Ringstedtbanan tycks ha signalproblem, se; ing.dk.
Ringstedtbanan tycks ha signalproblem, se; ing.dk.
Såvel signalsystemet som effekten af at man valgte en discountløsning ved ombygningen af Ringsted
https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847
Är det den här artikeln du ville länka till? https://ing.dk/artikel/ny-ringsted-b...-lyntog-221847
I så fall hittar jag inget om att själva banan har signalproblem, utan det är det sedan länge kända faktat att den byggdes med ERTMS men att danskarna ännu inte har några tåg färdiga som kan köra på ERTMS, så då har man hastigt behövt bygga om till den gamla tekniken. Plus att det tydligen är ombyggnadsproblem i Ringsted.
Men, om det var en annan artikel så får du länka till den.
Nej, problemet har været mangel på lokomotiver/styrevogne/togsæt med ETCS. Så har diskussionen været om strækningen skulle udrustes med “gamle” signaler.
Och nu har väl banan utrustats med "gamla signaler" och ATC, och det är väl med de signalerna som trafiken skall starta i maj, enligt artikeln vi länkat till? Dvs både diskussion och ombyggnad till det gamla är klart, eftersom testkörningar pågår?
Och jag har inte sett något om att det varit problem vid testkörningarna (men jag läser inte dansk press).
Bristen på tåg med rätt utrustning och kapacitet har lett till besvikelser för orterna i anslutning till Ringstedsbanan.
Pendlare från Nyköbing-Falster kan inte komma till Köpenhamn som var utlovat under en timme.
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...pi-havde-glemt
Senast redigerat av steisi den 2018-11-13 klockan 19:16:12.
Danskarna har nog inte fattat att vid installation av ERTMS bör allt som har med signaler bytas ut, eftersom ERTMS är så krävande på anpassning och dokumentation. Ställverk, vägskydd, och tåg.
Eller så vill de inte låtsas om pga kostnader. Om de ska köpa nya tåg före installation av ERTMS måste det vara dieseltåg eftersom många huvudbanor inte har el, och elektrifiering bör göras efter installation av ERTMS annars måste de ominstallera ATC.
Märkligt att Banedanmark fortfarande tycker ERTMS bara har fördelar, inga nackdelar. https://www.bane.dk/da/Borger/Banepr...signalsystemer
De testkørsler, der foregår nu for tiden, sker under ERTMS. Der er endnu ikke opsat gammeldags signaler på den nye bane! ERTMS systemet fungerer efter hensigten og afprøvningen gælder mere kørestrømsanlægget ved hastigheder på +250 km/t.
mvh, Allan
Senast redigerat av ASN den 2018-11-14 klockan 14:26:23.
Der bliver ikke købt nye dieseltog til hovedbanerne, men elektrificeringen til Århus bliver udskudt, så man undgår at skulle udruste IC4 med ETCS. Så i en periode vil vi i fjerntrafikken have et elsystem København - Odense - Fredericia/Kolding - Padborg/Sønderborg og et dieselsystem København - Odense - Fredericia - Århus - Ålborg. Dertil kommer så elektrificeringen af regionaltrafikken til Kalundborg og Næstved - Nykøbing Falster.
https://ing.dk/artikel/signalkaos-ra...tte-aar-213589
Det konventionella signalsystemet kommer inte ha någon vidare kapacitet, mina danska kollegor sade något om 13 minuter mellan tågen. Om jag har förstått det rätt blir det i princip en blocksträcka mellan banans anslutning i Köpenhamnsänden och Köge samt en blocksträcka mellan Köge och Ringsted på vardera spåret. Inte så jätte mycket signaler således.
/Magnus
Senast redigerat av Magnus Backman den 2018-11-14 klockan 20:01:15.