Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: En dagsutflykt i Provence, del 3

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En dagsutflykt i Provence, del 3

Tidigare avsnitt:
    Del 1
    Del 2

Nu har vi en lång stund färdats västerut utmed floden Var och sett ut söderut från våra sittplatser. Floddalen är lite bredare igen, men det är glest mellan byarna:

Det är fler resenärer än vi som fotograferar, här i Touĕt-sur-Var på norra sidan av banan:

Ännu en bild söderut:

Åter en ort på norrsidan, Puget-Théniers:

Kl 11.05, nitton minuter efter tidtabellsenlig tid, stiger vi av i Entrevaux. Stationsklockan är inte att lita på:

Tåget går vidare mot en tunnel, men utan oss:

Entrevaux grundades på tiohundratalet och har en ringmur. På berget ovanför finns ett citadell som hade anlagts för att skydda staden. På södra sidan finns förutom stationshuset också modernare bebyggelse med butiker. Bar och bageri låg vägg i vägg med varandra med gemensam uteservering, så vi köpte te i baren och en croissant i bageriet.
    Men här ser vi utsikten västerut från nära stationen:

Vi har gått till den markanta bron och ser nu österut:

Och västerut:

Entervaux är ett känt turistmål, men när vi var där, en fredagsförmiddag i slutet av mars, fanns det bara enstaka turister där:

(Bilden ovan togs av Marit.)

Utsikt västerut från en av stadsportarna:

Redan 12.38 ska vi ta tåget tillbaka till Nice och går därför till stationen:

Fjärde och sista delen lägger jag ut under torsdagen, eller möjligen redan onsdagen.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-11-14 klockan 10:16:52.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En dagsutflykt i Provence, del 3 – Nytt fotografiskt grepp på tågfoto!

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Tidigare avsnitt:
    Del 1
    Del 2

Nu har vi en lång stund färdats västerut utmed floden Var och sett ut söderut från våra sittplatser. Floddalen är lite bredare igen, men det är glest mellan byarna:
    8<...

Det är fler resenärer än vi som fotograferar, här i Touĕt-sur-Var på norra sidan av banan:

Kommentar: Intressant med de här tågbilderna inifrån tåget med interiören som en slags ram till utsikten över den lilla staden Touët-sur-Var. Spännande och nytt fotografiskt grepp vid tågfotografering!

Ännu en bild söderut:
    8<...

Åter en ort på norrsidan, Puget-Théniers:

Kommentar: Ytterligare en fin bild med vagnens interiör som en slags ram för huvudmotivet.

Kl 11.05, nitton minuter efter tidtabellsenlig tid, stiger vi av i Entrevaux. Stationsklockan är inte att lita på:
    8<...

Tåget går vidare mot en tunnel, men utan oss:
    8<...

Entrevaux grundades på tiohundratalet och har en ringmur. På berget ovanför finns ett citadell som hade anlagts för att skydda staden. På södra sidan finns förutom stationshuset också modernare bebyggelse med butiker. Bar och bageri låg vägg i vägg med varandra med gemensam uteservering, så vi köpte te i baren och en croissant i bageriet.
    Men här ser vi utsikten västerut från nära stationen:
    8<...

Vi har gått till den markanta bron och ser nu österut:
    8<...

Och västerut:
    8<...

Entervaux är ett känt turistmål, men när vi var där, en fredagsförmiddag i slutet av mars, fanns det bara enstaka turister där:

(Bilden ovan togs av Marit.)

Kommentar: En verkligt fin bild av stadsmiljön i Entrevaux tagen av fru Marit. Bravo!

8<...
    8<...

Utsikt västerut från en av stadsportarna:
    8<...

Redan 12.38 ska vi ta tåget tillbaka till Nice och går därför till stationen:

Kommentar: Fantastiskt att du och Marit hann med så mycket som ni gjorde på den dryga en och halv timme ni var i Entrevaux!

Fjärde och sista delen lägger jag ut under torsdagen, eller möjligen redan onsdagen.
    Ett jättebra bildreportage signerat familjen Broman. Fru Marit visar som vanligt en mycket god fotografisk blick! 😊👍

PS. Jag har redigerat bort ett antal av bilderna och lagt in mina kommentarer med blå text direkt i den citerade delen av dagens tredje avsnitt.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Ett jättebra bildreportage signerat familjen Broman. Fru Marit visar som vanligt en mycket god fotografisk blick!
    PS. Jag har redigerat bort ett antal av bilderna och lagt in mina kommentarer med blå text direkt i den citerade delen av dagens tredje avsnitt.
    Roligt att du (och ytterligare några) uppskattade bilderna från den här lilla resan. Det här med att fotografera inifrån tåget med okända resenärer som förgrund - ja, det bara blev så. Det var enda möjligheten att ta bilder åt norrsidan, när jag dessutom hade motljus åt sydsidan. Men när jag tog den första bilden tyckte jag det blev lyckat, så jag tog en liknande bild vid nästa station också.

1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack för mycket intressanta bilder och ett väldigt fint reportage.
    Jag tycker om när den som lägger ut bilder skriver lite om vad man ser och det är lite andra bilder än bara järnvägsmiljön också.
    /JanneS

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •