Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Restaurangvagn 2419D och stilleståndsdagen.

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 811

    Restaurangvagn 2419D och stilleståndsdagen.

    Den som kommer till Frankrike kan besöka staden Compiégne och lite utanför staden den minnesplats där det bland annat står en restaurangvagn CIWL 2419D.
    Bakgrunden var att staberna i världskriget (det hade inte fått nummer då) behövde järnvägsvagnar för att röra sig med sina staber och dessa rekvirerades från tågbolagen som sedan fick ersättning efter kriget.
    En av dessa vagnar som CIWL fick släppa till var den moderna 2419D tillverkad 1913/14 och hade bland annat elektrisk belysning. Rekvisitionen var så sent som i Oktober 1918 och CIWL verkstäder i Paris fick göra en del ändringar, t.ex skulle stenograferna kunna arbeta i köket.
    Kom så vapenstilleståndsdagen 11 November 1918 och vagnen sattes in i marskalk Fochs extratåg som gick mot Réthondes utanför Compiégne och dit kom ett tyskt stabståg med tyska generaler. I vagnen undertecknades så vapenstillståndet och ett långt krig var slut. En påkostad middag avslutade ceremonin.

    Efter detta fick CIWL tillbaks sin vagn och man funderade på att ta betalt för att komma in och titta på vagnen. 1921 ställdes den ut som minnesmärke i Paris tillsammans med en del erövrad bråte. Utomhus for den illa och blev i dåligt skick. En stor donation från en amerikan gjorde att den 1927 kunde flyttas till under tak i vad man trodde var sista platsen utanför Compiégne och där kom den att bli omgiven av en ring av statyer föreställande franska generaler.
    Men ödet ville
    annorlunda, efter att den tyska blixtoffensiven 1940 fått den brittiska expeditionskåren att fly och den franska armén att kapitulera skulle man ta fram vagnen igen och sätta den på vanliga spår.
    Hitler, Göring och Hess kom dit, det finns en bild på hur en fet Göring klättrar upp i vagnen, för att möta franska generaler. Ingen middag serverades , den tomma vagnen fördes till Tyskland och statyerna vid minnesmärket sprängdes, utom general Foch, man tror att avsikten var att han ensam skulle stå där och titta ut på ett ödsligt område. Vagnen flyttades lite hit och dit för att inte stryka med i de frekventa bombningarna av bangårdar.
    Men när kriget närmade sig sitt slut fick SS i uppdrag att förstöra den. Den stod i Ohrdruf och när amerikanskt pansar närmade sig sprängdes 2419D i luften.
    Men vad är det då som står ute i
    skogen ? Jo det fanns vagnar av samma typ kvar och man tog 2439D , märkte om den och den står nu som 2419D . Som en märkvärdighet kom några av samma vagnstyp, ombyggda till
    till Finland och gick där till 1959.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-11-11 klockan 17:22:11.

  2. #2
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Restaurangvagn 2419D och stilleståndsdagen.

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Den som kommer till Frankrike kan besöka staden Compiégne och lite utanför staden den minnesplats där det bland annat står en restaurangvagn CIWL 2419D.
    Bakgrunden var att staberna i världskriget (det hade inte fått nummer då) behövde järnvägsvagnar för att röra sig med sina staber och dessa rekvirerades från tågbolagen som sedan fick ersättning efter kriget.
    En av dessa vagnar som CIWL fick släppa till var den moderna 2419D tillverkad 1913/14 och hade bland annat elektrisk belysning. Rekvisitionen var så sent som i Oktober 1918 och CIWL verkstäder i Paris fick göra en del ändringar, t.ex skulle stenograferna kunna arbeta i köket.
    Kom så vapenstilleståndsdagen 11 November 1918 och vagnen sattes in i marskalk Fochs extratåg som gick mot Réthondes utanför Compiégne och dit kom ett tyskt stabståg med tyska generaler. I vagnen undertecknades så vapenstillståndet och ett långt krig var slut. En påkostad middag avslutade ceremonin.

    Efter detta fick CIWL tillbaks sin vagn och man funderade på att ta betalt för att komma in och titta på vagnen. 1921 ställdes den ut som minnesmärke i Paris tillsammans med en del erövrad bråte. Utomhus for den illa och blev i dåligt skick. En stor donation från en amerikan gjorde att den 1927 kunde flyttas till under tak i vad man trodde var sista platsen utanför Compiégne och där kom den att bli omgiven av en ring av statyer föreställande franska generaler.
    Men ödet ville
    annorlunda, efter att den tyska blixtoffensiven 1940 fått den brittiska expeditionskåren att fly och den franska armén att kapitulera skulle man ta fram vagnen igen och sätta den på vanliga spår.
    Hitler, Göring och Hess kom dit, det finns en bild på hur en fet Göring klättrar upp i vagnen, för att möta franska generaler. Ingen middag serverades , den tomma vagnen fördes till Tyskland och statyerna vid minnesmärket sprängdes, utom general Foch, man tror att avsikten var att han ensam skulle stå där och titta ut på ett ödsligt område. Vagnen flyttades lite hit och dit för att inte stryka med i de frekventa bombningarna av bangårdar.
    Men när kriget närmade sig sitt slut fick SS i uppdrag att förstöra den. Den stod i Ohrdruf och när amerikanskt pansar närmade sig sprängdes 2419D i luften.
    Men vad är det då som står ute i
    skogen ? Jo det fanns vagnar av samma typ kvar och man tog 2439D , märkte om den och den står nu som 2419D . Som en märkvärdighet kom några av samma vagnstyp, ombyggda till
    till Finland och gick där till 1959.
    Ja, dagens mest berömda CIWL-vagn torde vara den kända vapenstilleståndsvagnen som Lennart P berättar så initierat om. För alla oss som sett dagens tevesändningar från BBC World och CNN av minnesstunden i Compiègne är restaurangvagnen CIWL 2419D (alltså egentligen systervagnen 2439D) den självklara ferroviella 'huvudpersonen'.

    På CNN kunde vi se franska presidenten Emmanuel Macron och tyska bundeskanslern Angela Merkel inne i den berömda restaurangvagnen sittande vid konferensbordet skriva under med sina namnteckningar i minnesboken.

    Intressant merfakta är dock att även CIWL 2439D faktiskt ingick i marskalk Fochs tåg den här minnesvärda novemberdagen 1918. Så här beskriver engelska Wikipedia det hela:

    Citat:
    Today's historical wagon is the exact copy of the original one. In 1950, French manufacturer Wagons-Lits, the company that ran the Orient Express, donated a car from the same series to the museum — 2439D is identical to its ravaged twin, from its polished wooden finishes to its studded, leather-bound chairs. This car had also been part of Foch's private train during the 1918 signing. At the 1950 ceremony, it was renumbered No. 2419D. It is parked beside the display of the original car’s remains: a few fragments of bronze decoration and two access ramps. (min fetmarkering ovan)

    Så man kan med gott samvete säga att det här är en inte bara exakt replik av CIWL-vagnen där vapenstilleståndet skrevs under utan även har rätt historisk proveniens eftersom vagnen de facto var med här i Compiègne-skogen 75 km nordöst om Paris på förmiddagen den 11 november 1918.

    Och här ytterligare lite mer om originalvagnen som syns nedan på ett svartvitt foto från dagen före underskrivandet 22 juni 1940 av stilleståndet mellan Tyskland och Frankrike 1940.



    Så i bakgrunden är alltså originalvagnen CIWL 2419D och i förgrunden från vänster till höger följande personer Joachim von Ribbentrop, Wilhelm Keitel, Hermann Göring, Rudolf Hess, Adolf Hitler, Erich Raeder, Walther von Brauchitsch.

    Bilden kommer från tyska Bundesarchiv och är fri för publicering enligt följande licens; Bundesarchiv, Bild 183-M1112-500 / CC-BY-SA 3.0

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •