Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7
2018_06_06_34258red by Magnus Backman, on Flickr
Efter att ha flyttat ner från bergen till slättlandet var det dags att utforska Zürich. Det första vi stötte på på i säckstationen var det Schweiziska fenomenet Ersatzzug. Eftersom omgivande länder inte har lika punktlig och tillförlitlig tågtrafik som i edsförbundet så finns ett antal tågsätt för att hantera detta. Tåget på bilden skulle egentligen ha bestått av en ICE1 från DB med slutdestination Kiel. På Schweizisk sträcka blev det istället Re420 och enhetsvagnar av typ II. Kanske inte något som kan konkurrera i komfort men tåget gick i alla fall.
2018_06_06_34263red by Magnus Backman, on Flickr
Spårvagnar finns det gott om runt Zürich HB, för att få lite reglertid är det bra med lite extra parkeringsutrymme.
2018_06_06_34273red by Magnus Backman, on Flickr
På Zürich HB händer det alltid en hel del. Växelloket är och hämtar rusningsförstärkningen som ska växlas ur tåget och EC mot Milano i Italien väntar på sin kamrat som ska multa för att tåget ska bli fullångt.
2018_06_06_34280red by Magnus Backman, on Flickr
Vänder man sig om så mötts man av ett hav av växlar, kontaktledningar och signaler. En hel del rörelser också. Växelloket har fått fart. TGV från Paris ankommer även om tåget förstås är klassat som IC på inrikessträcka eftersom det nyttjar en IC kanal. Ytterligare två lok skymtar som är på rull ett Re460 med IC2000 vagnar till vänster och et Re420 bakom växelloket.
2018_06_06_34305red by Magnus Backman, on Flickr
Mult tvåan till EC tåget mot Milano ankommer till sist.
2018_06_06_34333red by Magnus Backman, on Flickr
Men vad falls en försening i Schweiz!! Jodå det förekommer förståss även i Schweiz att tågen är sena och EC till Italien är ett av de tågsystemen som presterar sämre. Vill man grotta ner sig i punktligheten på det schweiziska nätet så finns det väldigt mycket at hämta på http://puenktlichkeit.ch/ (länken leder till en sida på tyska) En sak som jag dock gillar med trafikinformationen är att man skriver ut när man inte vet när tåget ska avgå istället för att ändra prognosen 2-3 gånger.
2018_06_06_34355red by Magnus Backman, on Flickr
Spårvagnshållplatsen på Zürich Hardbrücken delar plats med cykelbanan. När spårvagnen stannar tänds ett antal röda lampor i asfalten föra att markera att cyklisterna får vänta på sin tur.
2018_06_06_34358red by Magnus Backman, on Flickr
Även bilarna får förstås vänta när spårvagnen ska över vägen.
2018_06_06_34368red by Magnus Backman, on Flickr
Tåg överallt, nere till höger kommer ett av Bombardiers nya IC-tåg smygande på testtur. Nu har äntligen de första tågen av typen Twindexx börjat sättas i trafik men det satt långt inne. En bidragande orsak ska ha varit nya krav på handikappanpassning som infördes i sent läge. På viadukten skymtar ett av alla dubbeldäckar tåg i Zürich S-bahn trafik.
2018_06_06_34393red by Magnus Backman, on Flickr
Bangårdslogistik, soporna från passagerartågen hämtas med täckta godsvagnar.
2018_06_06_34407red by Magnus Backman, on Flickr
I samband med att Zürich fick sin andra tunnel under City för tågtrafik behövdes det en större planskildhet över bangården. Nu var det lite saker ivägen så planskildheten blev rätt hög eftersom den skulle gå över b.la en vägbro som redan gick över bangården.
2018_06_06_34441red by Magnus Backman, on Flickr
En bieffekt av den branta viadukten var att det fattades någon minut för IC-tågen mellan på linjen St Gallen - Genève mellan Zürich och Bern för att taktknutarna skulle stämma så man fick helt enkelt kompensera genom att sätta in dubbla lok i tågen.
Efter någon timme på Hardbrücken fortsatte vi för att äta lunch och kunde studera bangården från ovan men mer om det in nästa avsnitt.
/Magnus