Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Danska inkörningsproblem

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Danska inkörningsproblem

Ringstedtbanan tycks ha signalproblem, se; ing.dk.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Danska inkörningsproblem

Såvel signalsystemet som effekten af at man valgte en discountløsning ved ombygningen af Ringsted

https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Ringstedtbanan tycks ha signalproblem, se; ing.dk.
    Är det den här artikeln du ville länka till? https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847

I så fall hittar jag inget om att själva banan har signalproblem, utan det är det sedan länge kända faktat att den byggdes med ERTMS men att danskarna ännu inte har några tåg färdiga som kan köra på ERTMS, så då har man hastigt behövt bygga om till den gamla tekniken. Plus att det tydligen är ombyggnadsproblem i Ringsted.

Men, om det var en annan artikel så får du länka till den.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jacobchristensen Visa inlägg
    Såvel signalsystemet som effekten af at man valgte en discountløsning ved ombygningen af Ringsted

https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847
    Jo, men har något av de två signalsystem som byggts på nya banan haft några egna problem? Det är väl fordonsproblem?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej, problemet har været mangel på lokomotiver/styrevogne/togsæt med ETCS. Så har diskussionen været om strækningen skulle udrustes med “gamle” signaler.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Danska inkörningsproblem - nej, work-around klar

Nej, problemet har været mangel på lokomotiver/styrevogne/togsæt med ETCS. Så har diskussionen været om strækningen skulle udrustes med “gamle” signaler.
    Och nu har väl banan utrustats med "gamla signaler" och ATC, och det är väl med de signalerna som trafiken skall starta i maj, enligt artikeln vi länkat till? Dvs både diskussion och ombyggnad till det gamla är klart, eftersom testkörningar pågår?
    Och jag har inte sett något om att det varit problem vid testkörningarna (men jag läser inte dansk press).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bristen på tåg med rätt utrustning och kapacitet har lett till besvikelser för orterna i anslutning till Ringstedsbanan.
    Pendlare från Nyköbing-Falster kan inte komma till Köpenhamn som var utlovat under en timme.
    https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...pi-havde-glemt

Senast redigerat av steisi den 2018-11-13 klockan 19:16:12.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det den här artikeln du ville länka till? https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847

I så fall hittar jag inget om att själva banan har signalproblem, utan det är det sedan länge kända faktat att den byggdes med ERTMS men att danskarna ännu inte har några tåg färdiga som kan köra på ERTMS, så då har man hastigt behövt bygga om till den gamla tekniken. Plus att det tydligen är ombyggnadsproblem i Ringsted.

Men, om det var en annan artikel så får du länka till den.
    Danskarna har nog inte fattat att vid installation av ERTMS bör allt som har med signaler bytas ut, eftersom ERTMS är så krävande på anpassning och dokumentation. Ställverk, vägskydd, och tåg.
    Eller så vill de inte låtsas om pga kostnader. Om de ska köpa nya tåg före installation av ERTMS måste det vara dieseltåg eftersom många huvudbanor inte har el, och elektrifiering bör göras efter installation av ERTMS annars måste de ominstallera ATC.
    Märkligt att Banedanmark fortfarande tycker ERTMS bara har fördelar, inga nackdelar. https://www.bane.dk/da/Borger/Banepr...signalsystemer

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De testkørsler, der foregår nu for tiden, sker under ERTMS. Der er endnu ikke opsat gammeldags signaler på den nye bane! ERTMS systemet fungerer efter hensigten og afprøvningen gælder mere kørestrømsanlægget ved hastigheder på +250 km/t.

mvh, Allan

Senast redigerat av ASN den 2018-11-14 klockan 14:26:23.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ASN Visa inlägg
    De testkørsler, der foregår nu for tiden, sker under ERTMS. Der er endnu ikke opsat gammeldags signaler på den nye bane! ERTMS systemet fungerer efter hensigten og afprøvningen gælder mere kørestrømsanlægget ved hastigheder på +250 km/t.

mvh, Allan
    Oj då.
    Har jag ändå fattat rätt att i maj så skall man köra trafik, med gamla signaler och ATC?
    I så fall blir jag ju förvånad över att man inte kommit längre, eller är det väldigt få signaler (och baliser) som skall sättas upp?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om de ska köpa nya tåg före installation av ERTMS måste det vara dieseltåg eftersom många huvudbanor inte har el, och elektrifiering bör göras efter installation av ERTMS annars måste de ominstallera ATC.
    Der bliver ikke købt nye dieseltog til hovedbanerne, men elektrificeringen til Århus bliver udskudt, så man undgår at skulle udruste IC4 med ETCS. Så i en periode vil vi i fjerntrafikken have et elsystem København - Odense - Fredericia/Kolding - Padborg/Sønderborg og et dieselsystem København - Odense - Fredericia - Århus - Ålborg. Dertil kommer så elektrificeringen af regionaltrafikken til Kalundborg og Næstved - Nykøbing Falster.

https://ing.dk/artikel/signalkaos-ra...tte-aar-213589

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Oj då.
    Har jag ändå fattat rätt att i maj så skall man köra trafik, med gamla signaler och ATC?
    I så fall blir jag ju förvånad över att man inte kommit längre, eller är det väldigt få signaler (och baliser) som skall sättas upp?
    Det konventionella signalsystemet kommer inte ha någon vidare kapacitet, mina danska kollegor sade något om 13 minuter mellan tågen. Om jag har förstått det rätt blir det i princip en blocksträcka mellan banans anslutning i Köpenhamnsänden och Köge samt en blocksträcka mellan Köge och Ringsted på vardera spåret. Inte så jätte mycket signaler således.

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-11-14 klockan 20:01:15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •