Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En dagsutflykt i Provence, del 4 (sista)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En dagsutflykt i Provence, del 4 (sista)

Tidigare avsnitt:
    Del 1 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6527
    Del 2 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6540
    Del 3 https://www.postvagnen.com/sjk-forum...hread.php/6561

Vi väntar i Entrevaux på tåget tillbaka till Nice, men så meddelar stationspersonalen att det på grund av punktstrejker blir ersättningsbuss i stället. Efter en stund kommer bussen:

(Här råkade förresten citadellet på berget komma med på bilden.)

Det var förstås ett bakslag att det blev buss i stället för tåg, men inget ont som inte har något gott med sig, som det brukar heta. Nu fick vi tillfälle att se järnvägen snett uppifrån på flera ställen, om än med svårundvikliga speglingar i bussfönstret:

Ersättningsbussen gjorde halt i Plan-du-Var, och alla resenärer gick över till ett tåg som skulle ta oss till Nice. Det verkar som att vi fick åka med lokaltåg 218, som enligt tidtabell ska avgå 13 minuter efter tåg 4, det som var inställt. CP hade emellertid satt in ett rött långlinjemotorvagnssätt av typ AMP 800, för det skulle nog ha blivit trångt i en vanlig liten lokaltågsmotorvagn.

Nu har vi nyss stigit av det röda tåget på Nice CP:

Stationen Gare de Nice SP hade tagits i bruk år 1991 och ersatt den gamla Gare du Sud, vars banhall låg omedelbart öster om den plats där den nya stationen ligger. Gare du Sud hade byggts 1890 och var hundra år senare onödigt stor för trafiken och dessutom i dåligt skick. För järnvägsbolaget var det bra att kunna skifta till en effektiv station, och sälja Gare du Sud till kommunen, som ville chockrenovera byggnaden och använda den till annat.

Men planerna på chockrenovering väckte starka protester. Fasaden och den ganska nätta banhallen förklarades som byggnadsminnen. Det blev sedan många turer bland stadens styrande om vad som skulle göras. Som ett led i renoveringen har banhallen rivits (eller kanske monterats ner) och återuppbyggts. Om jag förstår rätt har man täckt banhallens tak med solceller. Stationsbyggnaden håller på att bli ett mediatek, dvs ungefär ett bibliotek med plats för fler kulturformer än litteratur:

En nackdel för smalspårets resenärer (som huvudsakligen hör till lokalbefolkningen) är att Nice SP ligger mer avsides än Nice Sud. Det är 300-400 m från Nice SP till närmaste spårvagnshållplats, och ca 1 km promenad till huvudstationen Nice Ville.

Nu måste vi hasta vidare, men visst blev det några spårvagns- och tågbilder under vår promenad vidare till Gare Nice Ville, innan vi steg på tåget som tog oss tillbaka till Cagnes-sur-Mer igen:

Slut på den här reseberättelsen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En dagsutflykt i Provence, del 4 (sista)

Skulle kunna skriva mycket om denna fina reportageserie, men det räcker med ett ord:
    TACK!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, har varit intressant att följa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag instämmer i alla de positiva omdömen som framförts här och under de tidigare avsnitten. Tack!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Detta synnerligen pampiga stationshus måste ju haft helt fel proportioner i förhållande till en rätt enkel liten smalspårsbana. Kan inte minnas jag sett sådana proportioner någonstans.
    Men det är ju roligt att detta ståtliga byggnadsverk blev kvar.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Detta synnerligen pampiga stationshus måste ju haft helt fel proportioner i förhållande till en rätt enkel liten smalspårsbana. Kan inte minnas jag sett sådana proportioner någonstans.
    Men det är ju roligt att detta ståtliga byggnadsverk blev kvar.
    Du syftar förstås på Gare du Sud i Nice. Smalspårsnätet i Provence var betydligt större från början. Från Nice gick också en 210 km lång linje till Meyrargues i västnordväst. De båda linjerna hade gemensam bana den korta sträckan från Nice till Colomars. Dessutom fanns förr ett par kortare sidolinjer från de båda linjerna. 1944 bombades den mäktiga viadukten över floden Loup, och sedan återupptogs aldrig trafiken till Nice på den banan.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-15 klockan 09:35:21.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du syftar förstås på Gare du Sud i Nice. Smalspårsnätet i Provence var betydligt större från början. Från Nice gick också en 210 km lång linje till Meyrargues i västnordväst. De båda linjerna hade gemensam bana den korta sträckan från Nice till Colomars. Dessutom fanns förr ett par kortare sidolinjer från de båda linjerna. 1944 bombades den mäktiga viadukten över floden Loup, och sedan återupptogs aldrig trafiken till Nice på den banan.
    Jag hittade den järnvägen till Meyrargues på https://www.openrailwaymap.org/ (man får ge sig till tåls 10-20 sekunder så kommer det ut en brunstreckad linje). Den järnvägen hade jag gärna åkt med, så som den slingrar fram genom bergen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ojojoj! Stort tack för den här berättelsen! PV som bäst!

Jag och sambon gjorde en bilresa i den här delen av Frankriket för 20-25 år sedan, och fann då både på den här smalspårbanan och rester av nedlagda smalspårsbanor och normalspårsditon. Jag måste nog kolla på länken ovan om den andra grenen av smalspåret och försöka minnas hur vi körde den gången.

/Bobo L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •