nu har vi nyss stigit av det röda tåget på Nice CP:
Stationen Gare de Nice SP hade tagits i bruk år 1991 och ersatt den gamla Gare du Sud, vars banhall låg omedelbart öster om den plats där den nya stationen ligger. Gare du Sud hade byggts 1890 och var hundra år senare onödigt stor för trafiken och dessutom i dåligt skick. För järnvägsbolaget var det bra att kunna skifta till en effektiv station, och sälja Gare du Sud till kommunen, som ville chockrenovera byggnaden och använda den till annat.
Men planerna på chockrenovering väckte starka protester. Fasaden och den ganska nätta banhallen förklarades som byggnadsminnen. Det blev sedan många turer bland stadens styrande om vad som skulle göras. Som ett led i renoveringen har banhallen rivits (eller kanske monterats ner) och återuppbyggts. Om jag förstår rätt har man täckt banhallens tak med solceller. Stationsbyggnaden håller på att bli ett mediatek, dvs ungefär ett bibliotek med plats för fler kulturformer än litteratur:
En nackdel för smalspårets resenärer (som huvudsakligen hör till lokalbefolkningen) är att Nice SP ligger mer avsides än Nice Sud. Det är 300-400 m från Nice SP till närmaste spårvagnshållplats, och ca 1 km promenad till huvudstationen Nice Ville.
Nu måste vi hasta vidare, men visst blev det några spårvagns- och tågbilder under vår promenad vidare till Gare Nice Ville, innan vi steg på tåget som tog oss tillbaka till Cagnes-sur-Mer igen:
Slut på den här reseberättelsen.