Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: En dagsutflykt i Provence, del 1

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En dagsutflykt i Provence, del 1

Här börjar ett resereportage i fyra delar om en dagsutflykt som hustru Marit och jag gjorde i sydöstra Frankrike den 23 mars 2018. Eftersom jag tror det finns stort intresse för resereportage så här års, dristar jag mig att ta med ganska många bilder, och alla handlar inte om spår och spårtrafik.

Dagsutflykten utgick från Cagnes-sur-Mer, en stad strax väster om Nice vid franska Rivieran, eller Côte-d’Azur som fransoserna säger. Staden började byggas på en kulle, och i modern tid ligger stadens centrala delar i stället mellan kullen och en f d fiskeby vid Medelhavset:

Vi promenerade till stationen, som ligger 600 m från havet. Vi var på plats långt före utsatt avgångstid (8.02), men den här dagen var tåget rejält försenat, eller troligare inställt. Vid den här tiden pågick återkommande strejker vid SNCF. När jag tog följande två bilder var kameran riktad österut, dvs mot Nice och gränsen till Frankrike.

Om någon tror att det bara är på svenska perronger som resenärer ägnar sig åt sina smarta telefoner så har den fel:

Tiden går:

Ett tåg i riktning västerut, mot Cannes:

Äntligen närmar sig ett tåg på väg åt rätt håll, österut. Troligen är detta det tåg som skulle avgå 8.19, Fordonstypen ser ut att vara SNCF Z 55500:

Vi är framme på Nice Ville, som är huvudstationen i Nice. De här bilderna, där vårt tåg ingår, visade jag i Postvagnen härom veckan:

Innan vi hastade vidare hann jag ta ett par bilder av ett regionaltåg av en något äldre typ, Z 23500:

Huvudingången till stationen Nice Ville:

Under vår promenad till smalspårsstationen i Nice passerade en spårvagn. Stadens spårväg lades ner 1953, men 2007 öppnades den första linjen av ett nytt spårvägssystem. Arbeten pågår med nästa linje som ska gå utmed kusten och bl a trafikera flygplatsen. En lång tunnel ingår. Jag uppfattar att den nya linjen beräknas kunna öppnas i slutet av 2019.

Så här strax före nio på morgonen har livsmedelsmarknaden på gatan till smalspårsstationen ännu inte kommit i gång riktigt:

Fortsättning följer.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En dagsutflykt i Provence, del 1

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Här börjar ett resereportage i fyra delar om en dagsutflykt som hustru Marit och jag gjorde i sydöstra Frankrike den 23 mars 2018. Eftersom jag tror det finns stort intresse för resereportage så här års, dristar jag mig att ta med ganska många bilder, och alla handlar inte om spår och spårtrafik.

Dagsutflykten utgick från Cagnes-sur-Mer, en stad strax väster om Nice vid franska Rivieran, eller Côte-d’Azur som fransoserna säger. Staden började byggas på en kulle, och i modern tid ligger stadens centrala delar i stället mellan kullen och en f d fiskeby vid Medelhavset:

Vi promenerade till stationen, som ligger 600 m från havet. Vi var på plats långt före utsatt avgångstid (8.02), men den här dagen var tåget rejält försenat, eller troligare inställt. Vid den här tiden pågick återkommande strejker vid SNCF. När jag tog följande två bilder var kameran riktad österut, dvs mot Nice och gränsen till Frankrike.

8<...
    Trevliga bilder från ett av mina favoritområden i södra Europa. Jag ser fram mot följande delar med stor förväntan. Hela kuststräckan från Camargue, Marseille, Cannes osv. via Nice, Monte Carlo mot Menton och den italienska gränsen är mycket trevlig.

När man flyger in mot Nice västerifrån så har man en mycket fin vy om man sitter på vänstersidan i flygplanet och kan se bl.a. Cagnes-sur-Mer när man på låg höjd flyger in över bukten utanför Cagnes. Flygplatsen Aéroport Nice Côte d'Azur ligger ju sedan i den västra delen av Nice där Promenade des Anglais (Engelska promenaden) börjar utmed den stora och långa bukten Baie des Anges (Änglabukten).

PS. Jag antar att det blivit ett tankefel när du skriver 'När jag tog följande två bilder var kameran riktad österut, dvs mot Nice och gränsen till Frankrike.' Bortanför Nice österut ligger ju la bella Italia.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    - - -
    PS. Jag antar att det blivit ett tankefel när du skriver 'När jag tog följande två bilder var kameran riktad österut, dvs mot Nice och gränsen till Frankrike.' Bortanför Nice österut ligger ju la bella Italia.
    Oj, visst skulle jag ha skrivit Italien i stället. Regionaltåget vi åkte med hade nog förresten Monte Carlo som slutstation. Banan österut är alltså riktigt internationell eftersom även Monaco är inblandat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Cagnes-Sur-Mer är en mycket charmig stad med spektakulärt läge och trånga gränder modell Renault Clio (Ej Volvo CC70). Jag kan rekommendera ett svenskägt hotell Château le Cagnard. https://www.lecagnard.se/

Överhuvudtaget har Nice många fina små bergsstäder strax nordöst om staden som Saint-Paul de Vence, Vence, Tourettes Sur Loup och Grasse. Även om förstås Nice är en fin stad så ger dessa små städer en större behållning. Värda en omväg kan man lugnt säga och man når dem med lokalbuss från Nice.

Mvh/Alex

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •