Senast redigerat av abk den 2018-11-12 klockan 08:40:15.
På a) svarar jag "Eltåg på Kinnekullebanan" och på b) "vet ej"!
/TKO
Man vänder väl fordonen mot varandra i Herrljunga eller Håkantorp eller nåt, och sparar på så sätt in en dieselvagn som man gissningsvis har brist på?
Svaret på a) är helt korrekt.
För att få någon ledtråd till svaret på b) följer jag tåget just nu för att se vad som händer, https://beta.railit.se/#/train/3302/2018-11-12.
Först tänkte jag att det var orden "Mot Laxå" i tågets skyltning, men med tanke på att fordonet inte kommer att kunna köra via Mariestad till Laxå så är det egentligen en bra skyltning.
Det andra är att Laxå nämns. Enligt linjetidtabellen så ska 3302 på måndagar bara gå till Mariestad, det är bara Ti-F den fortsätter till Laxå, och samma info ges i on-line på Resrobot.
Intressant, då är det extra spännande att trafikverket anger att buss ersätter på sträckan Mariestad - Laxå.
https://www.trafikverket.se/trafikin...rStation=3302&
Extra trevligt att det gå att skylta"Mot Laxå"på dessa motorvagnar/Ulf
Något liknande fotade jag i somras på en eftermiddagsavgång (tåg 13308) och då gick det en X61 på sträckan Göteborg-Vara och i Vara så bytte resenärerna över till den ordinarie Itinovagnen för vidare färd norrut på Kinnekullebanan. Kan visa två bilder från detta tagna den 7 juni 2018.
X61 045 har just ankommit Vara och resenärerna får gå rakt över plattformen till Y31 1413 som fortsatte vidare.
Här rullar Y31 1413 vidare mot Mariestad som tåg 13308. X61 045 ska några minuter senare fortsätta som tjänstetåg mot Göteborg via Öxnered/Trollhättan.
Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se