Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hur går det med upprustningen av Öresundstågen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur går det med upprustningen av Öresundstågen?

Hej!
    Som rubriken lyder, hur går upprustningen? Har bara sett 4309 och 4310 i trafik och detta sen i somras. Det måste väll finnas någon mer enhet som är färdig?

/Limpan

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Hur går det med upprustningen av Öresundstågen?

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Hej!
    Som rubriken lyder, hur går upprustningen? Har bara sett 4309 och 4310 i trafik och detta sen i somras. Det måste väll finnas någon mer enhet som är färdig?

/Limpan
    De båda av Skånetrafiken från SJ övertagna X31K 4332 och 4334 är mig veterligen tågsätt nr 3 och 4 att byggas om och det har varit mycket extraarbete med dessa då de tagit stryk av den långa stilleståndstiden. De båda testkördes mellan Tinglev och Rødekro i Danmark den 6 oktober, troligen behövde de ett nytt individgodkännande där efter att ha varit ur trafik i flera år. Då kunde man ju tro att de snart skulle komma i trafik men icke, i varje fall inte på svensk sida. Dock var faktiskt 4332 ute i trafik i torsdags den 8 november, den gick då i rst 1322/13322 från Danmark till Malmö-Helsingborg, rst 11044 Helsingborg-Göteborg och tillsammans med 4364 i rst 11093/tjt 89965/tjt 21025 Göteborg-Helsingborg-Malmö-Danmark. Sedan inget mer... När det gäller fler vagnar till renovering verkar åtminstone 4304 kunna vara intagen då den inte tycks ha rört på sig på ett tag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När det gäller X31K 4304 så fotade jag den påväg mot Tillberga vill jag minnas det var, i Norrköping den 15 augusti i år.

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    När det gäller X31K 4304 så fotade jag den påväg mot Tillberga vill jag minnas det var, i Norrköping den 15 augusti i år.

Då kan vi nog slå fast att den togs in på renovering i Tillberga då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för info, då händer det ju ändå lite på den fronten. Är det någon som vet vad som kommer hända med färgsättningen i samband med ombyggnaden på de fyra tågsätt som har kampanjmålning? Karttåget, konsttåget, miljötåget och nöjeståget. Kommer de fortsättningsvis att ha dessa färgsättningar eller blir de grå/röda som de andra tågen?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Tack för info, då händer det ju ändå lite på den fronten. Är det någon som vet vad som kommer hända med färgsättningen i samband med ombyggnaden på de fyra tågsätt som har kampanjmålning? Karttåget, konsttåget, miljötåget och nöjeståget. Kommer de fortsättningsvis att ha dessa färgsättningar eller blir de grå/röda som de andra tågen?
    Dessa fyra tågsätt är ju jämförelsevis nya med ganska höga nummer så gissningsvis dröjer det några år innan dessa blir aktuella för upprustning. Deras foliering skulle ju bara varit tillfällig men man har valt att behålla den längre än vad som var tänkt. Frågan är om deras utseende inte kommer att förändras redan innan de går in för renovering...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    De båda av Skånetrafiken från SJ övertagna X31K 4332 och 4334 är mig veterligen tågsätt nr 3 och 4 att byggas om och det har varit mycket extraarbete med dessa då de tagit stryk av den långa stilleståndstiden. De båda testkördes mellan Tinglev och Rødekro i Danmark den 6 oktober, troligen behövde de ett nytt individgodkännande där efter att ha varit ur trafik i flera år. Då kunde man ju tro att de snart skulle komma i trafik men icke, i varje fall inte på svensk sida. Dock var faktiskt 4332 ute i trafik i torsdags den 8 november, den gick då i rst 1322/13322 från Danmark till Malmö-Helsingborg, rst 11044 Helsingborg-Göteborg och tillsammans med 4364 i rst 11093/tjt 89965/tjt 21025 Göteborg-Helsingborg-Malmö-Danmark. Sedan inget mer... När det gäller fler vagnar till renovering verkar åtminstone 4304 kunna vara intagen då den inte tycks ha rört på sig på ett tag.
    Idag har 4332 åkt lite Blekinge Kustbana. Jag såg den i Karlskrona ikväll!

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Idag har 4332 åkt lite Blekinge Kustbana. Jag såg den i Karlskrona ikväll!
    Den var ute och rörde på sig idag också, bl a i 20100/11101 Kalmar-Malmö (med undertecknad som ombordare )

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

4307 är också klar och ute i trafik. Går längs bak i tåg 1056 mot Göteborg just nu.

/Limpan

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det är nya sköna säten i 1kl (härliga och fullt i klass med MTRExpress) men jag har helt ovetenskapligt observerat lika många avstängda toaletter och ett och annat dörrfel. Alltså jämfört med de tåg som inte renoverats.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-12-01 klockan 15:19:05.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Det är nya sköna säten i 1kl (härliga och fullt i klass med MTRExpress) men jag har helt ovetenskapligt observerat lika många avstängda toaletter och ett och annat dörrfel. Alltså jämfört med de tåg som inte renoverats.
    I valet mellan fungerande toaletter och dörrar, och nya stolar hade jag nog valt fungerande toaletter och dörrar.
    Hoppas du bara haft otur.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I valet mellan fungerande toaletter och dörrar, och nya stolar hade jag nog valt fungerande toaletter och dörrar.
    Hoppas du bara haft otur.
    Hej!

Toaletterna på X31 är en följetång även bland de som tjänstgör ombord. Det finns en besvikelse över att problemen kvarstår även efter renoveringen. Tågen har blivit snygga efter ombyggnad i Tillberga men enligt mina kontakter på både danska och svenska sidan handlar det mest om kosmetika.

Någon som minns en avstängd toalett i en B1 på 60-talet? De hade praktiska och mekaniska lås till dörrarna. Nackdelen var skit in skit ut innan det blev vacuum. Redan B1 hade väl för övrigt tankar för uppsamling. Avstängda toaletter började dock dyka upp långt senare.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-12-01 klockan 19:03:25.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Någon som minns en avstängd toalett i en B1 på 60-talet? De hade praktiska och mekaniska lås till dörrarna. Nackdelen var skit in skit ut innan det blev vacuum. Redan B1 hade väl för övrigt tankar för uppsamling. Avstängda toaletter började dock dyka upp långt senare.
    Ingenjörernas lekstuga? dvs allting ska göras så tekniskt avancerat att man i princip i förväg kan räkna ut att driftsäkerheten kommer att bli sämre än med äldre beprövade lösningar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

H
    Nej B1 och 60-talsvagnarna hade inte vacuumtoaletter. Men hade moderniteten med vattenspolning och alltså inget öppet rör men efter spolning gick allt ut på banvallen. Och med den större vätskemängden så smetades Sk***n ut mer över banvallen vilket väl inte var så trevligt men resenärerna märkte inget av detta. Först så småningom på 80-90-tal började man bygga om vagnarna med vacuumtoaletter och tankar. Men det förekom alltså sällan någon avstängd toalett från början av 60-talsvagnarnas tid. Kanske möjligt om någon toa var extremt nedgrisad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej!

Toaletterna på X31 är en följetång även bland de som tjänstgör ombord. Det finns en besvikelse över att problemen kvarstår även efter renoveringen. Tågen har blivit snygga efter ombyggnad i Tillberga men enligt mina kontakter på både danska och svenska sidan handlar det mest om kosmetika.

Såvitt jag vet så är huvudproblemet ,med toaletterna på Öresundstågen lixom andra fordonstyper att fekalietankarna ej töms tillräckligt ofta lixom att man ej vattentrycker toaletterna tillräckligt ofta! Egentligen inget fel på toaletterna i sig utan planeringen av fekalietömning och vattentryckning sker alltför sälla. Behöver fordon brytas ut ur sina omlopp så kraschar toaletterna ganska snabbt när de ej fekalietöms och vattentrycks när så är tänkt och planerat enligt fordonsomlopp. Detta problem är inget unikt för Öresundståg utan ett branschproblem!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ingenjörernas lekstuga? dvs allting ska göras så tekniskt avancerat att man i princip i förväg kan räkna ut att driftsäkerheten kommer att bli sämre än med äldre beprövade lösningar.
    Nej, men nya krav på tillgänglighet. Gamla tåg hade inte krav på anpassning till samma mängd funktionsnedsättningar. Det är här mycket problematik bottnar, inte just toaletterna i alla lägen, men definitivt låsen, dörrproblem och liknande.

Därmed inte sagt att man ska ta bort anpassningen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Nej, men nya krav på tillgänglighet. Gamla tåg hade inte krav på anpassning till samma mängd funktionsnedsättningar. Det är här mycket problematik bottnar, inte just toaletterna i alla lägen, men definitivt låsen, dörrproblem och liknande.

Därmed inte sagt att man ska ta bort anpassningen.
    Men jag tror nog att mekaniska lås också kan uppfylla kraven, möjligen med mindre marginal.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Varför skyller du på ingenjörerna? Som ingenjör vet man att den enklaste lösningen är den bästa men sen kommer kunden med diverse undantag och specialfall de vill ska hanteras och vips är den där enkla lösningen komplicerad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Varför skyller du på ingenjörerna? Som ingenjör vet man att den enklaste lösningen är den bästa men sen kommer kunden med diverse undantag och specialfall de vill ska hanteras och vips är den där enkla lösningen komplicerad.
    Jag är också ingenjör, jag vet hur lätt vi har att förivra oss och jag har sett alldeles för många överdrivna lösningar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •